Skatteavdrag för svenskar i Oslo?
Ja rubriken talar väl för sig själv.. Har ni några bra tips på avdrag man kan göra när man som svensk jobbar i Oslo. Hemresor, boende, mat o.s.v.. Någon som anlitat ett proffs för att göra dina avdrag?
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
fet tråd..har funderingar på oslo såå ja vill också se svar här!
vi är överallt!
Hemresor bara om du är skriven i Sverige... Spara alla kvitton. Kanske kostnad för transport tof jobb. Maila skatteetaten och fråga om standardavdraget. Hitta nån fattig ekonomistudent som kan deklarera. Helst en svensk som bor i Norge såklart.
Hmm min polare hade 18% skatt i oslo :) Jag körde på med 36% skatt och fick två fina skatteåterbäringar. så det rekommenderar jag varmt.
The sky always had little fluffy clouds..
Han måste ha blivit återbetalningsskyldig? Eller hade han nån specialdeal? Det är soft att betala lite för mycket...
Och jobba asset av sig i november då det är halv skatt! Får man lön två gånger i månaden brukar det vara skattefritt i två veckor.
Gurraa Joo dte låter ju rimligt... men det verkade inte vara nåt problem. Han borde ha nämt det då i guess :)
The sky always had little fluffy clouds..
Ja, grym tråd. Fortsätt tipsa!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jävla utlänningar som tar norrmännens jobb!
http://www.kommandot.se/wp/
bperb P26 hehe jobb finns det så det räcker och blir över i oslo för både svenskar och norrmän. svenskar tar ofta jobbet norrmännen inte vill ha. dessutom är arbetslösheten typ 2 procent i akerhus.
ja ligger på skattetabell 3750 skattar ca 22,5 % har jag räknat ut. Jag sparar alla kvitton till och från Sverige allt är avdragsgillt i deklarationen och ett bra klirr i kassan:)
Montana luktar gott
kan tillägga att jag fick mitt skattekort i lillehammer och det är annorlunda skatt i norge beroende på vart du skattar. oftast är de så högre upp i landet mindre skatt.
Montana luktar gott
Man gør ju standardavdrag på 10% de førsta två åren man jobbar i Norge. Sedan beror ens skatt på var man jobbar samt vad man pysslar med och hur mycket man drar in. Angående att skriva av saker så skickar jag bara in kvitton på alla mina utgifter i samband med jobb såsom resor, mat och dylikt till back office och drar det från min løn føre skatt vilket førvisso ger mindre semesterpengar men det e fortsatt en ren win på lång sikt.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Sliza: det är faktist inte sant, jag känner lite olika norrbaggar i oslo o dom är INTE nöjda lver situationen eftersom svenskarna tar jobben då dom jobbar hårdare, vill jobba övertid, helger o allt möjligt annat o har därför fördel gentemot norrmän som bara vill ha ett vanligt jobb för att gå runt...dom säger att det inte alls är så lätt att hooka sånna vanliga jobb just p ga svenskarna. Antar att dom borde veta eftersom dom bott där hela sina liv.
Det är sant ju. Dom gillar inte svenskar och pakestanier. Iaf inte killarna.
Hahaha! Nu får svenskarna känna på invandrar livet och bli hatad av samma anledningar dom har hatat folkslag för. Fast är medveten om att svenska medborgare med utlänska påbrån åker till Norge och jobbar, men jävligt ljuvt att se och höra att svenskar blir hatade och diskriminerade i Norge. Svenskar tar deras jobb, deras para och deras guzzar hahaha! Skadeglädje till max men vad ska man göra, ja e bara människa. Men tycker att det e roligt att höra att svenskar (som jag har mött) känner sig diskriminerade och tycker att det är helt absurbt. Jag ser det som rättvisa, låt svenskar inse att det e fel att hata människor som gör vad dom kan i livet. Många invandrare har förespråkat för många svenskar i vårt avlånga land. Det handlar bara om cash och vilja förbättra sina omständigheter. Respekt åt allas hustle!
• Tacka & Ta Den •
såja såja....jag tror säääääkert att fett många svenskar känner sig precis som diskriminerade invandrare, det är nog exakt samma sak!
MRsalesman Det borde dom ju göra. Det var bara den uppfattningen jag fått. Men arbetslösheten är ju väldigt låg så det bör inte vara överdrivet norrmännen ändå tycker jag.
Nej det tror jag inte.. Däremot får du tjäna 40 000 skattefritt per kalenderår.
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Man måste söka frikort tror jag.. www.skatteetaten.no
Graffare
2008-11-11 21:31
om man är utomlands i över 6 månader betalar man ingen skatt alls i sverige.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Hahaha! Nu får svenskarna känna på invandrar livet och bli hatad av samma anledningar dom har hatat folkslag för. Fast är medveten om att svenska medborgare med utlänska påbrån åker till Norge och jobbar, men jävligt ljuvt att se och höra att svenskar blir hatade och diskriminerade i Norge. Svenskar tar deras jobb, deras para och deras guzzar hahaha! Skadeglädje till max men vad ska man göra, ja e bara människa. Men tycker att det e roligt att höra att svenskar (som jag har mött) känner sig diskriminerade och tycker att det är helt absurbt. Jag ser det som rättvisa, låt svenskar inse att det e fel att hata människor som gör vad dom kan i livet. Många invandrare har förespråkat för många svenskar i vårt avlånga land. Det handlar bara om cash och vilja förbättra sina omständigheter. Respekt åt allas hustle! En rasist som förespråkar att rasism ska bestraffas med rasism?
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
men vi får faktiskt tänka på att svenskarna som flyttar till norge för att knega riskerar långa fängelsestraff och tortyr (i vissa fall dödsstraff) om de återvänder till sitt hemland. lite får norrmännen tåla
http://www.kommandot.se/wp/
men sen ær væll det dær skattegrejen i november mest før fastansatta på det jobbet man har... har hørt av manpower att dom inte ska ha så før dom som ær ansatta genom bemmanningsføretag...
DU måste jobba ett helt år før att ha glädje av faktumet att det är halv skatt på lønen du får ut i december. Har tappat räkningen på antalet svenskar som sitter och gnäller om restskatt när de själva inte sagt ifrån att de ska betala normal skatt i dec.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Coke: När deklarerar man i Norge? Om man börjar jobba i oktober så kommer man alltså få restskatt om man får halvsskatt i december?
jag har hört rykten om att man får 100% om man blir sjukskriven i norge, är det sant? Vilken grej isåfall!