I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Thailand tips!

Övrigt - Blandat

2009-07-15 15:17

Thailand tips!

Jag och min kille åker till thailand den 15 jan - 15 feb och är öppna för alla tips!
Vi har nnu inte bestämt oss vart i thailand vi ska, men vi landar i BBK och efter det tänkte vi kanske ta oss mer söder ut och besöka en hel del öar.

Jag har också en fråga, är det ngn som vet hur mkt man kommer att behöva ta med sig.. ( biljetten är redan betalad) Men vi har inte inbokat ngt hotell. vi ska backpacka...

Hur stor ryggsäck bör man ta med sig? räcker en 60 L eller ska man ha en mindre större? har ni ngt tipsw på en bra ryggsck son inte är så jädrans dyr!

Tipsa om öar, aktiviteter.. vi är intresserad av att trekka lite med så grna om ngn har tips på sånt.. sen funderar vi aksnke på dyk cert, om det r ngn som har tips på en bra skola?

Shooot

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-15 21:17
Ekonomi beror ju helt på vilken standard på boende ni vill ha, vad ni äter och dricker samt hur många utflykter ni ska ut på. Jag brukar säga 6k per månad i Thailand men då dricker jag en del öl.

Ta med dig så stor ryggsäck som du känner att du behöver. Du kommer packa för mycket i vilket fall. Det gör alla.

Angående tips på aktiviteter och liknande så kommer ni med största sannolikhet att köra enligt följande mall: Bangkok ett par dagar plana ut tidsmässigt samt bearbeta de första intrycken

Vidare till koh chang alternativt samet för ett par dagars öliv

Nästa stop koh tao för dyk cert och ännu mer öhäng

Följt av koh phangan för att supa skallen av er under ett full moon party

Och vidare till chang mai för trekking och relaxing före ni åker tillbaka

Till Bangkok och flyger hem

Ovan är en ganska standard beskrivning över vad "backpackers" gör i Thailand. Man kan alternera med lite klättring i krabi och party på phi phi men bara konststycket att ta sig norr om bangkok (chang mai) är mer än vad de allra flesta klarar av.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-07-15 23:35
Men man kan väll ta med sig en stor rygga och sen fylla den på vägen?

Jaa vi funderar på att ta med oss runt en 10 lax var, borde det räcka om man ska åka runt till olika öar... Är det dyrt med bungalows? svårt att hitta hotell osv i thailand? Ska man boka i färväg...

vart är tipset att man tar sig från bangkok? Vi landar där kl 21:40 på natten, ska man ta in på ett hotell i bkk? eller ka man direkt åka vidare?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-19 08:41
störst ryggsäck vinner... gör även rastaflätor på plats och tatuering...

2009-07-22 03:06
Phi phi ön, rekomenderar jag, jag har vart i phucket, koh samuai (stavning?), och phi phi, phi phi va det skönaste stället enligt mig ..

(Passa även på och göra tatuering med bambu, om ni gillar tattoos) ;)
soundcloud.com/jerrones

2009-07-23 01:27
boka hotell i förväg är fett mkt backpacking....

Det vanligaste misstaget folk gör är att packa sin väska full när de är hemma. Detta är dåligt av 2 skäl:
1. Du packar aldrig din väska lika snygg som hemma, om du inte bor på fancy hotell och har strykjärn.
2. Ingen plats för nya saker. Enormt dumt att åka till asien och ta med sig massa kläder när du kan handla på dig en bunt t-shirts för en billig slant (~5 dollar max)

En bra ryggsäck som har allt man vill ha hittar man på Stadium för en tusenlapp. Här. Finns 70L också. Frontmatad, överdrag över bärremmarna, går att bära på sidan och med axelrem. Användbar liten ryggsäck som går att spänna fast.

Tar ni med 10 lax var för en månad kan ni leka charterturister bäst ni vill. Göra allt turister gör och äta "english breakfast" varje morgon.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-10-12 07:40
Jag drar 15 november till 6:e december. Jag har aldrig varit nere förut sä de ska bli sjukt nice.

Har en polare i phuket, och vi landar i bangkok, så vi tänkte chilla 1-3 dagar i bangkok sen dra till phuket, men vi funderar på ta buss, nån som vet om de är möjligt och vad de kostar å hur lång tid de skulle ta typ? Förstår att de skulle typ ta en timme med flyg men de vore ju nice å se lite på vägen är min tanke.
 i get more pussy then panty!

2009-11-06 21:22
confidence
Jag åker till bangkok 12 december, tänkte också ta mig nedåt phuket i lagom takt sen.
Dvs stanna och chilla på sköna platser. Jag lurar på att ta tåg, verkar vara ok standard och priser, finns även massa sovvagnar. Så tänkte jag åka några timmar sen hoppa av, chilla några dar sen dra vidare bara. Jag har ABSOLUT ingen aning om softa platser i thai, har aldrig vart där. Men tänker bara snacka med folk därnere som jag ramlar på och höra med dem :) I värsta fall hamnar jag väl på nån soptipp(skumt om tåget skulle stanna där men iaf) och då får jag väl bygga em koja där och slagga i en natt. Finns säkert nån snäll sopsamlare som bjuder in mig på käk också! Fan HÄNGMATTA ska jag köpa rätt tidigt på resan, då kan man ju knoppa nästan varsomhelst om det skulle krisa lite. Bara att stoppa plånboken i kallingarna så ingen klåfingrig är på en när man slaggar. En polare däckade en natt i en solstol på nån strand därnere och vaknade upp ganska länsad kan jag säga.
Går nog bra, jag ska ta dagen som den kommer därnere och inte planera för mycket. Se vart resan tar mig liksom.

2009-11-12 08:04
http://www.thailandresor.se/transport/train/
bra att läsa lite om deras tåg innan du sätter dig på ett... (Y)
ehh, skulle man skriva nåt vettigt här eller? hmm..

2010-01-07 01:54
du ska knappt ha med dej nånting, lite kläder å pengar. de najs !
Mikael Söderlund made me..

2010-02-04 04:13
Jag har varit i Thailand med en van fran 13 jan, borjade i Bangkok nagra dagar.
Sen ner till Koh Tao for att ta open water och advanced dykcert (rekommenderar att ta advanced).. for ovrigt mycket fin o.

Efter det blev det nagra dagar i Koh Pha Ngan, akte runt med scooter, kollade vattenfall, var pa half-moon (inget for mig, men kul en gang). Om man tycker om att roka ar amsterdam bar ett sjysst alternativ, riktigt soft stalle hogt uppe pa ett berg dar de salger spliffs i baren.
S
en akte var jag 2 natter i Kaoh Sok, naturpark, otroligt fint. Vi vandrade i djungel, genom grotta, paddlade kanot i en flod, akte longtail och badade i en sjo. Hade massa apor som bodde bakom varan bungalow, det var fett!

Nu sitter jag i Koh Lanta sista veckan pa Kantiang Bay, skonaste, finaste stranden och baren. Jag alskar det har. Vi ska troligtvis ut och snorkla lite pa Koh Rok, hort att det ska vara najs. Aker tillbaka till Bangkok 6e och hem till Norge den 8e.

Hoppas du har haft det najs och har det fortsatt najs i Thailand

PS. Gar att kopa billiga vaskor har om du inte far plats med allt. Jag har kopt en liten ryggsack extra an sa lange och kommer nog kopa nagon mer nar jag kommer till bangkok.

Peace
fortsättning följer...