I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Torra fläckar i ansiktet! Vad för kräm ska jag använda?

Övrigt - Blandat

Producent

2010-03-25 10:38

Torra fläckar i ansiktet! Vad för kräm ska jag använda?

Jag har torra fläckar i ansiktet som sagt. Och det är lite störigt, eftersom det flagar. Det är runt näsan och på hakan. Har läst att det är typiskt hormonellt för tjejer. Men hur gör jag för att bli av med det? Någon annan som har samma problem? Jag har normat felfri hud.

"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2010-03-25 11:35
prova helosansalva. funkar skitbra för mig och är billigare än "märkeskrämer".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hangaround

2010-03-25 11:57
fråga på apoteket, det finns massa olika för olika hudtyper!
http://matildaberggrens.blogg.se

2010-03-25 12:43
du borde köpa en kräm med karbamid i. antar att du inte vill ha en fet kräm heller.
http://www.eucerin.se/1143 funkar skitbra för mig och jag har haft liknande problem tidigare.

2010-03-25 12:59
ett annat hett tips är att göra en havregrynsmask! mirakelkur för ansiktet. vatten+havregryn ihopmosat sen låta det sitta ett tag. brukar ha i honung ibland också.
förminskar porer, motverkar flammighet och man blir mjuk som en bebis.

2010-03-25 15:45
jag har också lite problem med det i perioder.. köpte någon sån helt sjukt fet kräm på apoteket! det försvinner direkt haha.
fråga bara där, dem har mer kunskap än någon här tror jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-03-25 16:27
Jag hade samma problem nar jag flyttade hit (antar att det ar den smutsiga luften och vattnet), men helosan och sadana "vita" kramer fungerade inte for mig utan fick det att flagna annu mer. Vaselin kor jag pa. Krama in plytet innan du gar och lagger dig, sa bor du vara ok.
At the gates of Eternity...
Groupie

2010-03-25 17:10
Samma problem främst under vinterperioden. Jag var hos läkaren dock i annat ärende, men han la märke till det och skrev ut någon mirakel salva innehållande kortison, kommer inte på namnet. Men det hjälpte, annars brukar väl bara vanliga anisktskrämer med "fuktande" funktion funka bra, iallafall för mig.
"Modellbrudar är fan som framavlade hästar, de ser bra ut men de är dumma som skit" - Lemmy Kilmister

2010-03-25 17:10
jag tror inte att de på apoteket har sådär skitmycket kunskap dock, om man inte har tur.
jag har gått igenom hela apotekets sortiment (haft eksem och torr hud hela livet, fram tills för något år sedan, win!) av salvor och krämer och fastnat för den som jag länkade. men ja, dina problem behöver ju inte vara som mina var.

vaselin funkade inte alls för mig, lägger sig ju bara som ett lager utan att tränga in i huden ordentligt. plus att det täpper till porerna.

2010-03-25 17:13
Fridan

utbildningen för att bli apotekare är rätt lång, men du har nog rätt, de vet nog inte vad de sysslar med...

2010-03-25 17:15
feelee

hydrokortisonsalva kanske? alltid funkat bra på mina eksem som jag hade som barn och ibland får återfall av. tunnar dock ut huden, men annars är den skitbra mot torr hud och eksem. (är dock vansinne att ha på svamp, men det är ju en annan femma^^)

2010-03-25 17:38
Kliv in på apoteket och prova Propyless. Jag tycker den funkar ganska bra och känns framförallt inte fet alls.

Kör man med nån (hydro)kortison så glöm inte att komplettera med återfuktande/mjukgörande utöver kortisonen.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-25 17:41
http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.aspx?sq=mildison&tab=Rp&menu=St&searchType=global

denna brukar jag använda, funkar bra och jag har ändå rätt mycket eksem (dock inte i ansiktet som tur är)

2010-03-25 18:00
junkgirl kanske är för jag är rätt påläst själv som jag tycker så. och bara för man gått en lång utbildning behöver man kanske inte komma ihåg allt..
Producent

2010-03-25 18:14
Ja fridan, du vet mer än apotekare som gått utbildning och sen glömt vad dom lärt sig!

2010-03-25 18:40
Konstigt tycker inte det är så konstigt om jag kan mer än en apotekare om något som jag har drabbad av hela mitt liv och pratat med otaliga läkare om? egen erfarenhet vs. böcker och föreläsningar(eller hur dom nu skolas)?

förstår inte vad som är så upprörande?

2010-03-25 18:52
Fridan

för min del är det att du verkar sopa folks mångåriga utbildning åt sidan.

2010-03-25 19:02
junkgirl Det gör jag definitivt inte, de kan bra mycket mer än mig. Men okej, jag uttryckte mig klumpigt och bara för att jag kan mer om just det här ämnet så gäller det bara för mig och andra kan få mycket hjälp genom att fråga apotekare om hjälp.

2010-03-25 19:29
Fridan

jättebra att du läst på massa om ditt problem förresten! sånt gillar jag när folk gör. är så mycket bättre än människor som bara "hört av en kompis som läste i illustrerad vetenskap" om sina problem. du vet kanske hur jag menar?

2010-03-26 17:13
Allt med kortison är bra. Problemet är bara att kortison i sig inte är så jävla bra. Tyvärr är det enda vettiga rådet att uppsöka (hud)läkare så att de kan undersöka huden närmare.

Just för flagorna vill jag minnas att salicylsyra funkar, men jag har svårt att tänka mig att det i sig ska fungera för det underliggande problemet. inte heller skulle jag rekommendera krämer som bygger på att återföra fukt och fett till huden (mer än för eventuell lindring). Detta utifrån det lilla jag vet om dig samt det jag vet om kvinnlig hudproblematik i stort.

Mvh,

Joda,
messerschmidt.
cry me a river!
--> thcrew

2010-03-26 17:28
Även om det tar ett tag innan den torkar och gå in i huden gillar jag Locobase. Finns på Apoteket och är väldigt dryg.