I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skinbleaching

Övrigt - Blandat

   

2011-09-30 17:35

Skinbleaching

Jag har velat ta upp det här ämnet ganska länge och känner att det börjar bli mer och mer aktuellt.

Först ska jag börja med att berätta vad det innebär. Det är en kräm/gel/tvål som används till att bleka huden. Det har används av många och för olika behandlingar. Exempelvis för acne ärr, mörk kropps - och ansiktsbehåring. Eller mörka fläckar i ansiktet. Exempelvis har det fungerat för människor med hud sjukdomen vitiligo (ni vet det där som MJ sa att han hade och visade sig ha)

Många sådana krämer innehåller en hel del farliga ämnen som kvicksilver som är giftigt, dock är det numera förbjudet i Europa och USA för kosmetik.
Även kojicsyra som är en biprodukt som tillkommer under jäsning av ris för tillverkning av sake i japan finns i dessa produkter. Vissa naturliga substanser som arbutin som kommer ifrån bär som mulberry, blåbär och som utvinns ur bladen har en hämmande effekt på melanin produceringen i huden samt vitamin C i koncentrerad form.



Många artister förnyar sig hela tiden och byter image. Men jag kan inte undgå att märka hur många svarta kvinnliga artister blir ljusare och ljusare. Beyonce som började som strassbeklädd houston cowboy med cornrows är numera väldigt ljus i huden med nästan silverblont hår. Bad ass rapparen lil kim som började sin karriär med svart läppstift och helt osminkad följde Barbie stigen med blonderat hår och blåa linser. Nu har hon tagit steget längre och blekt hyn, blonderat håret och skaffat sig en alldeles egen Jackson näsa. Hon ser numera ut som Gizmo i gremlings (konstigt nog är hon lika söt som han också)


På ett sätt kan jag förstå de. Svarta artister är inget speciellt längre. Vita artister däremot som låter och kanske till och med kan passa som svarta börjar synas mer och mer. Exempelvis Robyn som i början på hennes lansering i USA spelades upp för amerikanska skivbolag och press för att sedan få frågan "what race do you think she is?". Det faktum att hon var svensk, vit och blond men kunde sjunga "svart" var ett triumfkort som skulle slå de med häpnad. Nu finns det en hel drös med artiser som Adele, Duffy, Eliza Dolittle, Joss Stone och idol-Agnes som sjunger svart. Många av mina kompisar tror på fullt allvar att Agnes är mulath.


Jag kan inte undgå att känna mig lite som en hycklare som faktiskt också ändrar mitt utseende. Jag gillar ju det. Om jag har rakt löshår eller lockigt så kan folk missta mig för allt ifrån indier till kuban. Jag använder ju puder som jämnar ut min hy. Den gör mig inte nämnvärt mycket ljusare än vad jag är och huden jag har i ansiktet stämmer ju inte med den färgen mina tuttar/armhålor/knän/lår//fötter har utan smink.

Sen tycker jag inte att det är samma sak att sola för att bli mörkare och att bleka huden för att bli ljusare. För mig handlar det mer om det budskapet den förmedlar och den underliggande känslan att jag inte är värd någonting pga min hudfärg och ursprung.

Jag trodde att USA hade kommit längre men såg igår på Svt korrenspondenterna ett reportage om ett svart/vitt par som fick utstå ramaskri för deras förhållande och med tokjamaicanen Vybs Kartel som i samband med sin hudblekning ska lansera hudvårdsprodukter så kände jag att jag inte kunde hålla mig ifrån whoa längre.




Det finns många anledningar till varför du inte ska göra det. Förutom utslag och det faktum att du förstör din hud och kan dessutom bli mörkare än du var innan och få cancer m.m så verkar folk inte bry sig. I indien säljs det som smör och i Afrika kan marknaden inte mättas, obviously.


För att klargöra en del saker så är jag från ett litet land i västra Afrika som jag inte hade några problem med att prata om tills för några veckor sedan när de kom ut som det enda landet i världen som ville ta emot fuckface Ghaddafi. Jag skäms som fan för det.



Hur ställer ni er till blekning av huden? (Anus verkar vara ok hur sjukt nog)

Anser ni att det faller under samma kategori som att sola?

Känner ni någon som har gjort det?

Skulle ni själva vilja byta etnicitet eller hudfärg?





Observera att det kommer äckliga bilder på hur det kan gå fel. (I warned ya)







Sammy fucking Sosa



Vybs Crazy-ass Kartell









klipp från Tyra banks show om kvinnor som använder det på sina barn och varför



Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.