I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det där med hur man blinkar i rondeller.

Övrigt - Blandat

   
Moderator

2012-10-15 17:18

Det där med hur man blinkar i rondeller.

Hallå, nu måste kärringen i mig få ventilera ut lite gnäll :D

Detta handlar om tvåfiliga rondeller där vänsterfilen bara är till för vänstersväng.

Hur blinkar ni när ni gör en vänstersväng i en tvåfilig rondell? Jag gör det jag anser vara det enda korrekta sättet att göra det på.

Alltså, jag blinkar vänster när jag kör in i rondellen men direkt efter att jag kört förbi den avfarten som blir "rakt fram" för mig när jag kör in i rondellen så blinkar jag höger och byter fil för att sedan svänga av. Förstår ni? =)

Ungefär hälften av dom jag ser i trafiken blinkar enbart vänster, och fortsätter blinka vänster när dom byter fil för att sväng ut ur rondellen.
Men jag fattar inte riktigt hur folk tänker där? Blinkar man vänster i rondellen så visar man att man ska fortsätta svänga vänster i rondellen, för att sedan blinka höger när man ska svänga av.

Svänger man höger så blinkar man höger. Ska man köra rakt fram och det är tvåfiligt, så finns det ingen större anledning att blinka "ur" rondellen när man kör rakt fram för att det är inte ett alternativ att sväng vänster i den yttre filen.

Detta tycker jag är glasklart.

Nu bor jag iofs i en mindre stad, finns säkert andra varianter av rondeller i större städer som jag inte har nån koll på^^


Vill ni bara örfila mig nu för att jag gnäller på detta? Har jag rätt eller fel enligt er? =)

//TW