Har inte fått lön på 2 månader, vad gör jag???
Rubriken säger det. Jag och min flickvän jobbade på ett företag under sommaren i 3 månader. Vi fick lite förskott på lönen, men inget mer. Sen hade jag svårt att nå min arbetsgivare. När jag väl fick kontakt med henne (efter ett antal dagar) sa hon att hon inte hade fått in alla pengar än. Måste betala räkningarna. Var vänder jag mig för att få min lön???? Nån som vet?
Soc?? Jag ska inte kontakta kronofogden då?
Ring Soc/krono och fråga hur du kan gå till väga.
Seriöst varför skulle socialkontoret ha någon aning om detta. De skulle ju bara säga det är inte vårt problem, ring till facket. Alltså jag tycker absolut att du ska vända dig till facket om du är organiserad, det är pga. sånt här man ska vara organiserad. Även om du inte är med så kanske de kan ge dig goda råd men de lär inte skicka A-team vilket de gör om man är med. Annars skulle jag ha begärt de (arbetsgivaren dvs. bolaget) som är skyldiga dig pengar i konkurs, då jävlar blir det säkert fart på dom. En lite mindre ingripande åtgärd, men ändå tillräckligt actionpackad, är att begära utmätning av din fordran (den lön du säger dig har rätt till) hos Kronofogden. Lycka till...
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.
berimbau P22 - ang. soc, tänkte mer på mat o pengar och överlevnad.
FaqMe: Touché. Dock kan de ju trilskas som fan vad jag har förstått om du kanske har rätt till pengar från någon annanstans. Men möjlighet finns ibland att låna pengar från soc. och sen när ts fått ut sin lön återbetala. Men visst du har rätt att ts ska vända sig till soc för få mat.
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.
tråd rensad, slut med larvet! tack
vadå? jag dyster?
Toastare
2009-10-16 15:52
soc skulle aldrig ge ut pengar om man inte fått sin lön... I första hand ska du vända dig till arbetsgivaren, såklart. I andrahand facket och kanske en jurist som kan ge dig juridisk hjälp. Denne kommer också hjälpa dig med ev. rättegång om han inte betalar ut. Har ni jobbat svart kan ni glömma er lön. Polisen ringer man inte för sånna här ärenden.
Jag skyller allt på Emma!
Kontaktar man en jurst blir det troligtvis ett civilrättsligt mål, vilket gör att man lägga ut juristarvode under tiden och få tillbaka den kostnaden om man vinner. Förekommer det ett direkt brott är det en polisiär fråga. Fackförbund kan vara behjälpliga även om man inte är medlem eller om de inte finns på arbetsplatsen, om inte annat med tips och allmän expertis. Har man jobbat svart utan något kontrakt har man förstås mycket mycket sämre förutsättningar att få någon hjälp överhuvudtaget.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
soc skulle aldrig ge ut pengar om man inte fått sin lön... mjo, det skulle dom ju faktiskt göra vid vissa situationer.
((MAAD))
Toastare
2009-10-16 16:25
Mja, jag som varit i kontakt med dem vet hur de resonerar. T.ex har paret haft inkomst tidigare som överstiger existensminimum så tycker soc att de skulle sparat för "oväntade utgifter" så det kan bli svårt. Om de nu inte bor i en rik kommun där knappt någon nyttjar soc och de då är lite extra snälla. Endeavour2, självklart ska de ju först vända sig till en jurist för rådgivning som kan göra en kalkering på om det är värt att göra nått rättsligt av det. Är det en för liten summa så brukar de avråda det.
BountyBoo : Ett civilrättsligt mål angående 2 månaders lön är rent utsagt löjligt. Förutom att man riskerar ett enormt ekonomiskt bakslag så tar en sån process minst ett halvår att gå igenom bara första instansen, sen kan sånt överklagas. Däremot kanske hotet om jurister hjälper. I såna här fall, där det gäller "små" summor och tveksamma arbetsköpare, så är det helt enkelt så att olika "hot" är det som hjälper. Hot med fackföreningar, polisen, media etc. Det går inte att stå med mössan i hand och hoppas på det bästa.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Toastare
2009-10-16 17:07
Endeaveour2, jo håller med! och så hoppas vi att han inte jobbat svart. "Inte fått in alla pengar än"..från vad? Pyramidspel?
BountyBoo: Många firmor som väntar på att få in pengar till t ex löner. Orkar inte rabbla massa exempel, men i många fall handlar det om tjänster eller produkter ett företag sålt, som sedan kunden betalar för. Som många redan skrivit så är det facket som gäller om du är ansluten. När vi var ett gäng som blev blåsta så hjälpte facket oss att föra samman alla våra uppgifter för att dra det vidare till domstol. Alla andra som var anslutna (plus en som inte var ansluten) fick till slut sina pengar, förutom jag. Jag fick bara vara en del av bevismaterialet. Det sa dom ingenting om innan. Men jag var ung och oerfaren. Nästa gång blir det inget fack, då blir det karma .
Vad är det ni jobbat som under sommaren och vad heter företaget?
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Facket
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
bounty, lustigt. för jag har typ hamnat i nästan exakt samma situation, och då la soc ut hyran osv och jag fikk betala tillbaka senare^¨
((MAAD))
Toastare
2009-10-19 21:53
davve_d, ja men då bor du i en bra kommun eller har haft kontakt med dem tidigare? Jag talar bara från egen erfarenhet från Lunds kommun och Göteborgs kommun där båda ansåg att jag skulle lagt ut pengar för oväntade utgifter. Dock gällde inte det en outbetalad lön. För att få soc måste man ju vara barskrapad, noll på kontot och absolut inga föräldrar eller släktningar som kan låna ut pengar till en.