I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Storlek på bild

Övrigt - Blandat

2008-08-07 18:17

Storlek på bild

Vad använder ni för storlek på bilden när ni arbetar i t.ex. photoshop (i pixlar) ?
om ni t.ex. ska göra en bild helt från början (inte wallpaper)
hoppas ja inte förklarar dåligt..
Tack på förhand

2008-08-07 18:22
Det beror helt av vad den ska användas till. Det känns ju inte motiverat att ha en 300 dpi X 30 tum X 25 tum att scrolla runt på om jag bara ska fixa en snabb bild av en pil som ska ligga på en hemsida ;)
Så: vad ska du göra för något och hur detaljerat behöver det vara?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-08-07 19:39
jag ska göra en foto-manipulation och är inte så avancerad när det gäller photoshop så de behöver inte vara så detaljerat... ska inte göra den till någon utan bara ett sätt för mig att träna..

2008-08-07 20:58
om du ska göra en manipulation av ett foto kan du väl köra på fotos faktiska storlek
 www.RekFoto.se

2008-08-07 22:16
de fixa sig tillslut...
Men om ni som e lite mer erfarna ska göra en bild där ni plockar olika delar från stockfoton t.ex. en himmel från ett foto, mark från ett annat osv. o ska göra en bild av de.... vad använder ni då för storlek på er arbetsyta,... cirka nu inte exakt

2008-08-07 22:25
jag brukar använda 1024x768, och 50 pixlar/cm.

men som sagt det e lite olika. använder den ytan när jag börjar på ett nytt projekt från scratch dock.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-07 22:40
International paper, A4, 300 dpi brukar jag börja med. Sen croppar jag till den i efterhand när jag pasteat in allt jag ska ha och vet min maximala bildyta. Man vill inte göra nånting och inse att man har haft för lite upplösning, går att förminska men inte att förstora.

Men som sagt, beror ju främst på vad det är du ska göra. Skillnad på ikon till websida och foto för utskrift.

Scrolla runt? :) F för första fullscreen läget så man kan pana runt med space, Ctrl-space-klick för zoom in, ctrl-alt-space-klick för zoom ut. Know your hotkeys.. (tog inte scrolla bokstavigt, men ifall nån som läser inte vet dessa så vet ni nu)
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
Groupie

2008-08-26 18:11
Jag brukar nästan alltid jobba i den storlek (+ lite utfall om det är till tryck) som slutdokumentet skall vara i.

Men om jag bara ska leka så brukar jag framförallt köra A4 i 300 DPI eller ev. 1024x768 i 72 DPI, har blivit så sjukt ovan att jobba med dokument i pixelstorlek.