I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flyttstädning i andrahandslägenhet

Övrigt - Blandat

   

2009-04-16 08:38

Flyttstädning i andrahandslägenhet

Jag har nyligen flyttat från en andrahandslägenhet, och för mig var det naturligt att jag skulle flyttstäda innan jag lämnade tillbaka lägenheten i det skick som jag fick den.
Nu, två veckor senare ringer min förra hyresvärd upp och säger att personen som ska flytta in idag var besviken med städningen, att det är damm på ställen där jag minns att jag har städat, och säger att han måste anlita en städfirma som jag kommer att få stå för.
Det står ingenting i kontraktet (standard hyreskontrakt från andrahandsguiden.com) om att jag måste städa när jag flyttar, vilket det står uttryckligen i mitt nya förstahandskontrakt. Till kommer också att min förra hyresvärd inte har kontrollerat städningen, och att de som han sålde lägenheten till flyttar in i mitten av April, en månad som jag enligt uppsägningstiden redan betalat för (även om vi gjorde en deal så att jag fick med mig ett billigt köks- och skrivbord när jag flyttade).

Har man som andrahandshyresgäst ett krav på sig att lämna lägenheten kliniskt ren efter sig, även fast det inte uttryckligen står i kontraktet?
Och borde jag rättsligen kunna försvara mig med någon av de andra felen som jag anser att han begått?

Nån som vet?