I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kollektivtrafik vs bil

Övrigt - Blandat

   

2009-04-27 14:38

Kollektivtrafik vs bil

Inte så ofta jag åker spårvagn eller buss, när jag åkte för någon vecka sedan visste jag inte ens hur man betalade eftersom dom tydligen ändrade det för ett tag sedan.
Då förstog jag att jag kanske lever lite oekonomiskt.

MEN, jag och min sambo skulle in till stan och hämta lite skit, det kostar ju fan 25:- enkel resa per person, 100:- gick det på fram och tillbaka.
Med bil och parkering skulle det gått på i runda slängor 40:-, hur kan man motivera att åka kollektivt när det är mer än dubbelt så dyrt?
Ja, miljön, men skall inte det prioriteras av kommunen och staten?

Var i stockholm i helgen och tog tåget dit, strax över 2000:- gick det på, iof 1:a klass men det skilde inte mer än ett par hundra per biljett, säg 1500:- tur och retur för standard biljetter + resa från och till tåget.
Med min alldeles standard bil (Saab 9-3) åker jag dit och tillbaka för 1000:- (gbg - sthlm).

Det är ju såklart dyrare att äga bil än att åka kollektivt som standard, tror jag, men själva resandet borde ju premieras även för bilägare?

Rock out with your cock out!