Designa framsida
Hej! Vi är ett UF-företag som planerar att starta en tidning. Tidningen skall vara i veckotidningsformat och vi planerar att i framtiden lansera en tidning per månad. Målgruppen skall vara ungdomar och unga vuxna i gymnasie- och högskoleålder och innehållet kommer att handla om unga tallanger (fotografer, designers, dansare, musiker osv.). Vi planerar att anställa unga journaliststuderande för att skriva om ämnen som känns aktuella inom tidningens ramar samt att intervjua och skriva om unga uppkommande tallanger. Just nu så söker vi dig som designer att designa en prototyp av framsidan som vi sedan skall visa upp för våra potentiella annonsörer. I nuläget så görs arbetet enbart med publicitet som betalning. Intresserad eller sugen på mer information? Maila: [email protected] eller [email protected]
låter grymt!
ehh, skulle man skriva nåt vettigt här eller? hmm..
kolla portfolion och pm'a, www.joellindberg.webb.se
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Publicitet som betalning låter ju utmärk, för ett projekt som ni kommer tjäna pengar på.
word på tommyboy
Varför tar folk inte designers arbete på allvar? Varför förväntar man sig att de vill jobba gratis?
bra text:
Graphic artists, illustrators, painters, etc., are skilled tradesmen. As such, to consider them as, or deal with them as, anything less than professionals fully deserving of your respect is both insulting and a bad reflection on you as a sane, reasonable person. In short, it makes you look like a twit. A few things you need to know; 1. It is not a "great opportunity" for an artist to have his work seen on your car/'zine/website/bedroom wall, etc. It IS a "great opportunity" for YOU to have their work there. 2. It is not clever to seek a "student" or "beginner" in an attempt to get work for free. It's ignorant and insulting. They may be "students", but that does not mean they don't deserve to be paid for their hard work. You were a "student" once, too. Would you have taken that job at McDonalds with no pay, because you were learning essential job skills for the real world? Yes, your proposition it JUST as stupid. 3. The chance to have their name on something that is going to be seen by other people, whether it's one or one million, is NOT a valid enticement. Neither is the right to add that work to their "portfolio". They get to do those things ANYWAY, after being paid as they should. It's not compensation. It's their right, and it's a given. 4. Stop thinking that you're giving them some great chance to work. Once they skip over your silly ad, as they should, the next ad is usually for someone who lives in the real world, and as such, will pay them. There are far more jobs needing these skills than there are people who possess these skills. 5. Students DO need "experience". But they do NOT need to get it by giving their work away. In fact, this does not even offer them the experience they need. Anyone who will not/can not pay them is obviously the type of person or business they should be ashamed to have on their resume anyway. Do you think professional contractors list the "experience" they got while nailing down a loose step at their grandmother's house when they were seventeen? If you your company or gig was worth listing as desired experience, it would be able to pay for the services it received. The only experience they will get doing free work for you is a lesson learned in what kinds of scrubs they should not lower themselves to deal with. 6. (This one is FOR the artists out there, please pay attention.) Some will ask you to "submit work for consideration". They may even be posing as some sort of "contest". These are almost always scams. They will take the work submitted by many artists seeking to win the "contest", or be "chosen" for the gig, and find what they like most. They will then usually have someone who works for them, or someone who works incredibly cheap because they have no originality or talent of their own, reproduce that same work, or even just make slight modifications to it, and claim it as their own. You will NOT be paid, you will NOT win the contest. The only people who win, here, are the underhanded folks who run these ads. This is speculative, or "spec", work. It's risky at best, and a complete scam at worst. I urge you to avoid it, completely. For more information on this subject, please visit www.no-spec.com So to artists/designers/illustrators looking for work, do everyone a favor, ESPECIALLY yourselves, and avoid people who do not intend to pay you. Whether they are "spec" gigs, or just some guy who wants a free mural on his living room walls. They need you. You do NOT need them. And for those who are looking for someone to do work for free... please wake up and join the real world. The only thing you're accomplishing is to insult those with the skills you need. Get a clue.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Svar till Tommyboy: I början kommer vi antagligen inte tjäna några pengar. Tidningen kommer finansieras av annonsörer. Antagligen kommer ingen vilja betala en förskottsbetalning, eftersom det faktiskt finns många fula fiskar som säger sig skapa en tidning, tar ut ett förskott och sen blir tidningen aldrig av, och företaget har bara förlorat pengar och tid på hela affären. Har man inte tryckt flera tidigare nummer av tidningen, lär vi först få betalning när tidningarna är tryckta och utdelade. Om vi inte lyckas få tillräckligt många nummer utdelade, går vi med förlust. Det finns ingen garanti för vinst för tillfället. När vi har tillräckligt med resurser kommer vi självklart att ersätta författarna och grafikerna, tanken med tidningen är att hjälpa ungdomar, inte blåsa dem. Det enda som vi ber någon designa just nu är en prototyp av framsidan av första numret, för att kunna visa upp för potentiella annonsörer. Vi ber om ursäkt för några missförstånd.
Tycker du då att det är rätt att designern som ni beställer jobb av skall ligga ute med pengar? Är det inte mer rätt att det är ni som ligger ute med de pengarna. Och om ni inte kan garrantera för era annonsörer att tidningen kommer att bli tryck varför skulle ni då kunna övertyga en designer att lägga ner gratis arbete? Tror inte att det är någon som finner särskilt stor publicitet att göra gratis arbete för en tidning som kanske blir tryckt.
Som formgivare & illustratör gör sånt här mig rätt irriterad.
Im the motherflippin...
Vad är det här för tiggeri? Kan ni inte paya för en tjänst förstår jag inte hur ni ens har mage att fråga om någon annan kan göra något jobb åt er. Att någon ska lägga ner timmar av jobb för att "kanske" få någon ersättning? Fråga någon kompis eller gör något själva. Vill ni ha ett professionellt jobb så gäller det även att bete sig som ett proffs och kunna ge en ok ersättning. Nu förstår jag att nu går i någon random skola, men att ge intrycket till folk allmänt att illustratörer och liknande jobbar gratis gör ju klimatet knappast enklare för sådana. Hur lätt tror du att det är för illustratörer att be om lön när det går att få det gratis? Du talar om att ni inte kan eller vill ta ersättning i förskott från något företag, men jag förstår inte hur det är så mycket skillnad när ni vill ta någon illustratörs, som kan ses som en egenföretagare, tjänst för att sedan eventuellt betala i efterskott? Det är precis lika illa. Jag säger som Egorius, fast jag blir inte bara irriterad utan väldigt irriterad.
Delam tange barat
Men shit vad folk blev upprörda. Killen är 17 år och har precis startat UF-företag och det är väll klart det är knapert med stålar. Jag tycker det här låter som ett bra jobb för en formgivare som ändå inte tjänar ett piss på sin konst, jag hade bara blivit glad om någon ville ha något av mina alster på deras framsida.
Men visst kan jag hålla med om att det tråkigt när folk försöker få formgivare att göra saker gratis för att det är så "enkelt". Men detta är ju ändå ett konstprojekt som ska lyfta fram konstnärer som förtjänar mer uppmärksamhet än vad de får, vilket jag tycker är skitbra och jag har ett liknande projekt i blogg-format på
alejandroe.se (ska dock byta namn snart)
Jag tycker i alla fall att ni har ett bra projekt på gång och jag hoppas det inte rinner ut i sanden. Och jag ska i alla fall höra av mig för att se om det här är ett värt projekt.
Kärlek.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har fullförståelse för att killen inte har en miljon budget och är ute efter något billigt, Men gratis är aldrig en bra deal, i alla fall inte för mig. Dock så kan man göra arbeten till sjuka underpriser om man känner för de / är färsk och vill skaffa sig en bra portfolio. Men då tycker jag iaf att uppdragsgivaren kan betala några hundra kronor för att visa att han är seriös. Annars tycker jag bara att det är vidrigt att be om gratishjälp för ett projekt som man kommer tjäna pengar på.. Aja, skall inte lägga mig i mer, vill någon lägga ner tid på detta så är det inte min ensak, har iaf gett min åsikt...
Helt klart, 300-500kr räcker för att få någon intresserad som inte redan jobbar som proffitionel designer. Sen tror jag inte att de kommer tjäna några stora summor pengar.