Syskon med drogproblem, hjälp?
Min 34-åriga storebror är inne i ett djupt drogberoende. Jag kan dra "historian" lite snabbt. Det hela började våren 2006 då hans fru begärde skilsmässa och allting brast för honom. Under tiden med henne hade han också brukat droger, men då på en stabil nivå. Det var skilsmässan som tog det steget längre. Hasch, kokain, amfetamin, benso osv osv... Hösten/vintern 2006 erkände han sitt missbruk för familjen, och grät ut inför mamma och pappa. Han förklarade hur dåligt han mådde och hade åkt på en hel del skulder då. Hade även flera månader gamla räkningar liggandes. Mamma och pappa tog ett lån på 60 000 kr och skrev in honom hos GBC (Gävle Behandling Center) och dit gick han regelbundet i 6 månader. Det hade nu hunnit bli sommaren 2007, han var ren och fri från droger. För första gången på länge träffade jag honom och han följde med till Östersund, där vår systers dotter skulle döpas. Allt var bra. Han tjänade ihop en hel del pengar på farsans jobb och betalade tillbaka lånet. Redan vintern 2007/2008 föll han tillbaka. Mamma hade träffat på honom ute och han var klart och tydligt påverkad av något. "Han var som en helt annan person och det gjorde ont att se" sa mamma. Problemet är att min bror vägrar erkänna det och ljuger bort återfallet. Kommer påverkad till jobbet osv osv. Farsan erbjöd honom att göra pissprov under tiden han jobbar men han påstår att det är för kränkande, så nu jobbar han inte. Våren 2008 blev han och en 25-åring stormade i en lägenhet och gripna. Båda misstänkta för narkotikabrott. Min brorsa påstod att han bara var "på fel plats vid fel tillfälle". Det har inte kommit någon dom än, och jag vet inte om det blir av. Fängelse skulle ju vara en utväg ifrån missbruket, men samtidigt vill jag fan inte se min bror bakom galler. Det var en dröm jag drömde inatt som fick mig att skriva. I drömmen skrek jag och grät medan han fördärvade sig själv framför mina ögon. Ungefär så känns det. Hur ska vår familj lyckas hjälpa honom? Har nån av er befunnit er i ett liknande missbruk och funnit vägen ut? Snälla, något sätt eller tips att hjälpa honom. Det behövs.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag sitter i en likadan sits, min bror är 31. Fast han har hållt på med knarket i 13år något. Åkt dit 1-2 gånger.. Osv.. Vettifan.. Det är svårt att hjälpa vet du.. .. Man får stötta med familjen bara.. Sen vettefan alltså.. ..
be the change
har suttit i samma sits med en bror som haft tungt drogmissbruk och hamnat i alldeles för grov kriminalitet.. kan ni på nåt sätt få in din bror på västkustfamiljen så tror jag det vore skitbra, min bror satt där och han tyckte att det var såå mycket bättre än alla andra keffa behandlingshem. är ingen kung på att länka - http://www.vastkustfamiljen.se man kan bland annat få ta dykarcerifikat osv.. på somrarna har dom familjeveckor då man kan komma dit och sova över. det är hur fint som helst på sommarn och det är verkligen ett riktigt soft ställe. när jag var där och sov över så hann jag prata lite med andra som satt där och ingen kunde säga något speciellt dåligt om stället.. kan vara värt att kolla upp om du inte redan vet vad det är. Har ingen aning om vilka krav det är för att få komma dit. kolla upp det iaf
www.myspace.com/dressyourself www.myspace.com/chessurect
Västkustfamiljen har väl ändå fått extremt mycket kritik för dålig metoder? Bland annat massvis med fysiskt arbete, konstiga regler och bestraffningar? Jag tycker ni ska tala öppet med honom och erbjuda det stöd ni kan ge. Utöver det kontakta någon grupp för familjemedlemmar till missbrukare, de ska tydligen hjälpa. Kolla med beroendemottagningen på er ort. Att polisen tog honom brukar inte göra till eller från, antagligen var det bara ringa nartkotikabrott och han klarar sig med lägsta dagsboten..
KRIS? Kriminellas Rätt I Samhället
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat
är inte västkustfamiljen främst för heroinister? kansken har fel. har iaf jobbat i en mataffär där västkustfamiljen var och handlade varje torsdag tillsammans med de som var inskrivna där. alla såg likadana ut. tanktop, rakade, tatueringar och fett med muskler. lite lustiga var dom. men för att vara allvarlig. jag var ihop med en kille som missbrukade. hållt på sen han var 16, nu är han 30 och har just kommit ut från LVM-hem men fortsätter fortfarande att missbruka. och polisen tar honom var och varannan dag. jag kanske låter negativ (nähä). men missbrukare är helt jävla omöjliga och kommer aldrig bli helt friska. det är min uppfattning och jag har många i närheten (familj, vänner och bekanta) som fastnat i missbruk. den bästa hjälpen vet jag inte ens vad det är. på behandlingshem, LVM och fängelser finns det ju nästan mer knark än någon annanstans. det enda man kan göra är att ge kärlek till den missbrukande och inget annat. eller ens det..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har suttit i samma sits eller iaf liknande men i det fallet var det farsan som snurrade. Kan bara säga som så att det man kan göra är att stötta och eventuellt komma med råd, ta ett steg i taget men beslutet att lägga av eller lägga in sig/lägga av på det sättet måste komma ifrån "missbrukaren" själv.
Min tro är starkare än din övertygelse.
Riktigt tråkigt att höra. Man får hoppas att han inte åker i fängelse då det är lättare att få tag på sprit och droger där är någon annan stans.
västkustfamiljen på marstrand är det jag menar då. vet inte om dom har fått dålig kritik på nåt sätt, men min bror tyckte iaf att stället var hur bra som helst. och nej, det är inte främst för heroinister vad jag vet, all typ av drogmissbruk och kriminalitet, vad jag har förstått.
www.myspace.com/dressyourself www.myspace.com/chessurect
Kan ni inte bara ha ett samtal med honom där ni accepterar honom som han är??? Vissa är beroendepersonligheter o det måste bara accepteras innan man kan omforma drogberoendet till nått bättre.. Jag garanterar att han hade mått mycket bättre av att veta att hans familj inte dömer o ser ner på honom..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
Pillerpop.. Så om du e deppig för att din tjej har dumpat dig o du ska ut med dina polare så tar du en sil istället för en lina?? :)
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
fyfan vad trött jag blir på sånt här..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Producent
2008-06-08 19:37
Antar att det inte finns så mycket mer att göra mer än att finnas vid hans sida när han inser fakta och behöver hjälp och stöd. Det värsta (skulle jag tro), att göra är att stöta bort honom.
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
Vill han knarka så låt honom göra det. Du kan ju berätta för honom att du inte gillar det, men det är hans val, inte ditt.
njut
Antar att det inte finns så mycket mer att göra mer än att finnas vid hans sida när han inser fakta och behöver hjälp och stöd. Det värsta (skulle jag tro), att göra är att stöta bort honom. precis! med tanke på att han drogs ner i träsket när hans tjej lämnade honom kan jag ju inte tänka mig att det skulle bli bättre när hans FAMILJ stöter bort honom.
ovillkorlig kärlek och ett jävla stöd. visa han att det är fan så mycket roligare utan drogerna och att ni tänker stötta honom när han tänker ta steget ut ur träsket. många är rädda för att ingen ska hjälpa dom eller ta dom på allvar.
hjälp honom att skaffa nya vänner med kanske som inte sysslar med droger för det kan väl vara lätt att dom sticker till honom något i nöd liksom.
pillerpop Om du nu är missbrukare och det gått så långt som i detta fallet, eller längre så vet jag med säkerhet att du egentligen inte vill vara fast i skiten, behöva begå brott, ta lån osv. bara för att kunna få sig en snabb fix.. och det bästa är att försöka samla familjen och diskutera kring ämnet, kolla upp hem, fakta, metoder, tillvägagånsätt mm. och ta sedan ett gemensamt beslut..
va?
Tack för era svar och ja, det är hans beslut. Han är 34 år och vuxen, vi kan inte bestämma över honom. Många uppmanar att ge stöd och söka hem osv, men problemet är ju att han vägrar erkänna att han är back on it. Och åtminstone mamma, har verkligen tröttnat. Hon ser ingen mening i att försöka ge hjälp när han inte försöker själv längre. Så det är en väldigt kluven situation.
"Fängelse skulle ju vara en utväg ifrån missbruket" Kan man ha mer fel? Det florerar droger på många svenska fängelser.
Det går att få tag på droger i stortsett överallt, jag har stött på folk som har försett behandlingshem och ungdomsanstalter med flödder och diverse droger,folk som suttit och rökt hasch i rökrummet på mariaungdom även fast dem bara fått sitta i typ 3 dagar samt fått höra att med rätt kontakter är det inte så svårt att få tag på saker i svenska fängelser heller. Man tar själv avstånd från drogen, det är ingen som tvingar en att ta något och om man ska sluta måste man verkligen vilja sluta.
-
Nöjd P22 Jo, jag insåg mitt fel i den meningen nästan på en gång. Ursäkta.
Det jag tror skulle vara bäst är nog om ni accepterar hans missbruk, till en viss grad då. Säg att ni accepterar det, men att alla faktiskt skulle bli gladare om han blev sig själv. Säg att ni håller er ifrån det och att det är hans val om han vill sluta. Umgås med honom ändå osv. Att stöta bort honom kommer bara göra att det blir värre då han får mer att glömma. Det kommer nog ge honom en liten tankeställare ändå, eller något.
jobbig situation
SKU - SKU - SKULASON!
Trixan P18 Är inte KRIS - Kriminellas Revansch I Samhället