I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En annan uppkörningstråd

Övrigt - Blandat

2009-09-08 22:55

En annan uppkörningstråd

Hej hopp galopp galopp,

Nu närmas det uppkörning och jag har en fråga, körde ni eccodrivning när ni körde upp? kan man bli kuggad om man inte gör det? alltså motorbromsar ner till 1000varv sedan byta växel om man ska svänga höger/vänster osv, tycker körläraren hetsar lite väl mycket med detta crap!

:)

Hästen_Hugo

2009-09-08 22:59
bara hoppa lite växlar osv. Planera bra också.

Lycka till
mhm

2009-09-09 00:01
min lärare sa som svar på frågan:

"om du missar massa "ecoväxlingar" så har du minst blåst dina eventuella frikort."

Dom kan kugga på det. Men ändå, det är ju bara på landsväg du kör det, 70 och 90 sträckor. och det är ju bara att mata upp i 70 på trean, sen slänga i sexan. Själv har jag problem med att motorbromsa, och kliva av gasen långt innan..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-09-09 01:02
ja det är med att man knapt får höja hastigheten vid omkörning haha fatta ingenting ska bilen som som kör framför köra åt sidan och sakta ner eller? sen kommer vi tillde där motorbromsa som jag också kommer ha problem med svårt att veta hur lång strecka man behöver för att stanna.
 www.myspace.com/friphmusic

2009-09-09 03:12
ja det är med att man knapt får höja hastigheten vid omkörning haha fatta ingenting ska bilen som som kör framför köra åt sidan och sakta ner eller?

Under uppkörningen ska du köra enligt hastighetsgränsen, är det 90 ska du köra 90. Kör bilen framför saktare så ska du köra om den, gör den inte det så kör du inte om bilen.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2009-09-09 07:16
Hoppa lite växlar är ju no problem, som 2 till 4 men det där crapet att vänta till 1000varv sedan växla ner,fyyyfaaaan!!! hoppas att vägverketgobben e snellhäst!
Hästen_Hugo
Rappare

2009-09-10 08:02
Jag håller på att ta körkortet nu och det där med 2-4-6 eller 3-5-6 är jag med på, men "vänta till 1000 varv o sen växla ner"? har jag aldrig hört talas om? ^^

2009-09-10 10:40
Spiken91:

Nej ingen jag snackat med heller! han tycker att man ska ´´motorbromsa ner´´ till 1000varv innan man byter till en växel i en högersväng, sjukt konstigt, står inte något om det i körkortsboken eller på vägverkets hemsida...
Hästen_Hugo

2009-09-10 15:32
^^^Det är ju inte fel att motorbromsa ner. Släpp gasen så snart du se var du ska svänga (inom rimliga gränser). Sen när du börjar närma dig kan du ju antingen peta lite på bromsen samtidigt som du lägger i 2:an eller växla ner utan att använda bromsen...
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-09-10 15:49
Hade inte eco-driving när jag körde upp. En polare till mig kuggade nyligen dock på att han inte körde tillräckligt eco. Totalt jävla bullshit moment enligt mig, lägg vikten vid att producera miljövänligare bilar än att lära ut idioti som inte fungerar i realiteten. Ecokörning 101: ta inte bilen utan gå eller cykla, alternativt ta bussen.

Sen vad är det jag hör, 3an till 6an, vad är det för bilar ni kör med egentligen? 6eväxeln är väl för bilar med 300+ hästkrafter och tänkt och smällas i över 200+ blås?

Motorbromsa vare ja, shit vilka särskap man hittar på och kugga folk på, visst kan man motorbromsa, vad fyller bilens fyra skivbromsar för funktion då?

Gör han uppkörningsmuppen glad, från 90 när du ska bromsa ner, tvinga in förstaväxeln vid 1000 varv och spräng växellådan.

Kan inte komma med något konstruktivt tyvärr. Ta det lugnt bara och stressa lagom mycket. Kommer du inte iväg tillräckligt fort eller börjar sakta ner innan alla andra så de hinner ikapp så skit i dem. Händer något är det med störst sannolikhet deras fel. Du kan göra i princip vad du vill om du är den framförvarande bilen, kör bilen bakom dig in i dig så är det han som torskar, förutsatt att du inte är full eller har förbrukat droger.

2009-09-10 15:49
Just det, man kan bli kuggad för att köra för långsamt med.

2009-09-10 18:41
^Det där är vad jag skulle kalla trångsynt och skvallrar om viss obildning. Klart att om cykel, buss eller tåg är ett alternativ så ska man välja det. Och du har också helt rätt i att det vore bra med miljövänligare bilar.

Men man kan med ganska små medel sänka bensinförbrukningen, tämligen, kraftigt. Att då inte göra det är ju rimligen idioti! T.ex. att köra så kort sträcka som möjligt i 1:an, acca upp till 50 i tvåan och sen lägga i 4:an eller 5:an (om 50 är målet).

Att använda bromsskivorna är ren förlust. De ska användas om man ska stanna helt eller vid nödfall, och det är den funktionen de fyller. Nyare hybridbilar använder till och med motorbromsningen för att ladda batteriet, det är ju rena rama drömmen ur energisynpunkt.

2009-09-10 20:31
Jag brukar köra upp till 50 på 2an och sedan lägga i 4an om det är en rak väg, sedan släppa gasen och växla ner till 2an i en kraftig sväng, om man gör det ska man inte kunna bli kuggad eller ?

SJUKT att man kan bli kuggad på ecodriving, vad är viktigast, köra ihjäl någon eller släppa ut lite mer bränsle,, sjukt sjukt sjukt
Hästen_Hugo

2009-09-10 21:34
bakeman
Inte riktigt, använder själv mig av motorbromsning och låter bli och varva högt och försöker hoppa över växlar då jag annars istället för att oroa om utsläpp och bränslekonomi måste oroa för farbror blå. Däremot den nitiskheten de håller på med och kuggar folk genom är sinnessjuk. Kan vara verkligen en lirare som vaknat på fel sida av sängen och en som kört perfekt blir kuggad pga nån bagatell a la man växla för tidigt eller för sent.

2009-09-10 21:48
Om man växlar 2 - 4 , växlar ner till 2an innan svängar, släpper gasen, växlar osv osv, så borde man väl inte kunna bli KUGGAD RIGHT?
Hästen_Hugo

2009-09-10 21:59
Det vete fan. Det är just det som är ju problemet. Är det en störig jävel kan han kugga dig trots att du gjort allt rätt.

2009-09-10 22:32
Hahah sjukt alltså, får bjucka på en bigmac innan vi kör iväg, så han slipper frugans b mat, vägverket borde ha bilder på alla körlärare på hemsidan så kan man chansa vem som är minst syrast!!!!!!!!!!!!!
Hästen_Hugo

2009-09-11 00:29
^Lugna ner dig lite nu hästenhugo, som du hetsar är det risk för att du inte tar dig ifrån parkeringen. Gör du som du säger:
Jag brukar köra upp till 50 på 2an och sedan lägga i 4an om det är en rak väg, sedan släppa gasen och växla ner till 2an i en kraftig sväng
så är det med största sannolkhet lugnt. I annat fall, vad är det värsta som kan hända? Du får göra om det. Kostar iofs en liten slant, men det är sannerligen inte världens ände.

2009-09-11 08:09
bakeman
Inte alla har så bra ekonomisk sits som dig att de kan skita ur tusenlappar om och om igen, dessutom är sjukt lång väntetid och få ens ta och göra uppkörningen.

2009-09-11 12:27
bakeman P26:

hehe är lite övernojjig, tycker bara det är uff att man kan kugga på såna smågrejjer, men men det går nog vägen!

Hästen_Hugo

2009-09-11 12:43
Kan någon vara vänlig och berätta lite nogrannare hur uppkörningen går till exat, hur länge kör man, vilka scenarion går man igenom, etc etc hade uppskattats.
RAWMUSIC.se - myspace.com/TMK6 - myspace.com/RAWMUSICLABEL

2009-09-11 14:55
Kaneida: Vet att alla inte kan vara lika bling som jag, men mitt syfte med inlägget var att lugna ner karln lite. Stressar han sådär kommer han garanterat missa, på grund av nervositet. Och några tusenlappar är ju Bull, men det är inte världens ände.

T-M-K: Det finns ju en rad olika scenarion som uppkörningskillen har möjlighet att gå igenom. Han har ett protokoll han kryssar i, typ smal krokig landsväg, självständig körning, körfältsbyte, vänstersväng på 70/90-väg, cirkulationsplats, backa runt hörn osv osv. Sen de olika säkerhetskontrollerna. Exakt vilka moment du går igenom beror på hans humör, skulle jag tro. Kort och gott finns väl alla möjliga olika scenarion som kan inträffa i trafiken, med undantag för olyckshändelse ;-) Uppkörningstiden varierar nog, men har svårt att tro att de har mer än 50 min avsatt per person.

2009-09-11 17:31
tack bakeman! Vad för säkerhetskontroller menar du?
RAWMUSIC.se - myspace.com/TMK6 - myspace.com/RAWMUSICLABEL

2009-09-18 12:03
Yttre säkerhetskontroll - mönsterdjup, kvalitet på däcken, kolla så att all helljus, bromsljus osv fungerar, lufttryck i däcken, att det är jämt slitage på däcken..
Inre säkerhetskontroll - kolla så att handbromsen funkar, att speglarna är rätt, att säkerhetsbältet inte är skadat...
sen kan du få kolla under hunder huven, då ska du typ peka ut vart batteriet är, vart du ska fylla på med olja osv..
jag är discoverys ansikte utåt

2009-09-18 12:45
Min säkerhetskontroll var: Kan du visa var tutan sitter? Tuuut tuuut färdig.

F.ö så kan man kugga på ecodriving, jag gjorde det på min första uppkörning. Han tyckte att jag "slösade med resurser". Nästa gång var det en annan (glad!) gubbe som tyckte att ecodriving är något som kommer med tiden och inte hade något att anmärka på. Verkar helt hänga på vem man får..

2009-09-18 13:27
Gasa för fullt, visa att du har en högerfot av bly förfan.
Wearing my Rolex

2009-09-18 14:58
Hur f^n kollar man luftrycket? det gör man väl på en bensinmack?

Frozen F25, jaså? körde du inte 2-4 tex? du kör 1 2 3 4 5 ?:P
Hästen_Hugo

2009-09-18 18:59
Gasa för fullt, visa att du har en högerfot av bly förfan.

Haha yeah , ingen dör av lite motorvrål när du drar iväg.

2009-09-18 19:55
Hästenhugo

Jag körde 3-5 och inte 2-4.
På "min" tid fick jag lära mig att köra så på körskolan...men det tyckte inte uppkörningsgubben.

2009-09-18 23:28
Just det, man kan bli kuggad för att köra för långsamt med.

det trodde jag alla visste
 www.myspace.com/friphmusic