I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Influsensavaccinet

Övrigt - Blandat

   
Graffare

2009-10-13 12:38

Influsensavaccinet

Nu när Sverige skall massvaccinera sin befolkning mot svininfluensan så tycker jag att jag hör massa myter och skräckscenarion kring detta florera.

Ett påstående jag har hört är att om man vaccinerar sig så får man ett försämrat skydd mot viruset än om man skulle få influensan. Kan det verkligen stämma?

Som jag förstår det så brukar kroppen efter att ha drabbats av ett virus för eller senare hitta koden till virusets nyckel och således hitta kompatibla antikroppar som fäster på dessa nycklar, (kommer inte ihåg alla facktermer).

Det innebär att så fort detta virus sprids i kroppen så fäster antikropparna mot det och förhindrar det från att föröka sig i cellerna. Den infon lagras i "minnesceller" som har blåkopian av antikropparna under olika tidsperioder (från några veckor till hela livet).

Vaccinet i sig innebär att man sprutar in influensaviruset i kroppen, men att viruset är försvagat och således inte lika potent. Kroppen hinner lära sig koden till virusets nycklar och tillverkar antikroppar för att stoppa det.

Hur kan det då komma sig att man får ett sämre skydd än om man skulle få the real deal?

Visst, virus kan mutera och byta "nyckel" men då borde ju kroppens process att hitta kompatibla antikroppar börja om från början oavsett om man fått influensan eller vaccinerats?

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded