I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad tycker du om ungdomsmottagningen?

Övrigt - Blandat

2008-10-31 09:39

Vad tycker du om ungdomsmottagningen?

Jag har aldrig tyckt varken illa eller bra om ungomdsmottagningen. Det känns som de försöker göra det "ungdomligt" men att den där sterlia vårdcentral-känslan ändå finns kvar. Har ibland blivit väldigt bra bemött och ibland väldigt konstigt bemött av barnmorskor.

En barnmorska gick igenom en massa frågor om mitt sexliv som jag fick svara på för att jag skulle registrera en "ny journal" (eller vad man ska kalla det) i stan jag bor i nu. Vissa frågor som jag svarade på var hon typ inte nöjd med svaren på. Hon ifrågasatte exempelvis om jag verkligen kunde lita på min pojkvän om att han har testat sig för sjukdomar innan vi blev ihop och sådana saker.. Kändes väldigt konstigt.

Just nu sitter jag i en situation där jag i skolan ska skapa en utställning och ett koncept för temat "säkert sex" och det började snurra lite i skallen om hur andra blivit bemötta på ungdomsmottagningen.

Vad har ni för erfarenheter? Tycker ni att det är bra åldersgränser de har? Det är ju olika i olika kommuner, borde det vara 20 eller 25 år på alla? Har ni fått märkliga frågor ställda som egentligen inte har med det rent medicinska att göra? Exempelvis om "ni verkligen kan lita på er pojkvän" eller som jag hörde på radio när en tjej ville testa sig för HIV som fick frågan "Har du varit i Afrika och haft sex med någon där?" (när hon sa nej ville de inte att hon skulle få testa sig..).

(Jag kommer absolut inte använda någon av era berättelser i min utställning, såvida jag inte tycker det är en skitbra berättelse och kontaktar personen för ett godkännande, så ni behöver inte vara oroliga för sånt :) bara så ni vet)

2008-10-31 10:02
Dom brukar ställa frågan om man har haft sex med någon utomlands när man ska testa sig för hiv av den enkla anledningen att chansen att få det i Sverige är minimal. Förstår inte varför det ska vara en märklig fråga. Jag hade en vän på gymnasiet som Aids testade sig så fort hon legat med någon. Även fast hon haft kondom, lite märkligt.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-10-31 10:04
R0feman: men att nästintill vägra någon att få ta ett HIV-test bara för att hon inte varit i Afrika känns ju ändå jävligt dumt med tanke på att exempelvis HIV-fallen under 2007 ökade med nästan 500 fall.

Vill man jobba mot HIV och se till att det inte sprider sig mer än det gör (trots att det är få som blir smittade överlag i Sverige) så borde man ju bara vara tacksam över att någon kommer in självmant och vill testa sig.

2008-10-31 10:18
Fast det finns ingen som kan vägra en att göra ett test, även om man kanske inte brinner av entusiasm om en barnmorska avrått en. Jag håller dock med phatie, vill man testa sig så ska man veta att man kan utan att behöva oroa sig för vad någon ska säga. Oftast så är det ju bara misstankar, och oron man får då försvinner inte om man inte får testa sig.

Jag tycker det är en ganska trevlig miljö på ungdomsmottagningen, även om majoriteten sitter och bläddrar i en Glöd med stoneface. Sköna soffor, roliga barnmorskor, massa kondomer. Och "de konstiga frågorna" kommer nog av att de ju faktiskt är där för merän ett medicinskt syfte. Sterilkänslan tror jag faktiskt det är vi ungdomar som skapar. Att se helt förstörd ut känns nästan som en oskriven lag när man stiger in.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-31 10:39
Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker, det är ju jätteviktigt att det finns ett ställe att gå till men dom kan vara luriga ibland, för mig är det lugnt som kan stå på mig och vet vad olika grejer innebär men en 15 åring som ska dit och blir påpackad p-piller för att barnmorskan tycker det är bäst kanske det inte är lika bra för. Jag började äta p-piller när jag var 14 och det ångrar jag, det funkade inte alls för mig och eftersom man inte fick någon information om psykiska biverkningar så kopplade jag inte att det var det som var problemet heller. När jag sen skulle byta till p-stav ville dom in i det sista försöka få mig att byta till olika sorters p-piller och hålla på och krångla för det är ju så himla bra och smidigt med dom där pillren! Helvete heller...

Ifrågasättandet av ens livsstil tycker jag är över gränsen också, upplys gärna men moraltanter som sitter och dömer unga tjejer, nej det är inte okej.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-31 10:40
man har ju för fan ingen som helst koll på HIV i sverige. på internationella hivdagen förra året så kom det typ en 8sidig bilaga i DN som handlade om hiv utomlands, hiv bland sprutnarkomaner och, hör och häpna, klamydia bland ungdomar. man får känslan av att hiv inte existerar bland svenska ungdomar. när jag snackade med nån lirare som jobbade på huddinge sjukhus hiv-avdelning så sa även han att det är ytterst ovanligt så länge man inte ligger med folk från vissa länder eller sprutnarkomaner. däremot har jag fått höra från en bekant som jobbar på vårdcentral i en stad nånstans i mellansverige att det dyker upp fall då o då bland ungdomar.

det jag är mest besviken över är att man inte får någon tydlig information om hur det ligger till. men så länge man använder kondom så är det ju ingen fara, och det är ju inte jättesvårt.

ungdomsmottagningen är nice. jag har aldrig haft några bekymmer med dom. öppettiderna är ju lite slappa men å andra sidan är det helt gratis.
vadå? jag dyster?

2008-10-31 11:34
Jag var på en ungdomsmottagning där kuratorn tog in mig i ett rum för "att prata". Hon var övertygad om att jag hade en ätstörning (var halvkul, var ganska liten då och hade jättekomplex för att jag var lång och spinkig) .. tycker de kan vara lite osmidiga ibland, och ställa frågor som inte är väsentliga (vad spelar det för roll vad min mamma jobbar med när jag är där för och fixa ppiller?) men väl bra att de finns, även om jag själv väljer att gå till en riktig mottagning.
jag är discoverys ansikte utåt

2008-10-31 13:45
Jag har också fått klart för mig att såvida jag inte är sprutnarkoman, prostituerad osv. eller haft sex med någon av dessa så var det inte lönt att testa för HIV. Detta var iof. för säkert 5 år sedan och jag tror att de kanske hellre testar nuförtiden.

Sedan blev jag klamydiatestad på "tortyrsättet" (stor, torr tops i urinröret) vid ett tillfälle. Det var en vidrig erfarenhet men jag vet inte om jag borde skylla detta på ungdomsmottagningen, det var säkert mitt fel pga. att jag hade pissat inom nån visst tid innan eller nåt.

Jag har också hört av många tjejer att de känner sig kränkta av barnmorskornas frågor/påståenden. Jag tror att barnmorskorna kör lite på skrämseltaktik och jag tror att det är bra, ungdomar har lätt för att vara naiva kring graviditet och könssjukdomar och det är nog bra att någon planterar ett frö av realism hos dessa.

2008-10-31 13:48
Jag tycker det har varit jäkligt bra. Klart det dröjer sig kvar en vårdcentralkänsla, de utför ju vårduppgifter!

2008-10-31 14:06
Jag var där en gång med en av mina första flickvänner, vi var kanske femton och hon ville ha p-piller men vågade inte gå dit själv. Tanten där ville prata med mig enskilt och började snacka om att "ett nej betyder nej, det vet du väl" och "hur är din kulturella syn på sex" och så vidare. Jag gillar inte att spela ut rasistkortet men det där var lite över gränsen. Om det är något jag INTE är så är det våldtäktsman..

Sen har jag en tjejkompis som var där för ett tag sedan för att få nya p-piller. Hon fick världens föreläsning om att hon var fet och behövde banta. Hon är inte alls tjock och tanten var dessutom fet som en valross. Hon svarade "eeeh kan jag få mitt recept nu?"

Annars är jag mycket positiv till ungdomsmottagningen, jag satte aldrig mer min fot på den förstnämnda dock och jag har aldrig mer följt med någon tjej dit. Bra med drop-in så man slipper boka tid
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2008-10-31 15:19
"hur är din kulturella syn på sex"
Charmigt : /

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-11-01 00:39
hey,

free condoms ;)
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2008-11-01 08:54
Det med HIV-grejen på ungdomsmottagningar kanske har att göra med att dom inte utför testen där utan att man då får gå till ex barnmorska på sjukhuset? Så minns jag att dom förklarade för mig. Själv har jag aldrig upplevt något kränkande hos ungdomsmottagningen. De frågor dom ställer, både om ens erfarenheter och dylikt, är ju till för att försäkra sig om att de mediciner de skriver ut, den behandling de ger, etc, är den rätta? Angående tjockgrejen så KAN det ju vara för att vissa p-piller bara har dokumenterad effekt på kvinnor i en viss viktgrupp.

Jag läser just en kurs om tonårsflickor och sexuella övergrepp, våldtäkter osv och mycket av det som sker på ungdomsmottagningen sker för att utesluta att det är ofrivilligt. Vår kursansvarige och tillika barnmorska sen 30 år tillbaka vittnar om exempel efter exempel där det är just dessa frågor som kan ge ledtrådar till om något står fel till. Är man dessutom yngre blir frågorna viktigare, för det är alltid en riskfaktor när unga tjejer kommer och har bred erfarenhet. Det är inte helt normalt att en 12-13 åring ber om p-piller tex, därför frågar man om sexuella vanor och upplyser om att sex alltid ska vara frivilligt, att man inte måste göra något och att OM något händer är det aldrig ens eget fel.

Jag är jäkligt glad att det finns ungdomsmottagning, även om jag just nu är för gammal för det.
Visst kan det finnas rötägg bland barnmorskorna även där, men det kan det inom alla kategorier av yrken.

Toastare

2008-11-01 12:15
Samma gäller testning av syfilis, de vill de helst bara göra om man haft utlandskontakter. Risken att få HIV är faktiskt väldigt liten, men självklart kan ingen hindra en från att testa sig. Jag tvingade dem att testa mig för syfilis när jag gjorde en helcheckning. Jag sa helt enkelt att även om jag inte haft utlandskontakter så kan ju någon jag träffat haft det.

Sen så förstår jag att de frågar unga tjejer om de verkligen kan lita på att deras pojkvän har testat sig. Det är ju en sak många säger, även om man har ett bra förhållande i övrigt. Vissa tycker det är jobbigt att göra det och tänker att de ändå inte har nått osv.
Det samma gäller ju givetvis när man är äldre också.
De vill bara ens väl där och är ju inte dömmande. Även om det kan kännas jobbigt så är det bättre att de frågar än inte bryr sig.

Sen ska man inte glömma att det finns nötter inom vården..
Jag skyller allt på Emma!

2008-11-01 15:15
BountyBoo
Tycker inte du kan säga att dom INTE är dömande, jag kände mig i princip helt kränkt och var skitsur efter det mötet. Jag förstår verkligen att de ska ställa vissa frågor och kanske provocera lite till en viss del för att se om det finns något annat under ytan MEN att använda sig av ett tonfall och ha en attityd som är otrevligt och ovälkomnande på ett SÅDANT ställe gör ju det svårt för en att inte känna sig dömd och utsatt. Men som sagt, så har jag inte alltid blivit bemött. Men..

Det var inte bara att hon ifrågasatte om jag litade på min kille (vilket hon frågade flera gånger och mitt svar var hela tiden "jag kan ju inte göra annat än att lita på att det han säger till mig är sant, eller hur?")

Det var mumlanden och höjning på ögonbrynen när jag berättade om min ålder när jag hade sex första gången

Det var högljudda suckar när jag sa att jag själv ville betala för mitt p-piller-recept istället för att jag och min kille skulle dela fastän jag kom med (för mig) vettiga argument.

Hon var rätt otrevlig i tonen hela tiden, blev nästan arg på mig för att jag var 20år (gränsen var till 20år men jag visste inte det då jag trodde det var 25år) och det var ju inget konstigt egentligen för jag kunde ju bara betala fullt pris istället för reducerat - ingen skada gjord lixom. Detta var dessutom på det stora sjukhusen i staden jag bor i på sommaren då det vanliga UM var stängt så hon kunde bara ha skickat mig till en annan våning om det varit värre än så..

2008-11-05 01:22
Jag tycker att det är skitdåligt att åldersgränsen fortfarande är olika för killar och tjejer. Ingen annanstans är diskriminering så accepterat som inom sjukvården(UM) där man bara ärvälkommen upp till 20 år om man är tjej men 23 om man är kille (tror inte det är så på alla UM men de jag har sett. Sjukt dåligt.

Annars har de människor jag träffat på UM varit ganska trevliga allihopa. Inga dömande blickar eller frågor eller något, trots att de hade en jäkligt bra anledning som vi inte behöver ta upp här. Så det är ju skönt iaf å andra sidan har jag haft kontakt med UM sammanlagt kanske 5-6 ggr i livet.