Jag skickade det här till Testosteron igår, som ska dit i sommar, så lika bra att dela med sig till dig/andra också.
------
Jag var där 12 dagar och kände ändå att jag inte hann med allt. Dock var vi väldigt grundliga när det kommer till Manhattan och det går så klart att komprimera. Vi var t.ex. 3-4 vändor på shoppingvaruhuset Macy's (största i världen) och det kanske räcker med en gång (men räkna med minst 3-4 timmar där inne).
Vi tog två turer. En pizza-tur och en hiphop-tur. Pizza-turen är så här i efterhand nog mitt bästa semesterminne någonsin. Den hittar ni här:
www.scottspizzatours.com/ . Vi snackar en ung kille som är säkert dubbel så nördig som oss och hiphop men istället när det kommer till pizza. Och jävligt speedad och underhållande (i klippet nedan verkar han lugn men han har lätt ADHD eller nåt) så skön vibe hela tiden och sjukt kunnig. Vi tog gångturen för 35 dollar och det kändes jävligt prisvärt. Gångturen var nice på så sätt att man fick se rätt mycket av NY i samma veva.
Hiphopturen vi tog var
www.hushtours.com . Vi tog harlem & bronx-turen. Jag blev själv lite besviken på turen för att den var så basic och turistinriktad. Dom försökte föra en dialog med alla och komma fram till vad hiphop är (elementen) och snackade till de helt okunniga. Miljöerna de tog en till var dock så klart relevanta men det var mest typ "här utanför den här kyrkan begravdes biggie" och "här var den första hiphopfesten i new york" och så stod man utanför vanliga hus. Coolast var väl att de som ledde turen var två av legendarerna i Cold Crush Brothers. Om ni är sugna på att ta en av deras turer så skulle jag försöka välja en som är lite mer nördig.
Jag skulle rekommendera att ni försöker beta av följande:
- Ta pizzaturen (promenaden). Tror det höll på mellan typ 10-13 eller nåt sånt.
- Shoppa på Macy's (finns typ 3 Macy's på Manhattan)
- Central Park (vi gick halva parken på en halvdag typ, så det är jävla stort).
- Times Square på kvällen (tar ni i bara farten, häftigt)
- Rockafeller center (jävla kö men sjuk utsikt där uppe över New York). Detta kanske ni borde göra rätt snabbt på resan så ni får lite känsla över geografin).
- Vandra över Brooklyn Bridge (häftig grej och snygga miljöer, man får många skyskrapor på avstånd. Lite romantiskt sådär)
- Gå genom "Little Italy" (italienska kvarteren) och China Town.
- Besök legendariska graffitikvarteret 5 Pointz om det fortfarande finns kvar (det skulle rivas "inom några månader"). Det gör ni på egen hand.
- Åk eller gå ut till Harlem (längst ut på manhattan) en förmiddag. Jag värdesatte det jättemycket. Man får se en annan sida av New York helt enkelt. Vi gick ut dit själva vid lunchtid och det var inga problem alls, inte farligt för fem öre. Kvällstid kanske det är annorlunda dock.
I övrigt:
Frihetsgudinnan är överskattad men jag kan förstå om ni vill se den. Då tar ni bara en billig båt ut till staten island (det går båtar hela tiden, som en del av lokaltrafiken), så åker båten förbi rätt nära statyn.
Vi gick på en baseball-match (Yankees) mest bara för att få en "dos USA" och det fick man. Häftig inramning och mycket folk. Dock jävligt tråkigt att kolla på.
Gillar ni parker så finns det, utöver obligatoriska Central Park, även en nedlagd järnväg som är rätt charmig. Den heter High Line och går genom delar av västra Manhattan (dragen/flyttad en bit upp i luften också, i höjd med hustaken). Dom har alltså gjort den nedlagda järnvägen till en jävla lång promenadsträcka i parkmiljö. I slutet av sträckan ligger det dessutom en schysst uteservering under järnvägen, vid namn The Lot on Tap (lite festivalmiljö, massor av långbord och sen pubar och matvagnar). Sök bilder på google!
Gillar ni dinosaurieskelett så ska ni besöka American Museum Of Natural History. Där finns rubb och stubb. Jag tycker det var tufft :)
Vill ni bada en dag så kan ni åka ut till Jones Beach ute på Long Island. Det tar dock rätt lång tid att åka ut dit (tåg rätt långt + buss) så då går en halvdag/heldag i bara farten. Dock jävligt stor strand med höga vågor. Sök bilder på google så ser du vad det handlar om.
Vill ni få en ölupplevelse så åk ut till Brooklyn Brewery. Där hade dom servering av olika Brooklyn i en stor pub-lokal inklusive en del "test-sorter" som inte nått marknaden ännu.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!