Varför serverar man inte burköl på krogen?
En tanke bara som bubblar i mitt huvud. Det lär ju va mycket lättare, mindre farligare etc med burkar. Enda tanken jag kan komma på är att det ser slabbit/lodit ut(ev Smakar lite sämre). Frågade även stammishakets personal men dem sa samma sak. De hade ingen aning rättare sagt. På nått sätt olagligt? För om det vore lagligt vore det väl någon krog som serverar detta, men jag har aldrigt stött på detta. Så vafan?
Wearing my Rolex
Jag skulle tippa på att krogen inte gör det just för att det skulle se keffare ut om folk satt och drack ur burkar än glasflaskor.
Redline!
har säkert o göra med att se skillnad på deras egen öl o vad folk kan smuggla med sej in själva.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
restinpieces Det är väl inte så svårt att smuggla in en Heineken/Red Stripe/Miller osv. heller? Sen att det ska se lodigt ut låter ju lite konstigt också.. Flaska som burk spelar väl ingen roll. Det lär nog finnas en jättesmart anledning. Krogpersonal??
One chapter a day
nä men d e ju en pengaskillnad. burk e billigare på ok eller statoil. serverar du i överpris samma burk på krogen så ser ingen skillnad o du går minus. flaska på systemet kostar mindre men inte samma prisglapp alls. ekonomisk fråga. helt onödigt o smuggla flaska.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
(Systembolaget) Heineken burk, 33cl - 12,80 kr (Systembolaget) Heineken flaska, 33cl - 13,90 kr (Krogen) Heineken flaska, 33cl - ~45-50kr Jag tror fortfarande det har att göra med något annat..
One chapter a day
konstiga priser, men då sprack min illusion. för övrigt verkar d som att burk visst fanns på krogen. man borde fan veta sånt här när man praktiskt taget bott på i baren, men får väl räkna bort fyllan på den ekvationen till nästa gång....
Hangaround
2009-01-19 10:40
dom vill väl förse sina kunder med vapen om det skulle behövas, jävligt snällt av dom faktiskt. jag menar, vore ganska jobbigt om man skulle bli tvungen att hugga nån med en burk.
På diamond dogs i gbg kunde man förut få 3 burköl för 45 spänn har jag för mig.
För den enkla anledning att det är pant på burkar, det är det inte på de flesta glasflaskor :) Finns undantag men 95% av glasflaskorna är utan pant.
And Jesus said unto Peter 'Come forth, and ye shall receive eternal life.' But Peter came fifth and won a toaster.
pratade med en kompis om d på msn som e servitris, inte bartender. hon sa att krogar som vill hålla en viss standard serverar aldrig burköl. det ser inte bra ut och öl smakar bäst i glas/flaska.
Jag fick en guinness ur burk dock upphällt i glas men vilken blåsning guinness ska man dricka på fat!
DIF!
Moderator
2009-01-19 11:50
På min favoritkrog kan man få burköl. three hearts 7,5 på burk för 50 kronor styck. förr fanns dessa på glasflaska men de har slutat tillverkas. även burk cider går att få.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Flaskor är enklare att hantera, enklare att panta (på de flaskor som har pant) iom att de ställs i backar osv plus att betydligt fler burkar skulle knögglas ihop och förlora panten. Utöver detta är de flesta överens om att öl är godare ur flaska än i burk och att flasköl ser snyggare ut. De flesta importölen är på flaska och inte på burk, det är oftast importöl som serveras i flaska.
vem i helvete vill dricka ur burk? finns ju fan inget keffare? hahahah vissa folk på den här sidan verkligen..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
lite offtopic men på dom flesta sk svartklubbar o illegala tillställningar säljs ju ölen enbart i burk..fast det är ju iofs för att det enbart säljs smuggelöl på dylika hak.
Promotor
2009-01-19 13:40
Har inte läst igenom tråden.. Men har det inte med nån slags säkert med åldersgränsen att göra också?... Om man som 18 åring sätter sig och knäcker en bärs, så kan man lätt gå ut med den.. Men det blir ju lite skillnad med glasen, då det även kan förknippas med stöld eller liknande?? Jag tror iaf att det finns en anledning till att man som 18 åring får dricka på krogen, men inte får köpa hem från systemet.. Så tanken är väl att man alltid ska vara under uppsyn eller blabla... haha jag kanske är långt ute o cyklar.. men vafan..
Optimistisk känns som att du är långt bort med din cykel.. fast kan nog räknas som stöld om man snor med sig ett glas men har svårt o tro att någon krog skulle orka anmäla en sån sak. kan tänka mig att dom får glasen gratis från leverantörerna av ölen.
det kan väl ha nåt med bortplockning att göra också, det är ju lättare att se när en glasflaska är tom än att gå och skaka på en burk stup i kvarten. sen tror jag att folk överlag drar sig för att slänga flaskor i golvet i ren självbevarelsedrift, medan en sketen aluminiumburk varken gör till eller från när man är lite rund under fossingarna. det blir ju lätt rätt sunkigt att vada omkring i halvt söndertrampade burkar
http://www.kommandot.se/wp/
det har att göra med att burköl håller lägre standard än flasköl helt enkelt, pnugar man 40 spänn så vill man ha hög standard.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Det som 6-12-5-23 sa lät nog vettigast.
Det finns krogar som säljer burköl, en del för att de uppenbarligen skiter i sin image och andra (oftast udda ölsorter) för att det är dyrt att köpa fat om inte efterfrågan finns. Som jag ser det har det med 1. Image. Oavsett om det är sant eller ej, öl uppfattas som godare från flaska, det ser exklusivare ut och är inte förknippat med fyllon som sitter på bänken. Ungefär samma sak som att man helst vill ha vin från flaska hellre än BiB om man beställer ett glas. 2. Hantering. Pant och återvinning sköts förstås mycket enklare med flaskor än med burkar. Bryggerierna hämtar ofta sina backar med tomglas när de levererar ny dricka; enkelt, stapelbart och lätt att passa in i lastbilen. Hellre det än att hantera de påsar/pet-kartonger som t.ex stormarknader använder i pantmaskinerna. Sen vet jag inte hur det funkar med pant för burkar, lär ju va fler som skulle klämma ihop en burk till oigenkännlighet än som har sönder flaskor för skojs skull. Samtidigt som de inte ställs i prydliga backar så är det svårt att räkna dem.Enda fördelen de har över glas är egentligen vikten, att köra runt tomglas (dvs transportera luft) är ju en större miljöbelastning än att köra mosad aluminium.
Negative, negative. Our destination is Gaza.