I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Detox diet

Övrigt - Blandat

2008-08-20 09:11

Detox diet

Jag vill rensa min kropp och tänkte att jag skulle köra någon slags detox för att få detta att gå bra till. Dock vill jag snarare hålla mig till en diet snarare än att äta detox-piller och allt vad det nu finns på burk, det vill jag hålla mig långt borta ifrån. Jag vill i n t e göra detta för att gå ner i vikt (det kanske jag gör oavsett?) utan endast i syfte för att min kropp ska få någon slags "nystart".

Nu är det så att jag har googlat runt och läst på en massa olika hemsidor, men jag hittar inget som kan ge mig en ordentlig vägledning på HUR jag ska äta och som berättar HUR länge det ska ske. Jag har hittat en 24-hours-detox men det är för kort, jag vill ha en längre period där jag går på denna detox diet. Jag hittade iofs en annan sida men den var på engelska och där med blev det mat och recept jag inte riktigt kan få till här hemma i mitt eget kök.

Är det någon som har något tips eller kanske ett eget "matschema" som ni själva höll er till när ni gjorde detta? Hur funkade det? Blir man helt körd i huvudet de första dagarna pga "fastan"?

Berätta allt ni vet, är jätteintresserad av att veta mer. Skulle vilja göra detta i typ 2 veckor eller så...

Skivsamlare

2008-08-20 09:26
Så som jag fått det här berättat för mig så är det värt att låna eller köpa en bok. Att göra det här på fel sätt ska alltså kunna vara farligt. Om det inte är ett svar du söker så kan jag ju alltid bidra med att du en vecka innan och säkert minst lika långt efter ska försöka trappa ner genom att bara äta råa grönsaker. Om du bara slutar tvärt så kommer du troligtvis varken må bra eller lyckas.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-08-20 09:32
Finns inga vetenskapliga belägg för att detox eller fasta har några som helst positiva egenskaper. Att skära ner eller utesluta alkohol, tobak, koffein och tomma kolhydrater finns det ju fördelar med. Annars är våra organ riktigt bra på att rensa ut gifter och slaggprodukter. Så detox ur det syftet, att rensa kroppen från gifter, är rätt meningslöst. Det sköter njuren och levern rätt bra på egen hand.

Kanske inte svaret du ville ha iofs Lebba :)

2008-08-20 09:40
rotlös: fast nu fattar jag inte riktigt, en detox diet består ju inte bara av råa grönsaker. jag har läst runt och man kan ju äta olika saker bara att man tar bort eller skär ner på vissa saker, som Fredrik är inne på - det här med att skära bort kolhydrater och liknande.

och hörrödu Fredrik, eftersom jag inte kan jättemycket om detta är alla svar välkomna. det jag är inne på är väl också lite sånt här tjaffs som man ser på program som "Du är vad du äter" som olika drycker man mixar ihop själv bestående av olika nyttiga grejor som sätter igång systemet (typ linfröolja och grönsaker or whatever :) haha).

känns ju vettigare att blanda ihop en sån drink själv än att gå och köpa detoxpiller som sagt.

2008-08-20 09:44
det programet går väl mer eller mindre ut på att äta rätt och röra sig mer, mycket vettig grej. kör på det några veckor så kanske du mår bättre, och isåfall handlar det väl mer om att du ska läsa in dig lite mer på näringslära än nåt annat. och om du vill rensa bort "gifter" i form av nikotin, alkohol eller vad det nu handlar om är det väl enda korrekta att göra att sluta tvärt och inte börja igen. som sagt är kroppen rätt effektiv på att reparera sig själv och göra sig av med onödiga restprodukter.
http://www.kommandot.se/wp/

2008-08-20 09:45
nu ska jag iofs inte säga att jag tycker du är vad du äter på något sätt är bra, snarare tvärtom, men jag kan väl gissa på att recepten på morgonjuicerna finns på nån sida ute i cyberrymden
Skivsamlare

2008-08-20 09:47
Jag måste ha missförstått dig. Jag fattade det som att du skulle fasta. :)
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-08-20 09:47
detoxpiller piller är bara luredrejeri, tror faktiskt en hel del på "Du är vad du äter" smoothies av den anledningen att de är fyllda med bra saker så som vitaminer, mineraler osv. Sen skall man väl inte gå till överdrift som Anna Skipper. Inte så kul att se ut som en välbevarad 50-åring när man dryga 30.

Länk till http://www.tv3.se/content/blogcategory/1015/1559/ - ALLA recept från samtliga avsnitt!

Sätt igång och blanda :)

2008-08-20 09:52
bperb, nej, jag menar inte heller att det programmet är the-best-of-the-best men det blev ett enkelt exempel. recepten har jag ju dock inte hittat som sagt och jag bara antar att dessa recept även är till för just den personen som ska dricka det. jag har ju kanske inte samma "problem" som dom i programmen (exempelvis dricker jag inte så mycket som tjejen på programmet igår som jag råkade se och därmed behöver jag antagligen inte samma typ av juice som henne heller).

och som sagt, min tanke med detta var inte att jag ska gå ner i vikt eller något liknande (träna fattar jag ju att man ska göra för att må bra) och jag äter bra mat idag (är vegeterian och har aldrig varit så uppmärksam på vad jag får i mig/behöver få i mig sen jag blev det). så detta handlar helt enkelt om en kort period där jag rensar kroppen snabbt under en kort period.

så nog om att jag inte behöver detta och bla bla bla :) ge mig konkreta tips på hur man går tillväga med en detoxkur! det är det jag vill prova på, träning och annat har jag ju gjort/gör så det har egentligen inte så mycket med saken att göra just för tillfället. behöver jag träningstips gör jag en ny tråd eller googlar etc. men tack ändå för svar!

2008-08-20 09:55
Fredrik, precis som jag skrev ovan så är dessa recept framtagna för dessa medverkande personers individuella problem, därför vill jag inte använda mig av deras drinkar och dieter. många av dessa var överviktiga och åt riktigt dålig mat/ensidig kost, vilket jag inte gör så jag vill inte fucka till något med min kropp genom att då hälla i mig saker som är nyttiga för dom men som inte direkt hjälper mig.

i want pure detox!

2008-08-20 10:08
Inget socker, inget kaffe, drick vatten/detox te och sen vet jag inte mer, måste finnas mer på nätet än du hittat ..? mina päron körde iallafall på detox i 3 veckor, första dagarna fick de sjukt ont i huvudet och var aströtta men sen mådde dom skitbra efteråt.
jag brukar dricka detox-te om dagarna, enda nackdelen med det är väl att man blir så sjukt kissnödig (njurarna och levern som främst används till att rensa ut gifterna)

men ja .. google!
jag är discoverys ansikte utåt

2008-08-20 10:09
phatie

jag tror du missförstår litegrann. de där juicerna är till för att ge dem och dig det dagliga intaget av essentiella vitaminer och mineraler, och det behovet är samma för alla människor, oavsett om du är gravt överviktig eller en vältränad veg. det finns ingen mirakelkur för att få bort onödiga ämnen i din kropp, som för de allra flesta antar jag handlar om lite för mycket fläsk runt buken eller förkalkade blodkärl vilket det låter som inte är ditt problem. du behöver, om än inte daligen, så åtminstone regelbundet intag av järn, vitamin b eller vad det nu handlar om för att inte drabbas av bristsjukdommar, överdrivet intag en gång i månaden hjälper inte. mycket av det där programmet handlar om är väl också att fet mat utan fibrer kan ge dig rätt kass mage med mycket diarre/förstoppning, och bl.a. frön och liknande kan ju hjälpa till att ordna upp det. äter man ordentligt och tränar ordentligt så behövar man ingen detox, vilket jag skulle vilja påstå är ett påhitt utan nån som helst grund i verkligheten

2008-08-20 13:07
Puls
nu vet jag inte hur noga du läste mitt första inlägg men det står ju klart och tydligt att jag inte lyckats hitta något vettigt på google (där av mitt val av att vända mig till folk här) : ) det finns säkert massor men jag har inte lyckats hitta någonting som hjälper mig i det jag är ute efter. nästan alla vettiga grejer på svenska handlar i princip enbart om viktminskning och själva rensningen av kroppen är sekundärt och snarare någon slags bonus vilket jag som sagt inte är det minsta intresserad av.

du har ingen aning om dina föräldrar använde sig av något speciellt matschema eller körde dom helt och hållet på en egen-på-hittat-detox-kur? hade dom något färdigt schema får du väldigt gärna ge mig det om du tror att det är en sån typ av grej jag är ute efter om du nu orkar. för att skippa kaffe och socker är ju saker som jag själv förstår att man ska avstå från och det är dessutom inte tillräckligt mycket hjälp till en hel kur heller :) men vad är det där detox-téet som du snackar om? var köper du det?

bperb
fast nu verkar Du inte fatta vad jag menar. för det är ju självklart att man anpassar innehållet i drinkerna/juicerna till just vad personerna i tv-programmen har för problem. har dom jättebrist på vitamin b så kommer ju drinkarna innehålla väldigt mycket av detta. om jag då inte har brist på vitamin b behöver jag ju inte dricka en drink som till 80% innehåller det. sen innehåller dom ju säkert en massa annat som är bra för vem som helst men om de inte anpassade innehållet till individens hälsoproblem skulle dom ju ge samma mat till alla. exempelvis var det ju här om dagen en tjej som Endast skulle äta frukt, grönt och skaldjur för att hon överkonsumerar alkohol och salt. en annan blev tvungen att äta allt utom kött och skaldjur etc. detsamma gäller med drinkarna dom blandar, de innehåller ju alltid olika saker.

men nu behöver vi inte sitta och älta detta. skitsamma. du verkar inte ha något svar på det jag är ute efter så jag får tacka ändå och jag vill bara prova detta en gång för att se om det blir någon skillnad, menar inte på något sätt att jag är helt övertygad om att sådana kurer kan förändra hela mitt liv och att min kropp kommer bli som pånyttfödd.