Flytta ihop med en kompis, vad ska man tänka på?
Rubriken avslöjar egentligen allt vad tråden kommer handla om, men i korta drag. Om 2 veckor, den 16:e Augusti flyttar jag från Mora (för första gången i mitt liv, gaarhh) till Karlstad för att börja studera på KAU . Min bästa vän flyttade dit förra sommaren och har nu läst 1 år och bor i en 1:a i centrum. Jag och hans bror (som också är min kompis) flyttar till en 3:a och vi ska båda börja studera den 25:e . Att det blev jag och hans bror som ska bo ihop och inte jag och bästa vännen är enbart positivt. Jag och min kompis är som ett gift par och bråkar om allt jämt fast vi älskar varandra så vi skulle inte kunna bo ihop och de två bröderna skulle ha dödat varandra innan första helgen varit över. Hur som helst, har bott själv i nästan 3 år nu och han jag ska bo med flyttar direkt från föräldrahemmet så vi har lite olika bakgrunder nu innan vi blir roomates (tänk inte Joey och Chandler, vi är snarare Monica och Rachel) Jag är nämnligen väldigt pedant av mig och han har aldrig behövt ta hand om sig själv tidigare :P Ge mig (oss) tips om allt mellan himmel och jord vad man ska tänka på när man flyttar ihop med en kompis för att allt ska gå så smidigt som möjligt och vad vi bör tänka på för att inte dra igång World War III i soliga Värmland. Shoot! //Tobbe, TenFingers .
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja
du skrev det ju själv.. "shoot!".. där har du svaret. Ha alltid ett vapen nära till hands ifall han är jobbig och tränger in på ditt "space". seriöst dock.. har polare som bott ihop och det har gått åt helvete efter ett tag. Största anledningen har varit att man stört sig på varandras brist på ansvar. Du kommer hem och ska laga mat och inser att köket är fullt av disk osv. Ni får nog sätta upp lite regler, hur fjantigt det än kan låta, för att det ska funka.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
rules, rules everything
Fucks your life up crew Tjabo!
Jag bodde i ett halvår med en killkompis förut och nu har jag bott i snart tre månader med min bästa vän och min lillasyster. När jag bodde med min killpolare delade vi på en tvåa, han bodde i v-rummet. Vi försökte väl ha lite regler först men den enda vi följde var att han lagade mat och jag diskade eftersom jag lagar så äcklig mat och han hatar att diska. Det funkade skitbra ändå, man lär sig ganska snabbt hur den andra fungerar och vad den stör sig på. Har man smågrejer / egna rutiner kan det vara bra att ta upp det först och inte bli förbannad i tysthet när den andre gör något man inte gillar , alternativt bestämma sig för att det inte är ett problem. Det värsta man kan göra är nog att gå o reta upp sig på en massa småsaker och inte prata om det. Nu när jag bor med två tjejer är det klart att vi kan bli irriterade på varandra (jag delar 15 kvd rum med min bästa vän) men man lär sig snabbt hur man ska tyda olika signaler, när någon behöver vara ensam och så vidare. Det enda man egentligen behöver bestämma innan är hur man vill göra med matkassa och sånt, om man delar på all mat eller har egna fack i kylskåp o frys. Sen kan det vara skönt om man har liknande städ- och diskvanor, så den ena inte är värsta pedanten och den andra skiter i.. då kan det bli lite klurigt. Mitt bästa tips är egentligen bara: direktkommunikation.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
se till att polarn inte är homosexuell, och är han det får du gå och köpa dig en kork och plugga igen arslet när du ska sova..
Se till att båda har samma filosofi om städning, i synnerhet vad gäller kök och toalett. När det gäller ens eget rum är det bara att bestämma att man får göra vad fan man vill, men gemensamma utrymmen måste man nästan låta den med mest städhysteri bestämma nivån på. Annars blir det bara ett helvete.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Jag har hört talas om folk som slutat vara vänner för att den ena tagit slut på schampoot och inte köpt nytt. Jag tror det är bäst att ha sina egna grejer och ha regler för allt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det enda jag tänker på när det kommer till såna beslut (vilket verkar vara försent för dig eftersom du redan bestämt dig för att flytta ihop osv) är "pallar jag träffa den här personen varje dag i en vecka? I en månad? Ett halvår?". Annars är det som alla säger egentligen. Man måste lära sig att tyda vissa signaler, vara öppen till kompromisser och se till att man håller med om en hel del vitala saker som städning och sociala regler etc. Annars lär man hata varandra rätt snabbt.
•pave paradise•
Och respektera varandras privatliv
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja, precis. En slips på dörrhandtaget betyder bara en sak och om det inte respekteras så kan det bli väldigt jobbigt. Vilket tar mig till nästa punkt: Ljudtäta hörlurar. Stora sådana. Om en rumskamrat hänger en slips på dörrhandtaget titt som tätt kan lurar rädda liv.
•pave paradise•
Hahaha om man vill lyssna då? :D hahaha
2GC - 2 Gram Cannabis 2MA - 2 Much Alcohol
Om rumskamraten är down with it så är det väl all systems go :P
•pave paradise•
Jag bodde ihop med en polare för ett par år sen vilket resulterade i katastrof efter 8 månader. Det går väl an i några månader, men sen börjar man irritera sig på småsaker hos den andra. Vet inte om man kan göra något direkt åt det. Men för att göra det bästa av situationen bör ni låta varandras saker vara ifred. Från personliga saker till vad som är ert i kylen o.s.v. Sen bör era rum vara ett ställe där ni kan vara ifred när ni vill. Om du är på ditt rum ska han låta dig vara utan att gå in där o kanske kolla tv med dig, o likadant med hans rum, ska ni umgås så gör det i vardagsrummet. Det är väl dom bästa tipsen jag kan ge, följer man inte det fungerar det inte i längden. Peeeys.
Haha, så jävla jobbigt är det väl inte att lyssna på folk som knullar? Har aldrig fattat den grejen... Det bästa är ju om det går åt helvete någon gång, då blir det ju hur kul som helst! :D Men till ämnet, risken är ganska stor att ni inte går ihop... Då är det jävligt smart att komma på det innan man har hunnit bli ovänner och flytta isär. Och om ni går bra ihop så kommer allt lösa sig. Snacka med varandra helt enkelt.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Snacka med varandra, red ut saker innan dom blåses upp till onödiga dimensioner. Och som många sagt, RESPEKTERA varandras privatliv, och nalla fan inte på den andres mat
Fucks your life up crew Tjabo!
som någon sagt. snacka med varandra direkt när det är något istället för att gå och tjura eller hålla inne med det. bättre att ta upp det dirket innna ni hunnit bli arga så ni kan lös aproblemen dirr
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Det där med regler är överskattat tycker jag. Så länge man är har någorlunda samma grundfilosofi om saker och ting funkar det, och som jag skrev tidigare - bestäm dig för om det är ett verkligt problem eller om du bara är allmänt tjurig. Som om någon av tjejerna hemma hos mig har bakat och inte diskat efter sig och jag börjar tänka "fan vad det ser sunkigt ut, hon borde verkligen ta tag i det där snart..fan hon diskade ju inte förra gången heller..blabla". Antingen tar man upp det på en gång, diskar själv eller så bestämmer man sig för att det faktiskt inte är hela världen om det förblir sunkigt ett tag till. Vi lånar kläder/skor/smink av varandra (oftast utan att fråga om personen inte är hemma) och köper gemensamma hårprodukter o dyl. fast vi använder det olika mycket osv. Det är absolut inga problem!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Toastare
2008-08-03 23:40
Inte ha ormsex, kan bli dålig stämning ;) Sen att ni kommer bli ovänner förr eller senare och ligga med samma tjejer.
Jag skyller allt på Emma!
Jag är lite i samma situation som du, ska i september flytta ihop med mitt pojkvänssubstitut i en ort långt långt härifrån. Många har varnat oss för att det intensiva umgänget kommer tära på vår redan ack så prövade relation (hon har tveksam hygien), men vi är inte oroade då vi redan umgås 24/7 pg.a brist på övriga vänner. Däremot har vi redan en massa olika åsikter, bl a gällande inredningen, och detta oroar mig. T ex så vill jag ha ett stilrent möblerat hem med en svag doft av kaffe. Hon däremot vill ha hippie-påhitt och saffran. Hur gör man för att kompromissa?
BountyBoo F28 utveckla ormsex.
sweet_angel89 ditt s.k. "pojkvänssubstitut" verkar vara en alldeles fantastisk människa! vilken tur du har som har henne i ditt liv. Tror du man kan få hennes nummer? *blink*
änna
Toastare
2008-08-04 00:35
SunTzu, det får TenFingers göra!
Jag skyller allt på Emma!
Man tror att man känner en person ända tills man flyttar ihop med den. Det är allt jag har att säga..
my name is xelly smelly
Jag tycker snarare det är tvärtom.
Skivsamlare
2008-08-04 10:11
TenFingers Blogga om det, från dag 1. Få ut aggressioner på det viset. Skulle själv aldrig orka bo med någon som inte bott hemma själv ett tag först. Jag är typen som gärna lägger ut underlägg för glas på bordet. Ormsex, som Boo pratar om, är också en stämningsdödare :/
Bounty , jag blir så lycklig.. Även fast du dödade den så lever ormtråden kvar inom dig. Kanske är lite av en förbannelse som vägrar släppa taget om dig..
Blogga från dag 1? Hmm, ingen dum idé, har ju en blogg som legat i ide i ca: ett halvår.. Nu får den ju plötsligt ett syfte igen ;)
Jag är typen som gärna lägger ut underlägg för glas på bordet. Jag är urtypen för en pedant ;) Inget jag är stolt över, men förut så kammade jag mina mattfransar (blev så jobbigt så jag köpte mattor utan fransar till slut) :P Han har ju varit hos mig väldigt mycket och även sovit över (samt att han har haft nyckel till min lägenhet när jag varit borta osv) han vet hur jag vill ha det och har skött det exemplariskt hittills.
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja
om din ihopflyttningskamrat röker knark, se till att du med gör det isåfall. mitt bästa tips.
Tu m'emmerdes!