I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cutta kontakten med folk på löpande band

Övrigt - Blandat

2011-07-10 16:24

Cutta kontakten med folk på löpande band

De senaste säg 12 åren så har jag mer eller mindre skärt av helt med flera hundra diverse vänner. Många nära vänner, andra mer bekanta och festvänner. Jag är lite intresserad av hur ni på whoa ser på denna saken. Att jag är så strikt och principfast. Kolla, anledningen till att jag så enkelt säger upp kontakten med personer är för att jag inte har något särskilt tålamod med idioter, lögnare, falska personer, dryga, snåla, egoistiska osv osv osv.. Upprepas drygt beteende mer än ett par gånger så cuttar jag bara helt sonika bort dem från min tillvaro. Varför ödsla tid på personer som inte kan bete sig när man hellre borde spendera tid med människor man faktiskt bryr sig om och som ger en något tillbaka?

För mig kvittar det varje gång jag gör det för jag lär känna så mkt nytt folk hela tiden så det gör inget. Rör mig inte i ryggen att bryta med vänner på det sättet.

Som igår t.ex, har känt ca 10 personer i ett par år men mest att man festar på helgerna, går på bio osv, den nivån. Efter att de efter N'te gången druckit sig fulla och bråkat med varandra, raggat riktigt skamlöst på en burmesisk väninna jag tog med mig, ramlat runt och haft sig och till slut dragit ifrån oss genom att ta flera taxis men inte sagt något så flippade jag ur totalt. De som var kvar bara fortsatte hälla på bägaren så jag bara blev argare och argare. Vi lyckades få tag på en taxi i sista stund iaf och precis när vi ska åka och 2 av dem är på väg in i taxin så säger de "ja, jag ska inte betala iaf, har inga pengar", "inte jag heller" säger den andra.

Där totalt exploderade jag i taxin, öste ur mig hat mot Norge, norrmän och norsk kultur, särskilt den äckliga jävla alkoholkulturen. Hur alla går ut och dricker sig redlösa varenda jävla helg, hur jävla bortskämda och egoistiska och socialt missanpassade alla är. Nyrika as. De kan köpa alkohol för flera hundra kronor men inte betala en taxi? Efter att ha sett sånt här beteende och liknande grejer varenda jävla gång man varit ute med dem så var detta som fick bägaren att rinna över.

Taxichauffören och de andra blev helt knäckta, sa inte ett ord, sen när vi kom in till Oslo så hoppade jag och väninnan av och sen fick jag ursäkta mig massa för hur dräggigt dessa jävla nordbor betett sig hela kvällen, hur de varit, vad de sagt. Skämdes jättemycket för att jag hade tagit med henne och visat henne just detta. Sen var iofs de flesta av dessa nämnda "nordbor" invandrare men "förnorskade" i kultur och sätt..

Så tänkte jag, hmm.. vad ger detta specifika kompisgänget mig egentligen? Vad gör de för mig? Träffar dem ju nästan bara i samband med alkohol och utgång? Så fuck it, skär bort allihop, färdig med saken.

Är detta något som stör er att man så enkelt bara kan bryta med personer? Kolla, jag själv är alltid ärlig, aldrig elak, aldrig falsk och alltid ödmjuk. Mot alla, alltid. Det är sån jag är som person. Varför ska jag tolerera något annat i min närvaro?

Sorry för att det blev en bok.. haha..

Moderator

2011-07-10 16:33
Skaffa en blogg.
Men ja. Jag säger sällan upp kontakten med vänner pga beteenden. Oftast folk som säger upp kontakten med mig, vet inte om det är pga mitt beteende dock.
Du behöver inte tolerera nåt alls. Men om du säger upp kontakten över minsta lilla som du inte anser är okej så känns det som det är du som bör tänka om lite. Sen finns det en del man inte vill umgås med öht och då äre väl bara att säga hejdå?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-07-10 16:33
Ja om du har ett annat festgäng att hänga med så behöver du inte ödsla tid. Om du vet nu att dom är fula människor så ödsla ingen tanke, goda råd är dyra förstår du.
Överväg situationen du kanske 3 av 5 kompisar e ok, vill du säga hej då till resten av gänget bara för 2 är svin?

2011-07-10 16:40
Trixig-person3 F14

Varför ska jag skaffa en blogg? Jag skriver så lite så det skulle nog vara en ganska tråkig blogg? Typ skriva något varannan vecka eller? ^^

Yes, sån är jag. Jag tål inte personer som för de flesta är "normala" men i mina ögon är falska, snackar skit, opålitliga osv. Droppar dem direkt (de får ett par chanser på sig men om de vid upprepade tillfällen kör sin jävla grej så får det vara).

Tombombadilla P25

Jag har ju inte respekt för dessa människor liksom. Alla som anammar skandinavisk supakultur ser jag ner på. Och är det då personer som man uteslutande träffar i just festsammanhang så kan det lika gärna kvitta för mig, haha..

Problemet är att jag passar så sjukt dåligt in på så många olika sätt.. Tänker, är, ser på saker helt annorlunda än den typiska svensken eller norrmannen. Så det är ju mig det är fel på helt enkelt, det får jag bara erkänna, jag hör inte hemma här. Så gott som alla i det gänget äcklar mig ärligt talat så det blir att göra som vanligt, fasa ut dem. Jag är van.

2011-07-10 16:40
jag e typ likadan...bara det att jag inte går in i den kretsen från första början..

du får försöka läsa folk mer, om du e bra på det..
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2011-07-10 16:42
todilo

Kan inte hjälpa det, :S

Är extremt social av mig och lär känna folk till höger och vänster hela tiden. Bara jag går utanför dörren så lär jag känna någon känns det ibland som, :S

Slutar med att man har en miljon bekanta som man skiter i och få, få vänner som faktiskt betyder något för en.

Är så jävla trött på kulturen här uppe bara.. alkoholen, jantelagar, det introverta och mkt annat..
Moderator

2011-07-10 16:46
GAIA, För jag inte har en aning om detta var en fråga eller ett inlägg bara. Det verkade mer eller mindre vara ett inlägg utan fråga för det är rätt uppenbart att du inte ska behöva stå ut med folk du inte gillar?^-^ f.ö blogg-grejen var ett skämt.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-07-10 16:49
Trixig-person3 F14

Som jag skrev i ursprungsinlägget;

Jag vill veta hur ni ser på saken. Hur ni ser på vad jag gör och hur jag tänker. Hur ni kanske ser på de saker jag angriper i mitt inlägg bland annat. Eller bara generellt runt temat.

//Pz

2011-07-10 16:52
stör mig inte ett jota men så är jag ungefär precis likadan när det kommer till att skära bort folk, gäller även släktingar, skillnaden skulle väl vara att jag absolut inte är extremt social.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-07-10 16:53
Kommer typ inte ens på ett svar, tycker bara du verkar bete dig djävligt osoft ibland. Inte första tråden du beskriver hur du själv "flippat", är det verkligen så svårt att hålla sig borta från dylika människor och situationer? Att vara social är det ju verkligen inget fel på men är du så dålig på att tolka personkemi att det ska behöva dröja tills ett stort vredesutbrott innan du kommer på att du hänger med folk du hatar?
Intressepenisen hårdnar!

2011-07-10 16:55
Är så jävla trött på kulturen här uppe bara.. alkoholen, jantelagar, det introverta och mkt annat..

Är ganska långt ifrån den kulturen, iom min gemenskapskrets..trots att man bor här uppe

välj dina bekanta bättre så löser det sig..
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2011-07-10 16:55
Nu har du hunnit svara en del på mina frågor redan såg jag, satt och skrev i typ 20 minuter.
Intressepenisen hårdnar!

2011-07-10 16:56
wasteapa01 P23

Jag passar väldigt, väldigt, väldigt dåligt in i Sverige eller Norge. Skär sig på alla fronter och håll när det gäller allt mer eller mindre. Har ju förstått för länge sedan att jag måste flytta en dag men det är ju inte bara och bara..

2011-07-10 17:06
Främligar är endast vänner du inte mött.. eller hur man nu säger :D. Brukar inte ha problem att komma överens med folk heller. Men att göra dem till mina vänner är ett stort steg. Du kanske ska vara mer försiktig på vilka du ger din tillit.

En vän är inget man får eller blir efter 1 års tid. Det är något som byggs fram under många år av upp och ned gångar. Någon som du inte känner krav av att träffa, men man vet vart man har varandra. Det fungerar säkerligan likt familje band. Någon du delar glädjen med, hjälper personen till framgång etc.. och stöttar genom sorg, hjälper denne att förlåta eller gå vidare. Du kan låna ut cash till vänner utan att tänka en extra gång.
En vän är en person som kommer att vara närvarande hela livet (i hjärtat). Allt annat är kompisar eller personer du kommer överens med. Delade minnen / arbets kamrater/ bänkvänner/krogpartners.

Så ja, dumpa dem om du inte mår bra av att hänga med dem.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2011-07-10 17:37
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4169300.ece

Varför dricker det norska folket så jävla in i helvete mycket?! Sjukt.. och ganska äckligt också..

CRIBBE

Vänner har jag och det är annorlunda. Snackar väl mer om kompisar här. Folk man känner. Men för att det ska vara en vän så krävs det väldigt mkt. Har få riktiga vänner men de tar jag en kula för vilken dag som helst.

//Paz

2011-07-10 17:51
Jag tycker sånt är så intressant. När det gäller en person man är tillsammans med så är det alltid okej att göra slut om man känner att personen inte är rätt eller beter sig illa. Däremot är det mer tabu att säga upp vänskaper, man förväntas vara mer tolerant mot vänner på något sätt. Dessutom så finns det inget uttalat sätt att göra slut med vänner, det är inte så att man ringer till dem och säger "jag vill göra slut", som man gör med en flickvän/pojkvän.

Jag har precis som du sagt upp vänskapen, både med personer som jag ansett vara nära och med ytliga kompisar. Av diverse anledningar. Ett tag var jag så trött på människor att jag bröt med i princip alla. Man får väl hitta någon sorts medelväg oxå, där man ändå tillåter människor att göra fel och misstag ( för nästa gång är det man själv som gör misstag eller fel och då vill man gärna inte bli dömd direkt ) men klipper av med dem som konstant gör en besviken och ledsen utan att verka tro att de gör något fel.
Who made me like this? Was it me and god in co-production?

2011-07-10 17:55
Kolla, anledningen till att jag så enkelt säger upp kontakten med personer är för att jag inte har något särskilt tålamod med idioter, lögnare, falska personer, dryga, snåla, egoistiska osv osv osv..

orkade inte läsa längre än så för redan där känner jag att inget mer behöver sägas. jag förstår inte varför man ska umgås med folk som beter sig idiotiskt. hellre har jag ett par riktigt bra vänner än 100 idioter.

2011-07-10 17:55
hoppas att jag inte tolkade nåt fel då jag inte pallade läsa hela :P

2011-07-10 17:57
GAIA hur säger du upp vänskapen om jag får fråga`?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-07-10 18:58
DGAF

Enkelt. Låter bli att träffa dem eller snacka med dem något mer.
Rappare

2011-07-10 21:58
Kolla, anledningen till att jag så enkelt säger upp kontakten med personer är för att jag inte har något särskilt tålamod med idioter, lögnare, falska personer, dryga, snåla, egoistiska osv osv osv.

Det kommer troligtvis sluta upp med att du är ensam resten utav livet. För bottom line, människor är idioter, lögnare, falska, dryga, snåla och egoistiska. Du kommer aldrig undkomma det. Människor är as, och om du inte kan anpassa dig efter det, utan bara skiter i allt, då blir det nog väldigt ensamt i framtiden. ^^,
Wurrup?

2011-07-10 22:05
Underhållning

Nejdå, det är ingen fara, har många goda VÄNNER men de är ju familj nästan praktiskt taget. Det är väl alla de man lär känna, sen är kompis med i flera år som bara ger en nada egentligen och inte är värt ett skit som det är så enkelt att bara kasta på tippen. Tycker folk här uppe saknar klass, stil, respekt och empati rent generellt. Det är en kulturfråga antar jag men som sagt, då jag har svårt att passa in så är det ju mig det är fel på helt enkelt, jag som är "onormal". Har inget med etniciteter att göra, finns lika många förnorskade invandrare som är lika wacka de också. Äckligt. Sen som svar på ditt påstående, ja jag är i extremfallet hellre ensam än slösar min tid på trashigt folk.

2011-07-10 22:10
Gaia, så länge jag kan minnas har du klagat på svensk (och sen norsk) krogkultur, hur folk inte kan bete sig på fyllan, hur du vantrivs här, hur du blir skitförbannad på folk som beter sig på ett sätt du inte finner acceptabelt (oftast i samband med alkoholkonsumtion). Ganska ofta med detaljerade beskrivningar på hur du skulle vilja straffa personen som irriterat dig.

Varför fortsätter du? Du måste ju se mönstret! Folk på krogen dricker för mycket och beter sig illa! Sluta gå på krogen, eller iallafall de krogar där bortskämda snorungar hänger. Vill man inte träffa nyrika skitungar och råka i bråk med anabolavakter så är det bara att undvika Oslos motsvarighet till Stureplan. Norge har väl också kvarterskrogar där det värsta du träffar på är 50-åriga alkisar som vill berätta sitt livs historia?

Du verkar vara en relativt smart kille (lite väl självgod, men vi har alla våra sidor), så jag förstår inte riktigt varför du insisterar på att vältra dig i en kultur som uppenbarligen gör dig olycklig? Det är väl bara att säga "nej tack, jag tycker inte det ger något att hänga på krogen" när nästa bekantskapsgäng vill att du ska dra med ut. Om du skippade konsumtionskulturen i ett år och sparade istället skulle du antagligen ha råd att flytta till ett land där kulturen inte äcklar dig.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-07-10 22:23
UncleSam

Jag är dum. Jag är naiv. Går runt och tror att folk ska skärpa sig. Att det innerst inne i alla gömmer sig en normal och uppfostrad person. Men jag har gett upp. Dräggigt folk alltså.. Som jag sa, det är inte så lätt att bara dra tyvärr.. Men sen så finns det bra personer här också, väldigt få av dem tyvärr. Begär inte mycket tycker jag. Är också helt okej med att det finns en och annan idiot. Men när den stora massan är just idioter så blir man jävligt less till slut? Konstigt som fan är det och jag vet inte vad det beror på egentligen, klimatet eller? Så mitt problem är att jag tror mig för gott om andra människor bara för att gång på gång bli besviken. Nåja, jag lär mig någon gång antar jag..
Producent

2011-07-10 23:42
Förstår dig exakt faktiskt. Klarar heller inte av att dra till krogen här i Sverige iallafall. Dom flesta beter sig som savages. Väldigt sällan man kan ha en chill utekväll, sitter hellre hemma med några softa polare och tar de lugnt. Sen så har jag med jävligt många "vänner", men jag håller dom på ett "ytligt" avstånd, typ ser jag dom nån gång så snackar man lite och typ "aa vi borde höras nån dag", men jag hör ju verkligen inte av mig. Kanske är lite falskt, men det är väl att man vill undvika en konfrontation. Umgås hellre med mina få polare som jag växt upp med. För vi kan hantera varandra på ett mycket bättre sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2011-07-11 03:30
Inget jag stör mig över, varför vara vän med några som inte ger dig något? Bättre att bara gå vidare.

tycker hela "dricka sig tills de att man däckar-kulturen" är svin jobbig.. allt för många som inte kan hantera alkoholen och blir världens största svin.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-07-11 13:40
Tycker det är töntigt att "säga upp kontakten" med folk, mestadels rinner la sämre relationer bara ut i sanden utan att man rubricerar det som något specifikt och aktivt.

Själv är jag medveten om att folk har både positiva och negativa sidor, men jag hade aldrig blivit vän med någon vars negativa sidor överskred de positiva från första början.

Håller man för hårt på sina principer kommer man bli väldigt själv, alla måste få vara lite dumma i huvet när det kommer till vissa saker.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-07-11 23:11
Gaia: Du och jag borde hänga, no homo.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2011-07-11 23:36
Jag tycker du gör rätt GAIA. jag själv gör likadant. Det krävs bara en droppe diskmedel för att såsen ska bli förstörd. Det finns ingen anledning att ödsla tid och energi som förstör stämningen för en själv. Ägg kan vi alla vara, men det är jävligt få som inte luktar röv på insidan. Helt rätt Gaia, sätt ner foten innan du offrar för mycket av dig själv.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-07-11 23:39
Jag har gjort samma grej många gånger, men det började först när jag flyttade till USA. För första gången kände jag verkligen att jag kunde välja mina vänner väldigt selektivt, något jag inte riktigt kände i Sverige då jag hade ett gäng jag hängde med och det va antingen dom eller ingen (i mina ögon just då iaf.). När jag flyttade hit hade jag i princip inga vänner till att börja med, sen fick man några bekanta som verkade softa men som helt plötsligt visade sig vara as på ett eller annat sätt. Bröt direkt när det visade sig och det har blivit riktigt bra för mig i slutändan. Har nu nära vänner jag litar på, tycker om att hänga med och som ger mig något, istället för vänner som jag egentligen bara har för att jag va rädd att jag skulle sluta helt utan vänner.

Sen är det kul också att de som jag verkligen ansåg vara vänner i Sverige fortfarande är väldigt nära vänner och när jag väl åker tillbaka dit så är allt "som vanligt" och man alltid har en plats i cirkeln.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2011-07-12 03:10
taktsbar-0 P23

Hehe, jasså? Känner du igen dig väldigt mkt i mina beskrivningar?

Lepra, Gogaku

Javisst, det fungerar men det är ju förjävligt att det ska behöva vara såhär från första början.

Frågar ofta rakt ut: "Är det något seriöst fel på hela mänskligheten eller?"

Och var kommer detta lögnaktiga och falska beteende ifrån som så många väljer att följa? Samhället? Uppfostran? Något annat? Ligger det i människans natur kanske?

2011-07-12 03:25
Det beror på vad du menar exakt med lögnaktigt och falskt beteende, men alla tre spelar in.

Jag tror att människan är skapad till att testa gränser och sen via betingning blir stimulerade att fortsätta iomed den uteblivna konsekvensen (fram tills att man åker fast med det då)

Ta inte det här på fel sätt nu, men det finns nog många som tycker att du är dum i huvudet och "falsk" också, trots allt finns det egentligen inget svart eller vitt om vad som "är" när det kommer till uppfattning av situationer, utan situationer existerar utifrån allas egna individuella perception som kan, men inte nödvändigtvis delas av andra.

Därför är person #1 dum i huvudet i enlighet med din verklighetsuppfattning men enligt person #1 är det du som är dum i huvudet, och båda är lika sanna, eller osanna på samma gång.

2011-07-12 04:07
GAIA P29

Jag kan hålla med. För mig handlar det dock inte så mycket om att folk är falska eller lögnaktiga (även fast vissa jag brutit kontakten med har varit av den anledningen) utan mer någon form av karaktärsdrag som jag verkligen inte pallar med, men då handlar det ju mer om mina preferenser än att dom är dåliga personer. T.ex. i vissa fall så har smygrasism visat sig, i andra fall är dom bara för pushiga för att jag ska palla med dom (typ tror att man är bästa vänner efter en månad).

2011-07-12 10:47
Gaia: jag har inte läst vad andra skrivit, så om jag upprepar något ha överseende.

Jag är i din sits till viss del, men mitt problem är att tillväxten av nya vänner för min del är rätt låg för att jag blivit sviken tidigare vilket gjort att jag har problem att lita på nya människor. Därför har jag alldeles för hög toleransnivå med de idioter som ändå finns runt omkring mig, och det stärkte mig att läsa ditt inlägg för jag tänker precis som du i teorin men vågar kanske inte göra något i praktiken.

Precis som du skriver så har jag också frågat mig vad jag har för utbyte av vissa umgängen och insett att om jag bara irriterar mig på människan så gör jag våld på min egen person om jag ändå fortsätter hänga med hen bara för att jag tycker det är jobbigt att vara själv. För så är det ju, tror jag i alla fall, att är man rädd för ensamheten så står man ut med vilken jävla skit som helst, och det är ju det som är problemet. Men jag har hursomhelst insett att för min egen skull är det inte värt det, när jag ändå bara blir irriterad och provocerad som fan av att umgås med vissa personer.

Det jobbiga är ju att man oftast inte inser hur jobbiga somliga människor är innan det är försent och man hamnat i en beroendeställning och mitt problem är att jag är rädd för att de ska bli arga eller besvikna men det är superviktigt att vara lite ego i såna här sammanhang och alltid sätta sig själv först.

Sen tror jag du får passa dig för att gå upp för mkt i din irritation över hur korkade människor är, det är slöseri med tid och energi. Bara konstatera faktum och lämna dem åt sitt öde. Och det gör du säkert men sista stycket gav intrycket av att du är lite arg. Du kan inte förändra dem.

2011-07-12 14:51
App

Ta inte det här på fel sätt nu, men det finns nog många som tycker att du är dum i huvudet och "falsk" också, trots allt finns det egentligen inget svart eller vitt om vad som "är" när det kommer till uppfattning av situationer, utan situationer existerar utifrån allas egna individuella perception som kan, men inte nödvändigtvis delas av andra.

Därför är person #1 dum i huvudet i enlighet med din verklighetsuppfattning men enligt person #1 är det du som är dum i huvudet, och båda är lika sanna, eller osanna på samma gång.

Nix. Är alltid 100% ärlig, artig, respektfull, generös och fair play. Tummar inte en millimeter på detta.

Gogaku P25

Exakt, man fasar ut folk för att de är så jävla dräggiga och saknar någon klass och still öht. Slänger sig med rasistiska uttalanden till höger och vänster har jag också varit med om folk som har gjort, svenskar som invandrare. Eller mest att de bara beter sig dåligt.

medoria F29

Just do it. Människor som är skräp är inte värda att ödsla tid på.

2011-07-12 14:58
GAIA P29

Det ser jag nästan som ett måste, hellre att man bryter kontakten med någon än att man pinar sig igenom år av att störa sig på personen. Det enda jag kan känna är på vilket sätt man gör det på, själv är jag riktigt dålig och istället för att prata ut om det så slutar jag bara höra av mig, vilket varken är väldigt snällt eller ger någon form av chans för personen att bättra sig och i slutändan gör mig ungefär lika dryg, haha.

2011-07-12 15:17
Ja, jag förstår att du tycker det, men alla andra behöver inte se det så för det.
Det finns inte direkt några absoluta sanningar för vad som är

2011-07-12 17:27
Det är äckligt med folk som egentligen hatar en men ska låtsas vara polare med en och ha sig.
Så tycker du gör helt rätt i att köra ett ärligt race.

90% av alla människor man träffar ogillar man och 10% kan man vara allierad med.
Orka spendera tid med de dåliga 90 procenten.

Gäller bara att hålla hårt i de 10% som faktiskt betyder något.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-12 22:52
Jag tycker det är helt rätt att "göra slut" med vänner som gång på gång sviker en eller helt enkelt får en att må dåligt. Finns inga skäl till att umgås med någon som inte gör en glad.

Jag har avslutat vänskapen med ett par stycken under mitt liv & har haft riktigt bra anledningar. Jag menar inte att dina anledningar inte är goda nog, men jag hade kanske inte riktigt kapat banden för att några av mina vänner betedde sig illa på krogen utan att ta ett seriöst snack med dem från början, första eller andra gången det händer.

Jag skulle aldrig bara slutat höra av mig, så som du skriver att du gör. Istället har jag gjort det tydligt och förklarat vad jag tyckt att de gjort för fel, hur jag känt mig och varför jag inte klarar av att umgås med dem mer - för HUR ska de annars kunna förändra sig? Även om det rör en person som man kanske tycker är ovärdig en andra chans så tycker jag faktiskt att man har ett visst ansvar att berätta för dem vad de gjort för fel för att få chansen att förändra sig. De kan ju knappast läsa dina tankar.

Dessutom är det också rätt orättvist att bara helt plötsligt flippa eftersom det verkar som att du låter allt de gör fel gå obemärkt förbi fram tills det kokar över (på fyllan dessutom, inte många som är mottagliga för kritik då), som i taxin som du beskrev. Hur har de i en sån situation möjlighet att förstå sina misstag och faktiskt hinna förbättra/förändra sig? Nu vet jag ju inte om du gjort detta eller inte så jag ska inte döma dig, även om jag förstår att det låter så på sättet jag skrivit. Vet ju inte hur ditt liv med dessa vänner har varit i detalj, har ju bara utgått från ditt huvudinlägg nu.

Men jag vill verkligen poängtera att jag tycker det är rätt fegt att bara klippa alla band utan att på något sätt ge någon heads up eller förklaring om vad som pågår eftersom a.) de kan inte läsa dina tankar
b.) de får inte en ärlig chans till att förändras (vilket de ju faktiskt kanske vill för att få behålla dig som vän)
c.) det känns lite omoget att bara sluta höra av sig och låta det rinna ut i sanden

2011-07-12 23:12
Nix. Är alltid 100% ärlig, artig, respektfull, generös och fair play. Tummar inte en millimeter på detta.

Det här är inte sagt för att provocera eller vara otrevlig, men ditt sätt att skriva och uttrycka dig här får dig då och då att framstå som en pretentiös skitstövel, och hur mycket du än anstränger dig för att alltid vara ärlig, artig, respektfull, och generös så finns det ingenting som garanterar att folk UPPFATTAR dig som de sakerna. T.ex. så antar jag att du inte medvetet försöker låta pretentiös och skitstövlig i dina inlägg här, men ändå får vissa den bilden av dig.

För att återgå till ämnet så tycker jag att folk i allmänhet har alldeles för jävla höga krav på folk i sin omgivning. Sina allra närmaste vänner, partners och familjemedlemmar har man rätt att ställa lite krav på då man oftast spenderar mycket tid tillsammans och förhoppningsvis kommer vara delaktiga i varandras liv länge framöver, inget konstigt med det. Men att tro att man har nån slags rättighet att mitt ute bland folk börja kritisera sina ytligt bekantas sätt att leva/ festa/ whatever... Hur jävla hög är den där hästen du sitter på egentligen?

Ända sedan mina tidiga tonår har jag avverkat vänner och kompisgäng på löpande band. Inte så att jag har gått och blivit ovänner med folk, mer bara att jag efter ett tag av umgänge alltid har hittat andra personer som just då verkat mer intressanta, varpå relationen med de jag hängde med innan sakta runnit ut i sanden. Har aldrig tyckt att det varit en big deal egentligen, eftersom det alltid finns nya vänner bakom nästa krök, men det senaste året så har jag börjat omvärdera den uppfattningen lite. Det börjar kännas väldigt tråkigt att jag inte har någon att diskutera "the good old days" med. Inte en enda riktigt gammal polare som man kan snacka minnen från de första högstadiefesterna med. Ingen som var med och minns när man var liten och byggde kojor i nåt träd. Ingen som stod brevid när man tog klivet från barn till tonåring, etc etc.

Idag har jag en mindre men tightare vänkrets än någonsin tidigare, och det är inget jag skulle vilja byta ut. Men jag ångrar stenhårt att jag varit så dålig på att hålla kontakten med folk. Snackar inte om att behålla varenda kompis jag haft sedan födsel, men att inte anstränga sig ALLS för att behålla kontakten med folk är bara korkat. Det spelar nämligen nästan ingen roll hur tight man varit med någon, umgås man inte på ett par år så kommer det vara stelt som fan när man väl springer in i varandra på krogen, och då blir det inte att man hör av sig igen - hur många gånger man än upprepar att det "hade varit kul att träffas igen"...

2011-07-13 00:31
Jag kan relatera till frustrationen du uttrycker angående vissa drag i den skandinaviska kulturen. Jag själv svär nästan dagligen över väldigt många drag i svensk kultur (speciellt företagskultur).

Saken är att jag tror inte det är kulturen egentligen, det är människors negativa drag som tar sig uttryck genom kulturen. Jag är rätt säker på att om du reste över jorden och levde med andra kulturer så skulle du sitta och svära över hur de mongoliska yak-hedarna alltid ska offra mat vid templet även fast deras familj går hungrig, hur de mikronesiska fiskarna ser ner på bönderna, hur koreanerna ser ner på de kvinnor som har en relation med en västerläning (den här ska tydligen vara sann, fast jag vet inte hur utbrett det är) och hur klick-klock-klick stammen av bushmän tror att de är bättre än alla andra eftersom deras legend säger att de var det första folket som skapades under drömtiden!

Andra kulturers uttryck för den universella mänskliga dumheten kanske ser mer lovande ut på avstånd, men tyvärr är den precis lika avskyvärd på nära håll. Stör du dig på att människor är idioter så har du nog bara tre alternativ:

1. Bli eremit.
2. Lär dig leva med det (och kanske undvika den typen av människor som gör dig argast).
3. Bli konstnär eller dörrvakt och använd din ilska i ditt arbete.

Jag försöker själv välja mellan 2 och 3 just nu.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-07-13 02:58
NuMessiah P24

Kolla, om folk börjar snacka skit så får de skit tillbaka, är du med? Jag är inte en sån person som börjar snacka skit. Men börjar du snacka skit så får du samma mynt tillbaka. Sen har jag väl kanske inget tålamod längre heller så så fort någon börjar med sarkasm, snacka skit eller kaxa sig så reagerar jag. Ett exempel, folk tycker jag överreagerar som går på personer som tafsar på eller kallar väninnor till mig för horor när vi är ute. Men jag tycker att de har förverkat sin rätt till att bli behandlade fair. När man själv och så många andra aldrig ens skulle tänka tanken att säga en sådan sak till en tjej så ter det sig jävligt konstigt att så många har så lätt för det.

UncleSam P32

Det är mest att folk inte är ärliga som är själva kärnan här. Inte vad de gör, gillar etc etc. Att de är falska. Inga folkslag är bättre än något annat folkslag och skit finns i alla kulturer. Jag passar inte speciellt bra in här uppe men det är bara pga att det är som det är, är snarare mig det är fel på, inte majoriteten på gatan. Samma kan en infödd japan känna i Japan liksom, för just den japanen så stämmer ett high roller liv med status och lyx in bättre så han flyttar till Las Vegas för att spela poker? Är du med? Personligen har t.ex. jag sjukt svårt för alkoholkulturen här uppe medan de flesta inte har det (och är en del av den) så det blir ju mitt synsätt som är "onormalt" och det kan jag leva med.
Poet

2011-07-13 15:09
Grym tråd GAIA, jag känner igen mig så enormt mycket i det du beskriver.

Dock har inte jag lätt för att skaffa vänner, utan det brukar gå vänner-via-vänner så att säga.

Men jag kan säga att, de jag kapar kontakten med är opålitliga as, t.ex såna som pundar, man vet aldrig var man har dem och de försöker alltid låna skit eller pengar av en.

Såna kapas bort på 2 röda.

Hum, skriver mer sen, kan inte fokusera, blev mkt att tänka på :D
Jag har ätit pannkaka!

2011-07-13 19:35
du som skrev, du har inget fylleminne... eller minne överhuvudtaget att du gjort något som varit i egoistiskt syfte bland andra?

folk som totalt skiter i vilket och gör samma alltid kan jag förstå dig att du kapar, men om du gör det över någon som råkat göra något jävligt skämmigt/dumt 1 eller 2 gånger är totalt fjantigt, som att du skall ha rätt att idiotpeka ut någon gånger tusen för att just du är ödmjuk och normal i samma stund?

kan läsa på viset du skriver att du inte ALLTID är givmild osvosvosv

så håll flabben :S
du är cuttad från mig iaf :)
Think of a colour you've never seen.
Poet

2011-07-13 22:09
Ja alltså, jag kapar inte bort en person om han gör något som är dumt, alltså åt korkat hållet.

Men de som ljuger, utnyttjar eller har allmänt självgod attityd, dom far åt fanders.
Jag har ätit pannkaka!
Producent

2011-07-13 22:22
Jag kan hålla med Milk (kan jag kalla dig för "mjölken"?)
Okej om någon är taskig, dryg, dum eller tråkig någon gång. Det kan alla vara ibland (inkl. jag själv)
Men snåla, egoistiska och framför allt lögnare och falska människor klarar jag inte av, behöver dem inte.

Sedan finns det barndomskompisar som jag känner sedan jag var 6 år och vet vilka de är och de vet vem jag är och tar dem för vad dem är.
Inga jag hänger med varje dag-men kul att träffa dem 2 ggr per år, ta en bira och se hur dem är nu.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2011-07-13 22:40
Jamen för tusan hakar, gör det! xD

Wörd på det Dåpnejs!
Jag har ätit pannkaka!

2011-07-14 15:29
Fedsen P20
You sir, are an idiot :)

"Efter att ha sett sånt här beteende och liknande grejer varenda jävla gång man varit ute med dem så var detta som fick bägaren att rinna över."

On Topic, tycker det är helt okej att kapa bland vänner eller bekanta som man bara anser drar ner en. Man måste ju få lov att välja vilka man vill umgås med och vilka man vill ha i sitt liv, right?
detta hade jag kunnat säga till dig IRL.

2011-07-14 17:54
ähh, alla är svin.
Försöka hjälpa folk och vara ett föredöme eller en klippa som står vid vänner som är på snedstigen anses väl normalt sett vara något av den finare vägen.

Jämfört med att vara ett ärkearsle och hoppa upp på en hög häst och be alla dra åt helvete.

mina 2 cent.

Folk som tror att de är felfria och inte har tid för folk som inte slickar deras självgoda bakdel, däremot, de kan dra rätt långt bort.