I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2009-01-07 07:07

Polisen

I några år har jag blivit trakasserad av poliser. Jag har alltid försökt att inte låta det påverka min syn på poliser. Men nu efter ungefär 3 år kan jag inte göra det längre.

Därför har jag valt att öppet berätta om vad jag känner och vad som händer. För att ni ska veta vad jag menar med att ”bli trakasserad” så ska jag förtydliga det nu.

Polisen; de stoppar mig, kollar genom bilen, visiterar mig ibland, förhör mig osv. Dem har t.o.m gått så långt att dem velat få mig att försöka samla in information åt dem och spionera på folk. Deras ursäkt var att ifall jag bryr mig om dessa individer så ska jag ange dem för deras säkerhet och de har även frågat mig ifall jag skulle vilja ha ett mord jag kunde ha förhindrat på samvetet. Ett mord som jag – enligt dem – kunde ha förhindrat genom att ange vissa människor.

Vid ett tillfälle kollade de inte ens på mitt ID-kort utan började genomsöka bilen direkt. Ibland har de t.o.m frågat människor som varit i bilen med mig hur de kan umgås med en person som mig!

Jag ska berätta om den ”rutinkontrollen” som kränkte mig mest. Följande hände 2 januari 2009.

Jag och en tjejkompis var påväg hem till en vän när vi blev stoppade av tre polisbilar. Vi blev ombedda att backa ut ur bilen av polismän med sina tjänstevapen dragna.

Dem började frågade henne om vi haft samlag och ifall jag har slagit henne. De fortsatte med att fråga vem hon är och varför hon umgås med mig. Då sa jag sa till en av poliserna att han borde se skillnaden mellan äpple och päron, med det försökte jag påpeka för individen att jag inte är kriminell. Då svarade han med att säga att det är svårt att se skillnaden mellan äpple och äpple.

Detta är ren diskriminering och det är vad jag har gått igenom dem senaste åren. Ibland har det även funnits rasism med i receptet. En gång frågade jag en polis varför denne stoppade mig. Då svarade han med att säga ”du är invandrare och kör en fin bil”.

En annan gång svarade en polis på den frågan med att säga ”du kör en svart bil... den ser misstänksam ut”. Jasså? Någon måste informera människor bättre alltså, Volvo S60 är nämnligen klassade som flyktbilar!

Jag måste erkänna att jag har barndomsvänner som begått kriminella handlingar och som jag då och då träffar. Polisen gått så långt att dem har försökt få mig sparkad ifrån olika jobb.

Hmm... en arbetslös människa som känner sig diskriminerad av polisen. Vad kan han bli utan jobb? Inget trevligt kan jag tänka mig.

Detta har skadat mig känslomässigt många gånger i olika former. Har haft sömnproblem vid några tillfällen då jag inte kunnat varva ner och tänkt på hur jag behandlats av en instans som egentligen finns för att skydda Mig och Dig.

Jag hör ofta en röst säga "Vi gör bara vårt jobb", eller "du får tänka dig för och fundera på vilka du hälsar på". Sånt här hade kunnat slå fel hos många människor efter ett par gånger. Hade någon med tungt temprament fått stå och tvingats lägga händerna på biltaket i kylan och blivit förnedrad så som jag blev så hade den individen kanske kunnat börja agera utåt.

Läste om några killar som begick ett rån och poliserna som jagade dessa killar blev avrättade på plats. Dem killarna kanske har blev utsatta av polisen. Fast iofs, är man kriminell så får man räkna med sånt. MEN om man inte är kriminell och ändå blir behandlad som en? Borde jag då agera utåt fastän jag lever ett liv i totalt avstånd ifrån kriminalitet?

Hur besvarar man polisens olagliga handlingar mot Mig och Dig? Jag betalar ju förresten en hel del skatt som delvis går till deras löner. Borde då inte jag uppskattas och skyddas från sådana förnedrade handlingar istället för att bli utsatt för dem av beskyddarna? Vem skyddar Mig och Dig från polisen?

Jag blir stoppad minst två gånger i månaden.

MVH/ Karafarj, Wordsilah

- - -

Detta inlägget lades in i Wordsilah's blogg för ungefär 24 timmar sedan. På dagen uppmärksammade jag inlägget via facebook och efter bara 30 minuter lades våran blogg ner utan förvarning.
Våran kvinnliga medlem Nabila's blogg ligger på samma server och domän men den är orörd. Så inlägget har lagts upp där för ungefär 8 timmar sedan, få se om den rycks bort där med.

Länkknappen verkar inte funka så jag lägger in länkarna här.

Nabilas blogg: http://nabila.wordsilah.com/2009/01/07/polisen/
Wordsilahs blogg . http://skriften.wordsilah.com

www.wordsilah.com
www.myspace.com/triangularform