I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Full vs. Nykter

Övrigt - Blandat

   
Rappare

2008-03-02 01:36

Full vs. Nykter

Jag har länge varit en trogen efterföljare av de alkoholnormer som gäller här i Sverige. Mer eller mindre att är det fest så ska man dricka, och dricker man inte måste man ha en bra anledning, fraser som: Jag orkar inte, jag känner inte för det, går inte hem, utan då ska det vara att alkoholism löper i släkten eller att levern gick vika, eller att man är så bakfull att man inte räknas som nykter som tillåter ett undantagade från rådande alkoholkultur.

Jag har varit ute på krogen nykter en gång under mina yngre år och ansåg det vara rent och skärt slöseri med tid. Konturerna var för skarpa och folket som man vanligtvis pratade med var inte alls nå roliga att prata med när man var nykter.

Men nu idag så har jag då hakat med på förfest och krogrunda och jag förblev nykter och jag känner efter ikväll att det här var precis lika bra som när man är full, jag hade precis lika roligt och gjorde precis samma saker, kan prata lika fritt eftersom man lever upp till gruppens förväntningar om hur festdeltagarna ska bete sig.

Nu när jag sagt mina två kronor tänkte jag låta diskussionen löpa vidare, vad anser ni? Är det okej att vara nykter på en fest så länge som man inte agerar sensmoral mot de som dricker. Just nu efter ikväll så känner jag hur viljan att slå i sig tusentals kalorier, bli bakfull och sen måsta hålla på och betala för alkohol och taxi inte väger upp mot att förbli nykter. Men jag kan se det framför mig sen hur alla skulle ifrågasätta mitt beslut att vara nykter på festerna.

För er som inte orkar läsa hela kan jag summera ner i:

Tycker ni det fungerar lika bra att vara på fest nykter?
Vad anser ni om folk som deltar på fest men väljer att va nykter?
Ni som är nykterister, vad säger ni då folk frågar varför ni inte dricker?

Sen andra diskussioner inom samma bollpark är ju välkommet! /Rainmaker, aspirerande nykterist.

facebook.com/idiomatisk - fan page