I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Huskurer plx

Övrigt - Blandat

2009-08-21 18:00

Huskurer plx

Trodde att min sjukdom var över för stunden, men tydligen inte.
Har drabbats av någonting som gör att båda mandlarna är svullna som kokosnötter (ungefär) och likaså bakre delen av tungan. Förutom att det är svårt att svälja och äta så är det irriterande att inte ens kunna forma munnen utan att få ont.

Så, har ni några huskurer mot svullen hals/mun? Vårdcentralen vägrade ge mig något eftersom jag inte har feber. Har Bafucin mint som brukar fungera fint annars, men idag är de maktlösa. Har bunkrat upp med glass och varma koppen också, men befarar att det inte kommer göra susen heller.

Hit me with your best shot, ska det vara varma omslag? Örtté? Isvatten? Jag förgås av smärta här..

My heart lives in my vagina.

2009-08-21 18:26
Honung är i regel behagligt, te med honung even more so. Dryck överlag är ett bra tips, gärna varm sådan! STAY STRONG TJYVIS!
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-08-21 19:26
Lös upp halstabletter i varmt vatten (t.ex. fishermans, vicks eller dr. dryels). Drick.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-08-21 22:23
Vatten med salt och citron, gurgla i 1 min och spotta sen ut. Något tar det död på, hjälper vid halsont modell värre.

2009-08-21 22:44
Hade exakt samma sak, alvedon i brustablett och muccoagin funkade kanon för mig och sen bör du ju kanske få penicillin om det inte är virus
Shut that mes!

2009-08-21 23:58
Salt+ljummet vatten = bakteriemördaren.

Upprepa 2 dagar så ska det vara game over för viruset.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-08-22 00:36
Bafucin från apoteket lindrar och är bakteriedödande. Är det ett virus hjälper inte salt och vatten och sånt dock
Shut that mes!

2009-08-22 00:47
Ingefära har jag hört ska vara bra.
Blunted in stockholm

2009-08-22 01:20
säger som många andra här.. vid halsproblem, gurgla saltvatten.
mama said knock you out

2009-08-22 04:03
Spelar ingen roll om det "hjälper" mot viruset, är det en förkylning av något slag så går det över av sig själv, det viktiga är att lindra symptomen.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-08-22 04:26
Du var på vårdcentralen och blev alltså undersökt av en läkare?

Den enda halssmärta och svullnad jag stött på som inte överdoseringar av bafucin hjälpt åtminstone ganska bra emot har varit orsakad av halsfluss...
"jag har fin hår. som en waterfall."

2009-08-22 10:27
boogey
Nope, ringde och beskrev att jag hade varit influensasjuk i snart två veckor, och att jag nu fick världens svullnaste hals. Hon sa åt mig att så länge jag inte har 40 graders feber så kan jag inte få någon hjälp därifrån. Blev faktiskt ganska orolig när Bafucin stod maktlös, det brukar ju annars fixa biffen.
Manager

2009-08-22 11:28
Th1ef: Jag är i exakt samma sits som dig och det blir fan värre ju längre tiden går.

Jag har kört med the (ginger & lemon samt nån lotus med pepparmint), Bafucin, Muccoangin, VapoRub, Alvedon och ett munvatten jag fick första gången jag var hos läkaren. Ingenting funkar. VapoRub kanske hjälpte en gång men jag vet inte om det var salvans förtjänst eller om min hals blev ok i ett par timmar som den gör nästan varje dag.

Igår var det så knas att jag kunde bara äta frukost. Imorse drack jag en mugg mannagrynsgröt för att få i mig någonting men jag är fortfarande ganska hungrig.

Jag var först hos vårdcentralen som sa att det var ett virus och att inget kunde göras men efter ett par veckor gick jag till en privatläkare och hon har skrivit ut en 9-dagars penicillinkur. Får se om det hjälper.

Kan du sova om nätterna? Jag vaknar fan varje gång jag sväljer och sover helt utmattad på dagen istället.

Redline!
Moderator

2009-08-22 11:55
Jag har också halsont, och flera av mina polare har också det. Pandemi!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-08-22 13:08
saltvatten! skolj kaften med saltvatten lite da och da (efter att du kakat) men atminstone morgon och kvall. det hjalper alltid.

och sa river du ner en knol ingefara och haller pa kokande vatten, och ha i en sked honung nar det svalnat lite. for hoga temperaturer dodar tydligen nyttigheterna i honungen.

2009-08-22 13:14
hmm.. hur ska jag lura honom att dricka något konstigt.. hmm

2009-08-22 14:09
Dr.Octagon

Jag får sova ganska gott, men när morgonen närmar sig vaknar jag och vill svälja/spotta slem (båda delarna gör ju så groteskt ont). Då blir man lite kinkig, morgonen brukar annars vara den bästa delen av natten.
Manager

2009-08-22 14:21
Th1ef: Hur länge har du haft det här nu?
Redline!

2009-08-22 14:29
Alltså, svårt att säga eftersom det gått upp och ner..
Först var det enbart feber (40-41 grader) i tre dagar, sedan rethosta, 39 grader feber, med ont i halsen i 2 dagar (då hjälpte Vicks blå), sedan ganska lugnt i 2 dagar, sedan lite svullen hals med slemhosta (då hjälpte Bafucin) i 2 dagar, sedan lugnt en dag och sedan vaknade jag med det här..

Kan även tilläggas att jag jobbat med mathantering på 2 olika ställen under sjukdomen, grattis alla som blivit smittade.
Manager

2009-08-22 14:37
Jag hade en liknande halsont för typ två veckor sedan men det gick över på typ två dagar, då var jag hos vårdcentralen och fick veta att det var ett virus. Några dagar efteråt fick jag huvudvärk och blev trött i tid och otid. Ännu ett par dar efter det hittade jag ett gäng knölar i nacken och drog direkt till en privatläkare som tog en massa tester och hittade jack shit. Men hon skrev ut penicillin i alla fall då hon menade på att det var så grov infektion som jag har.

Nu har det gått fyra dagar och halsen har varit helt kaputt de tre senaste dagarna. Har som sagt inte ätit så mycket vilket jag antar gör att jag blir ännu tröttare och har ännu mer huvudvärk än jag borde. Kan man beställa hem dropp eller nåt? :)
Redline!

2009-08-23 14:20
Enda jag kan tipsa om är att äta mycket vitlök. Ät minst tre-fyra klyftor varje dag. Min specialare är att koka vanliga nudlar och göra en egen sås på vitlök, olivolja, honung och sambal oelek.

Producent

2009-08-23 15:59
svininfluensan.

2009-08-26 12:20
Ville bara säga att helvetet gick över i måndags med hjälp av lite saltvatten, glass och varma koppen.
Men nu har det återvänt på andra sidan halsen/munnen! BIG WIN!

2009-08-26 14:43
det jag brukar göra är att koka varmt vatten, pressa ner saften från en hel citron + lime i o sen dricka.. brukar kännas lite bättre för stunden..

sen så brukar jag också äta ett par vitlöksklyftor (vet i fan vad det är bra för, men tydligen ska det vara bra. har hört att dom som jobbar i vitlöksbranchen aldrig blir förkylda typ, sen om det stämmer eller ej har jag ingen aning om)...

hmm sen sömn är kroppens bästa läkemedel också, för när man sover så renar sig kroppen bättre från bakterier än i vaket tillstånd osv... så sov sov sov.

sen brukar jag också äta en massa massa frukt....

och en sked honung lite då och då ska också vara bra... fast smakar skit.

hmmm sen kommer jag inte på något mer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-26 14:44
ingefära ska också vara bra förresten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.