I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hotas med vräkning? Vart är störningsjouren osvosv...

Övrigt - Blandat

   

2011-05-15 15:53

Hotas med vräkning? Vart är störningsjouren osvosv...

Vi gör det kort(?) men informativt.

I vintras hade vi en fest, fick klagomål. Korrekt.

Nu får vi ett brev från fastighetsjuristerna som lyder bland annat;

"Enligt uppgift orsakar ni störningar i boendet för närboende hyresgäster. Störningarna orsakas bl.a. av klampande ljud liksom dunsar i golvet och ljud som uppfattas som att någon spikar. Detta har bl.a. förekommit nattetid den 7 april och 12 april 2011. Störningar förekom även sen kvällstid den 16e april 2011 i form av alltför hög samtalston i samband med att ni hade flera besökare i lägenheten.

På föreskrivete sätt anmodas ni nu återigen att vidta rättelse. Om störningarna fortsätter riskerar ni att hyresavtalet kan komma att sägas upp till omedelbart upphörande."


Nu är jag en sån som skriver ner allt som händer, så datum 7 är antecknat att jag och min kombo låg sjuka i sängen, ingen av oss har spikat eller klampat runt i lägenheten. 12 april monterades en garderob upp men INTE efter 22.
16 april var kombons föräldrar här och satte upp en dörr på garderoben och det var också före 22, de var ifrån lägenheten 22.15. Det höga samtalet kan vi inte komma på vad det var för pappan kollade på tv på låg volym, mamman satt i köket och drack vin och brodern surfade på latopen. Dvs ingen pratade med varandra... Definitivt inte i hög samtalston.

Det jag får höra från vänner är att störningsjouren bör ha knackat på för att dom ens ska kunna utfärda såna här varningar.
Och vad gäller? Ska vi inte få montera ihop möbler (som ju faktiskt kräver en del spikar ibland) eller gå runt i vår lägenhet? Jag kan garantera att vi inte stampar, utan går helt normalt. Ska vi behöva smyga?

Och hur överklagar man sånt här? Det kommer ju vara ord mot ord.
Vi är båda väldigt förvånade eftersom vi haft vår mest lugna månad någonsin och då får dessa klagomål... Vi är för det mesta i säng runt 22 och sällan hemma mellan 9-20.
Det är hemskt att behöva smyga omkring i sin egen lägenhet, men det lät som att nästa varning är vräkning och har dom hittat på detta så vad kan dom inte hitta på igen..

Erfarenheter, tips och tycken tack!