I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Byta gymnasium? Erfarenhet av detta?

Övrigt - Blandat

2008-12-15 01:11

Byta gymnasium? Erfarenhet av detta?

Har någon av er erfarenhet av gymnasiebyte? Hur lång tid tar det? Hur kändes det för er?
Hur går det till egentligen? Jag trivs fan inte i min skola. Hittar inte någon person ö.h. som är lik mig på något sätt. Tänkte att jag skulle ge det tid, det kanske kommer men, nope...

Jag har bara gått första terminen i ettan om det spelar någon roll. Hur går jag tillväga?

Jobba jobba, kämpa och slita

2008-12-15 01:33
Jag böt skola från efter en termin, det var inte för att jag inte trivdes eller så utan för att jag blev idrotts intresserad igen..
Jag böt från Media till idrott och hälsa.. Det gick väldigt enkelt..
Åh andra sidan så var skolan jag bytte till helt nystartad så det var inga problem att få in eleverna..
Alla kurser du har slutfört behåller du, men resten kan du glömma..

Lycka till

2008-12-15 01:54
Alla kurser du har slutfört behåller du, men resten kan du glömma..

Hajar inte... hur menar du?

2008-12-15 02:38
dem du läst halva av menar han
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-15 03:10
Hittar inte någon person ö.h. som är lik mig på något sätt

Är problemet hos dig eller skolan/linjen? Tror du att du lättare kommer in i nått kompisgäng eller så om du byter gymnasium? Ska du fortsätta samma linje på nya skolan eller kommer du välja något nytt där folk kanske har lite mer gemensamma intressen (nörderi/ponnysar/hockey/whatever)? Några frågor som kan vara värda att reflektera över...

Iaf, välj ut en skola och en linje du vill in på, sen ringer du till deras expedition och säger typ:
"Hej jag vill byta till er skola, vem ska jag prata med?"
Då borde du få ett telefonnummer eller nåt med nån du ska prata med, alternativt så går du till studievägledaren på din egen skola får du hjälp (det är det som är den personen jobb). Lätt som en fucking plätt.

Men om du nu kommer fram till att det är du som är dålig på att skaffa nya polare, kanske lite blyg och socially awkward sådär, eller kanske lite obekväm när det är en massa nytt folk och inte samma gamla jävla dudes som du kännt forever, då kanske du borde testa att prata med någon. Brukar ju finnas nån sors terapeuter eller så på gymnasieskolor (kanske), eller så ringer du till din psykiatriska öppenvårdsmottagning och bokar tid bara...

Liksom, det är fucking inte svårt att skaffa nya polare, kanske borde du se det här som en chans att växa lite? En chans att bryta ifrån dina gamla vanor och mönster och fundera lite på hur världen fungerar. Om du inte själv tar initiativet så är det ingen i vuxenvärlden som kommer servera nåt åt dig. Gå ut och prata med folk och var inte en douchecock bara så blir det kanon. Det är alltid som människorna som är minst lika en själv som är dom mest intressanta!
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2008-12-15 03:17
Tänkte att jag skulle ge det tid, det kanske kommer men, nope...

Det var typ det där jag menade... Inget kommer bara komma till dig nu när du är (nästan) vuxen, det är bättre att du inser nu att det är du och ensam du som ansvarar för ditt liv. Inga polare? Skaffa polare! Så lätt är det. Vad är det du ska ge tid åt? Att sitta hemma och tycka synd om dig?

Perspektiv mään, skaffa dig det.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2008-12-15 18:08
Det jag menade var att alla kurser du läst som är 50 p kommer du få betyg på och kan ta med det till nästa skola..
Resten kanske du har med som grunder, men du måste fortsätta..
Innan jag böt hade jag läst klart Natur A, (bild typ) har glömt vad det heter, en sak till.. Så dem grejerna slapp jag läsa på den nya skolan

Poet

2008-12-15 18:18
Jag hoppade av gymnasiet efter 3/4 av första året typ, och började annan linje på en annan skola nästa höst. Det var ganska soft då jag inte trivdes på min första linje, och första året var rålugnt då man slapp gå på de ämnen man redan läst färdigt. Sen är det ju coolt att var ett år äldre än alla andra också. Enda jobbiga var att jag inte riktigt trivdes på den nya skolan heller, men då tänkte jag mer fuck it, kan ju inte byta igen, och gick klart.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-12-15 18:24
jag bytte skola.. det gick helt ok , kände folk på skolan jag bytte till men nu inser jag att det var den linjen jag gick på först jag vill gå.. den skolan jag ville gå på först också.. men kom inte in av diverse skäl

nu ska jag hoppa av och gå om ettan .. det är mer värt enligt mig.. segt att hoppa in i en klass efter ett halvår sådär.. '

vart/vad går du nu och vad vill du byta till?
Get Random!

2008-12-15 19:09
jag bytte både gymnasium och linje efter två och en halv månad. det gick jättesmidigt, snabbt. fick byta dagen efter jag blev utskriven från första skolan. det gäller att först bli erbjuden plats på ett gymnasium du vill gå och sen skriva ut sig från den gamla för att sedan bli inskriven.

kan säga att valet jag gjorde, att byta gymnasium, var bland de bästa valen jag gjort.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-15 20:41
fast nu blir det ju svårt om man byter till en helt annan linje .. svååårt att komma ikapp på 2terms kurser
Get Random!

2009-01-11 22:52
Jag går i DesignGymnasiet som det heter. Det handlar inte om människorna där, har jag märkt. Jag har inga sociala problem what so ever för att svara på din fråga Shakes P22 så det ligger inte i det. Visst tycker jag folket suger, men snarare att jag tappat intresse för design. Jag skulle vilja byta till o spela trummor (musiklära etc.), något åt det politiska hållet eller något som har med skrivande och göra då jag är väldigt duktig på det (kanske journalistik el. dyl.).

Summan av kardemumman: redan innan jag började gymnasiet var jag förvirrad. Jag trodde jag valde rätt men nu på efterhand insåg jag att det inte var så. Kanske lite sent, jag vet men fan bättre sent än aldrig som man säger. Problemet ligger väl i nu att jag inte riktigt vet vad utav dessa tre grejer jag vill rikta in mig på. Och det är ganska jävla bråttom.

Men: tråden handlade om att byta gymnasieskola och mer hur det gick till. Jag känner mig säkrare nu vilket gör det hela bättre. Tack för era svar, tankar, synpunkter och åsikter. Om någon vill dela med sig mer av gymnasiebyten så uppskattas det fortfarande. Nu förstod jag också mer hur det funkar, att jag får hårdplugga rätt mycket för att ta igen de kurser jag inte är klar med.

TACK!!

2009-01-12 10:49
Det är väl bara prata med rektorn eller receptionisten? Det gjorde iaf jag.
Beror på om du ska byta linje elr bara till en annan skola?

2009-01-12 12:12
Jag har redan bytt skola en gång.. blev inte nöjd andra valet heller så jag hoppar av och går om ettan :)

vet dock fortfarande inte riktigt vad jag vill läsa till :(
Get Random!