I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Anordna lokalfest

Övrigt - Blandat

2009-06-08 18:49

Anordna lokalfest

Jag och några kompisar funderar på att anordna en fest i gbg nån gång 2010, men eftersom det är så segt att sitta och googla upp varje liten detalj. Har skickat ut lite mail till några lokaler, men skulle vilja ha lite mer kött på benen angående dörrvakter, hur man hittar lokaler m.m.

Hur hittar man festlokaler?
Har än så länge bara kollat på internet, hittat lite intressanta ställen :) men finns det andra, bättre sätt?

Hur hittar man dörrvakter, och vad kostar det för 1 kväll?
Som det ser ut nu blir det att betala någon kompis, men det känns lite som att han kommer stå vid dörren i bara någon halvtimme och sen gå in och festa. Googlade lite, men kommer bara till bemmaningsföretag som inte uppfyller mina önskemål.

Som det ser ut nu tänkte vi ta en ganska liten lokal till att börja med, för att se hur det går. Dumt att hyra en lokal för 400 pers om bara 30 kommer typ :P Så vi vill helt enkelt se om idén är genomförbar.

Kom gärna med tips!

2009-06-08 18:51
Men om det är vakt och grejer så kollar väl dom så att alla håller åldern? Eller? Och du är bara 17?
be the change

2009-06-08 19:18
behövs det vakter på dina fester?
vi har fester för ibland flera hundra o behöver aldrig några vakter.

2009-06-08 20:04
Räkna med att du behöver vakter om det är alkohol inblandat. Inte bara för dina gästers säkerhet men även pga risken att du kommer behöva någon sorts ordning om du ska styra en svart klubb. Betala en polare bara, men räkna med att det är jävligt smart att ha minst en nykter människa med koll på saker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-08 20:09
c ro:
lokal hittar man enklast genom att höra med familj och vänner. det finns fler lokaler än man kan föreställa sig, men ofta har man en tendens att bli lite trångsynt och inte tänka längre än näsan räcker.

vi ordnade en nyårsfest för några år sen, det kom drygt 80 pers, vi köpte spriten från ngn langare som köpt billigt från tyskland, sen stod vi själva i baren. vi gick precis runt. vi hade inga vaktermen var tvugna att ha en lista på alla gäster innan festen pga säkerhetsbestämmelser. sånt kan vara bra att tänka på.
Moderator

2009-06-08 21:10
Från bemmaningsföretag lär väl vara skitdyrt egentligen? Hosta upp lite brudar och pengar så kommer jag över och står i dörren istället. Bäst är det ju egentligen att ha någon i dörren som inte känner allt folk som kommer, så slipper det komma in objudna liksom.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-06-08 21:14
Som det ser ut nu blir det att betala någon kompis, men det känns lite som att han kommer stå vid dörren i bara någon halvtimme och sen gå in och festa.

Haha :D
Classic
spliff macht frei

2009-06-08 21:26
JackVegas-
Beror väl snarare på om vi sätter en åldersgräns eller inte (eller om vi serverar alkohol, men det behöver man tillstånd till :(

danet P24
Grejen e ju liksom att ingen av oss har anordnat en lokalfest innan, så lite därför jag startade tråden :) Men har vissa erfarenheter av att oinbjudna människor komma in och förstör :( och då har det alltså inte varit några vakter. Dessutom måste vi hålla koll så att alla som kommer in faktiskt har köpt biljett.

ModernDrunkard P23
tackar för tipset! :D

medoria F27
Vi tänkte typ trycka upp biljetter, men när jag tänker efter är det knappast svårt att kopiera dom :/ Är det smidigare med gästlista måntro? Så man säger till i förväg om man kommer, och betalar i entrén. Om de inte kommer blir det inte så svårt att fylla deras plats (gissar jag)

Om denna första lilla fest går bra, hade vi tänkt ha en gemensam 18-årsfest. Då vi alla kommer vara 18, kan vi då servera alkohol? Vi behöver ju såklart tillstånd för det, men finns det typ nåt företag man kan anlita som kan göra detta (utan att vi behöver fixa tillstånd)?

2009-06-08 21:27
ramuz
Haha tack för erbjudandet ;)

_-bacteria-_
Haha en kompis va på en fest i Berg211 där vakterna gjorde det :p

2009-06-08 21:47
c-ro: saken är den att om det händer ngt, dvs det börjar brinna, och gästlistan inte stämmer, är det du som får ta skiten. då har du brutit mot reglerna och det räknas som försumlighet. eftersom vi gjorde en nyårsfest hade vi inte direkt problem med folk som ville komma och inte stod på listan, men vi var ändå stenhårda på det, just för att vi ville ha koll på dem som var där. dock tog vi emot anmälningar så sent som till några dagar innan. det är ju en annan lösning.

vissa lokaler man hyr kan man ju hyra med personal och bar, då tjänar man ju inte på det folk dricker, det tar lokalen i regel själv. annars finns ju alltid catering, dvs ni köper in grejerna men det kommer personal som säljer och serverar. men kontanthantering blir svårt med personal, sånt bör man endera lägga helt och hållet på ngn annan, eller hålla i själv.

2009-06-08 21:47
Så om det nu inte ska förekomma alkohol där inne vad ska ni göra där inne i festlokalen?! :)
be the change

2009-06-08 23:16
hör av dig om du behöver nån som kan svinga flaskor bakom baren när ni ska ha 18-års fest :) är inte dyr i drift, ett gäng cola är de jag behöver sen är jag nog lugn :)

2009-06-08 23:26
Se till att ha vakter och inte släppa in för många. Har ju hänt tragedier när man inte har kontroll så att säga, och det är aldrig för kul när det är packat.

2009-06-08 23:49
jag har anabola-hjärna, jag kan vara eran dörrvakt för en billig peng..!

2009-06-09 00:15
jag har anabola-hjärna

Wtf? :D

2009-06-09 00:16
jeppehehe P18

2009-06-09 00:56
medoria F27
Lite därför jag vill ha dörrvakter... Så att man vet vilka som kommer in och så :)
elr har jag missuppfattat dig?

Men jag kan alltså (vid 18 års ålder) hyra catering och typ be en kompis fixa drickat bara då? :p För att lagligt servera på festen menar jag... Har ju hänt att polisen kommit till vissa fester... inte kul, inte kul.

JackVegas-

Vem har sagt att det inte kommer förekomma alkhohol där? ;) jag kan ju inte hålla koll på sånt ;)

Bawacka

Jävlar han på bilden ser farlig ut! :o

2009-06-09 01:08
Nu jävlar kom ja på en till grej!

Va kostar en DJ att hyra för en kväll?
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2009-06-09 08:33
Det beror nog lite på DJ'n. Och om han/hon ska ta med sig egna grejer blir det nog lite dyrare. Men jag tror du kan få någon tillräckligt kompetent för någon tusenlapp eller tre. svart.

En kompis syster körde en deal med en lokal MC-förening, då fick man festa i deras lokal och de ordnade egna "vakter" (2m biffknuttar i läderväst!) och bartenders (2m biffknuttar i läderväst!)
Stämningen var dock bitvits en aning tryckt. Fast MC-killarna var trevliga,.

2009-06-10 13:26
Z
Menar du att det kommer kosta så ifall han inte tar med sig sina grejer?