I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur avtrubbad är du

Övrigt - Blandat

2012-12-08 04:31

hur avtrubbad är du

Jag satt och kolla på en sida som delar massor med länkar och kom över en länk med en avrättning.. Jag tänkte inte så mycket på vad som hände i filmen, lyfta knappt ögonbrynet. Jag reflekterade inte ens över att det var en människa som faktiskt dog på riktigt i videon.

Det som stör mig är att jag inte reagerade starkare på det jag såg. Känns som att man sett så mycket sjuka klipp på internet att man helt enkelt inte bryr sig längre..

Det jag funderar på är vad betyder denna utveckling och avtrubbning för den nu uppväxande generationen?

Våldet blir allt grövre i både filmer och i verkligheten men det verkar som att ingen funderar på vad som kommer hända sen.

Vad kommer att hända för nästa generation?
Jag läste en skrämmande artikel om en mellanstadieelev som hade hotat sin lärare med kniv. När jag gick i mellanstadiet så skulle den tanken aldrig kunna falla mig in, det fanns inte på kartan. Jag visste väl knappt att den typen av våld och hot existerade och man hade väldigt mycket respekt för dom äldre..

Jag vet att detta inlägg blev lite virrigt men det jag funderar på är hur reagerar du när du ser våld på internet främst.

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-12-08 05:04
I blame existenz
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2012-12-08 11:12
Jag tittar ALDRIG på sånt, inte ens skräck-filmer, och har väldigt svårt att förstå varför människor överhuvudtaget gör det. Jag mår skitdåligt av det.

Jag tror faktiskt man blir avtrubbad, och jag tror inte det är naturligt för oss att titta på sånt, och jag tror att glorifieringen av våldet är en av anledningarna till att vi har ett så pass våldsamt samhälle som vi har. Ser man på små barn till exempel så blir dom otroligt rädda bara det är ronja rövardotter som blir jagad av de här läskiga fåglarna. Det är vår naturliga rädsla.

Personligen så rekommenderar jag alla att sluta titta på våld. Först och främst eftersom vi borde sluta ge pengar till den industrin, men också för att sluta göda oss med en massa bilder som jag tror faktiskt påverkar vårt mående mer än vi tror.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-08 11:21
Jag har valt att aldrig titta på dessa typ av klipp då jag mår jättedåligt efteråt. Det började med att jag såg något klipp som ung, typ "Soldat får halsen avskuren". Sen bara för typ 2 år sedan såg jag en ryss spöa upp ett gäng småungar på ett relativt avslappnat sett. Mådde dåligt flera dagar efteråt och kan inte riktigt sätta fingret på varför. Givetvis gör man inte så men vafan jag har både delat ut och fått ordentliga smällar själv.

Och bara häromdagen hittade jag någon jävla sida eller fightserie som verkar gå ut på personer som bara flyger på andra människor helt oprovocerat och några idioter står och filmar det och skrattar osv. Helt sjukt, hatar detta verkligen.

Och jag har hoppet om att även ungar som föds till världen idag får den sunda uppfostran jag och många andra har fått och inser att detta är vidrigt och världen är inte tänkt att fungera såhär.

2012-12-08 11:38
Våldet blir allt grövre i både filmer och i verkligheten

jag minns på den gamla goda romartiden....gladiatorvåldets örfilar var verkligen en bra standard. inget blod, bara gay...

har verkligen våldet blivit grövre?
eller är det någons uppfattning om att det blivit grövre?

våld i sin helhet har väl minskat på senare år....

men visst, våld och bra illustrerat blodigt våld har blivit en viktigare detalj i filmer. men jag kan inte säga att det har smittat mig att vilja slå någon någongång, öht.

att se riktiga avrättningar och liknande skulle jag nog inte klara av. jag vill inte se sånt...vem fan vill det liksom?!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-12-08 12:23
jag råka se 2 ukrainare stå och slå en gubbe i huvet sjukt många gånger med hammare för att sedan sätta skruvmejsel och saker i han, det var helt beyond något annat skit jag sett.. kan läsa om de idioterna här http://en.wikipedia.org/wiki/Dnepropetrovsk_maniacs

att det där klippet går att hitta på asmånga sidor bara sinnes..men ja filmer har väl gått och det värre hållet med saw/hostel och rena tortyr saker vilket också är efterblivet och inte alls kul att se
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-08 12:26
men ögonscener är något jag inte klarar av, hatar fan skräckisar för man vet aldrig när ett öga ska ploppa ut

2012-12-08 13:31
En morbid fascination tror jag inte alls är av ondo för friska människor. Självklart reagerar man starkare första gången man utsätts för någonting extremt, men den som tror att han kan förbereda sig för verkligt våld genom att titta på avrättningsklipp gör en tabbe. Våld i verkligheten är inte samma sak som på film, även om våldet är på riktigt.
Walking the street of dreams
Rappare

2012-12-08 13:36
Mjae, att man skulle bli avtrubbad eller mer känslokall av att se våldsamma videoklipp på dator eller TV känns i mina ögon ändå rätt långsökt. Sedan handlar det väl snarare om att människor (främst i rikare länder) lever så pass civiliserat och "moraliskt" att man reagerar starkt när någon blir knivmördad, ihjälslagen eller whatever. Det var inte många hundra eller tusen år sedan som mord, övergrepp etc var en del av vardagen liksom. Kollar man på hur länge den moderna människan levt och under hur kort tid vi vant oss vid att kunna gå till affären eller sitta på ett fik utan att oroa sig övera att få en yxa i nyllet så är det väl snarare vi som är onormala.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Rappare

2012-12-08 13:39
Egentligen är det nästan lite komiskt att folk idag ska vara så avskärmade från våld och blodspillan.. Datorgenerationen där folk går runt med iPhones matchandes sina pinnsmala armar och tillika oförmåga att försvara sig själva om det dyker upp något oväntat hot. Man up!

2012-12-08 13:53
IndolentNY P22

Nu tror jag inte alla människor som tittar på våld blir mer våldsbenägna, däremot så tror jag det gör människor immuna för vad dom tex hör på nyheterna, ser vad som händer i världen osv. Vi är så vana vid att bli matade med våld, att vi inte reagerar särskilt starkt när en person på andra sidan stan blir mördad eller när vi hör att man bombar någonstans och människor dör. Vi tar det som vardagsmat, eftersom acceptansen för det är så hög. Alternativt så reagerar vi med att personen som mördade måste få samma straff tillbaka, eftersom många inte har förmågan att reflektera djupare över vad det är i samhällen och vad det är rent psykologiskt som gör att en människa begår en sådan handling.

2012-12-08 14:08
SofiaBayo

Ser man på små barn till exempel så blir dom otroligt rädda bara det är ronja rövardotter som blir jagad av de här läskiga fåglarna. Det är vår naturliga rädsla.

Precis! Jag rös till lite när jag läste det där. Jag tyckte Ronja Rövardotter var superläskig när jag var liten och den scenen hatade jag!

Håller förövrigt med om att man ej bör se på våldsamma filmer överhuvudtaget. Jag följer otroligt nog Walking Dead (men blundar och håller för ögonen ibland, som ett litet barn, eftersom det är sjukt äckliga scener i den) och har reflekterat över hur stört det är att man får visa så sjuka saker. Men det är ändå en bra serie som är riktigt beroendeframkallande, dock tycker jag inte om att den är så otroligt våldsam.

2012-12-08 14:34
Och för att besvara trådskaparens fråga.

Jag har sett otroligt många krigsbilder både på nätet och på nyheterna i Libanon och jag är fortfarande känslig även om jag är härdad. Jag tror en människa blir avdomnad rent känslomässigt, då man blir van vid alla plågsamma känslor, så man blir härdad.

Dock tror jag att människor som är med i ett krig och upplever det på nära håll eller på annat sätt "aktivt" utsätts för våld på olika nivåer tillslut måste stänga av känslor för att inte bli "galen", så det är ett försvar.

2012-12-08 15:34
Precis! Jag rös till lite när jag läste det där. Jag tyckte Ronja Rövardotter var superläskig när jag var liten och den scenen hatade jag!

Jag med! Blev bara påmind om det när jag hängde med några barn för nån vecka sen, och upptäckte hur känslig man egentligen är när man är liten. Vi försöker ju göra det till att det är barnen som måste lära sig "det verkliga livet", när jag personligen tycker att det är vuxna människor som borde lära sig lite mer av barns känslighet.

2012-12-08 16:17
Jag tror att de människor som är mest lyckliga inombords är de som har kvar barnasinnet - och det är ett aktiv val - om man väljer att "växa upp" på ett negativt sätt och inte längre kan se saker ur ett barns perspektiv. Man är herre över sin egen kropp, men man kan givetvis inte helt styra över sina känslor. Men om man är ett med sig själv, eller vad man skall kalla det, så kan man inte förneka att man faktiskt väljer själv hur man skall ta saker.

Hur mycket man än säger "Jag kan inte rå för hur jag känner" eller "Jag kan inte rå för hur jag är". Man kan inte alltid välja vad man kommer att uppleva i sitt liv utan man kan bara bestämma hur man väljer att agera och hur man tar det som presenterats för en. Jag ser avtrubbning som, ett aktivt val man gör, när känslor blivit för svåra att hantera på ett mer konstruktivt sätt.
Producent

2012-12-08 16:24
Man vet inte hur man reagerar förrän man hamnar i situationen.
När man en gång har växt upp så kan man aldrig växa ner.
Ibland när folk frågar mig var jag har växt upp någonstans, så svarar jag att jag inte har det.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-08 16:41
Jag tror att de människor som är mest lyckliga inombords är de som har kvar barnasinnet - och det är ett aktiv val - om man väljer att "växa upp" på ett negativt sätt och inte längre kan se saker ur ett barns perspektiv. Man är herre över sin egen kropp, men man kan givetvis inte helt styra över sina känslor. Men om man är ett med sig själv, eller vad man skall kalla det, så kan man inte förneka att man faktiskt väljer själv hur man skall ta saker.

Hur mycket man än säger "Jag kan inte rå för hur jag känner" eller "Jag kan inte rå för hur jag är". Man kan inte alltid välja vad man kommer att uppleva i sitt liv utan man kan bara bestämma hur man väljer att agera och hur man tar det som presenterats för en. Jag ser avtrubbning som, ett aktivt val man gör, när känslor blivit för svåra att hantera på ett mer konstruktivt sätt.

Håller verkligen med om allt du skriver! Däremot så tror jag att det blir en sorts trygghet att sitta kvar i att vara känslomässigt avtrubbad, och att många är rädda för att gå utanför den trygghetszonen.
Producent

2012-12-08 16:47
Leif GW Person sa i veckans brott att det inte har blivit mer våldsamt och grövre de senaster åren, utan tvärtom det var vanligare med slagsmål och knivbråk på 50-talet och tidigare, har jag för mig att han svarade.

Manel
Jag läste en skrämmande artikel om en mellanstadieelev som hade hotat sin lärare med kniv. När jag gick i mellanstadiet så skulle den tanken aldrig kunna falla mig in, det fanns inte på kartan. Jag visste väl knappt att den typen av våld och hot existerade och man hade väldigt mycket respekt för dom äldre..

När jag gick på mellanstadiet slog jag min lärare så mycket att hon fick ha armen i binda och slog ner rektorn från trappan och sparkade sönder smalbenen på fritidsledaren. Jag grävde gravar till lärare på skolgården där de skulle ligga efter att jag hade dödat dem. Så jag misstänker att det var liknande för 20 år sedan jämfört med hur det är nu.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-08 16:50
När jag gick på mellanstadiet slog jag min lärare så mycket att hon fick ha armen i binda och slog ner rektorn från trappan och sparkade sönder smalbenen på fritidsledaren. Jag grävde gravar till lärare på skolgården där de skulle ligga efter att jag hade dödat dem. Så jag misstänker att det var liknande för 20 år sedan jämfört med hur det är nu.

Shit. Du måste verkligen ha känt dig illa behandlad av lärarna.
Rappare

2012-12-08 16:57
Nu tror jag inte alla människor som tittar på våld blir mer våldsbenägna, däremot så tror jag det gör människor immuna för vad dom tex hör på nyheterna, ser vad som händer i världen osv. Vi är så vana vid att bli matade med våld, att vi inte reagerar särskilt starkt när en person på andra sidan stan blir mördad eller när vi hör att man bombar någonstans och människor dör. Vi tar det som vardagsmat, eftersom acceptansen för det är så hög. Alternativt så reagerar vi med att personen som mördade måste få samma straff tillbaka, eftersom många inte har förmågan att reflektera djupare över vad det är i samhällen och vad det är rent psykologiskt som gör att en människa begår en sådan handling.

Fast det är väl oftast syftet med att i korthet förmedla en överblick kring vad som sker runtom i världen? Vill man se något som visuellt gör en ledsen, rädd eller illa berörd är det väl bättre att kolla på någon bra film än att lyssna på monotont gapande om andra människors och länders problem. Visst låter det lite hårt, å andra sidan hade man ju inte kunnat leva ett anständigt liv om man dag efter dag minut efter minut satt och grät över vad som händer på ställen man inte har någon direkt anknytning till. Sedan kan du väl omöjligtvis påstå att du INTE på rak arm skulle kunna nämna ett flertal händelser som uppdagats i media som inte lever kvar i ditt minne? Typ Syrien, Breivik, Japan 2011, Elin Krantz etc.
Rappare

2012-12-08 16:59

Producent

2012-12-08 16:59
Tack för din omtänksamma kommentar Sofia.
Ja, alltså självklart är det stor skillnad på vem jag var som ett 11 årigt barn och på vem jag är nu, när jag är nästan 32 år gammal. Men om en lärare slog mig eller bände sönder mina armar mot min rygg fast jag skrek av smärta och inte kunde förvara mig eller röra mig eller se på när fritidsledare sular basketbollar i huvudet på småflickor då gjorde jag allt jag kunde för att se till att den läraren, fritidsledaren eller rektorn skulle ångra att den någonsin la sin hand på mig. Jag hade inget att förlora och var helt enkelt fel kille att jävlas med.

2012-12-08 17:23
IndolentNY P22

Handlar väl inte om att sitta och böla för allt som händer i världen. Vad jag syftade på är att vi har blivit alltför immuna när det gäller våld i samhället och struntar i att göra något för att förbättra det.

Dopeness skrev:
Tack för din omtänksamma kommentar Sofia.
Ja, alltså självklart är det stor skillnad på vem jag var som ett 11 årigt barn och på vem jag är nu, när jag är nästan 32 år gammal. Men om en lärare slog mig eller bände sönder mina armar mot min rygg fast jag skrek av smärta och inte kunde förvara mig eller röra mig eller se på när fritidsledare sular basketbollar i huvudet på småflickor då gjorde jag allt jag kunde för att se till att den läraren, fritidsledaren eller rektorn skulle ångra att den någonsin la sin hand på mig. Jag hade inget att förlora och var helt enkelt fel kille att jävlas med.

Ja. Det låter vidrigt att få händerna bända mot ryggen. Sen undrar lärarna varför barn inte har respekt för dem, när dom själva beter sig respektlöst. När man är liten så förstår man inte bättre, men vuxna människor kan man tycka ska ha den förmågan.
Producent

2012-12-08 17:44
Ja jag hade väldigt svårt att behärska mig, oftast blev jag så arg att det svartnade för ögonen och minns inte vad jag hade gjort efteråt, utan bara gick bärsärkargång och mörsa, slogs för att döda. Nu efteråt förstår jag inte varför bara jag fick skulden för allt.

2012-12-08 18:20
:(

Grym låt iaf. Första låten jag föll för på den skivan faktiskt.
Producent

2012-12-08 18:30
Eller hur, hela skivan är bra-en klassiker. Varför kan de inte göra sån musik nu?

I love education, knowhatimsayin?
But if education ain't elevatin me, then you knowhatimsayin it aint
Takin me where I need to go on some bullshit, then fuck education
Knowhatimsayin? at least they shit, matter of fact my nigga
This whole school system can suck my dick, beeyotch!!

2012-12-08 18:45
SofiaBayo

Håller verkligen med om allt du skriver! Däremot så tror jag att det blir en sorts trygghet att sitta kvar i att vara känslomässigt avtrubbad, och att många är rädda för att gå utanför den trygghetszonen.

Den lättaste vägen en människa kan ta är att "tycka synd om sig själv" eller "stänga av" (släppa kontrollen över sitt eget liv) det mindre destruktiva valet är, i mina ögon, att istället välja att se det för vad det är och aktivt försöka förändra sig själv eller sin situation och att fortsätta känna från hela känsloregistret (ta kontrollen). Och jag bör poängtera att jag varit med om extremt många hemska och svåra saker i mitt liv, för att inte låta som någon som ser ner på andra, så är det här inte något annat än mina reflektioner. Bara för jag "klarade av" att inte helt slå av mina känslor, utan oftast genomlida dem och helt och fullt uppleva dem, så menar jag inte att jag tror att det är ett tecken på svaghet för man har gjort ett annat val. Jag har också stängt av ibland för i vissa situationer är det istället självdestruktivt att -inte- göra det.

Men om man reflekterar över att man kanske är/framstår som "känslokall", så är man verkligen inte det. Min åsikt är att i samma stund som en människa inte längre tänker tanken, eller inte ens reagerar över att den inte känner något, som man stängt av sina känslor så till den grad att man har en känslokall syn på saker och ting (i ordets rätta bemärkelse).

Producent

2012-12-08 18:55
La_Latina
Den lättaste vägen en människa kan ta är att "tycka synd om sig själv" eller "stänga av" (släppa kontrollen över sitt eget liv) det mindre destruktiva valet är, i mina ögon, att istället välja att se det för vad det är och aktivt försöka förändra sig själv eller sin situation och att fortsätta känna från hela känsloregistret (ta kontrollen).

Intressant, påminner om när jag var liten som jag berättade om. Då tänkte jag ungefär att: Om jag inte kan vara bäst i skolan så får jag vara bäst på att vara sämst.

Bara för jag "klarade av" att inte helt slå av mina känslor, utan oftast genomlida dem och helt och fullt uppleva dem, så menar jag inte att jag tror att det är ett tecken på svaghet för man har gjort ett annat val. Jag har också stängt av ibland för i vissa situationer är det istället självdestruktivt att -inte- göra det.

Intressant, ibland när jag har känt sorg, nedstämdhet, ångest och frustration t.ex. så har jag ibland tänkt att jag känner mig i alla fall levande, livet vore värre om jag gick runt och aldrig kände någonting. Livet vore ännu värre om jag bara sov, åt, jobbade och aldrig fick känna eller uppleva någonting.

Jag har också stängt av ibland för i vissa situationer är det istället självdestruktivt att -inte- göra det

Eller hur, samma här, det är intressant hur ens intellekt fungerar. Ibland när man har jobbiga situationer så "orkar" man inte må dåligt också, för då skulle man knappt klara av livet. Så då måste man må bra för att klara av att komma ur sin situation.

2012-12-08 22:31
Dopeness

Om jag inte kan vara bäst i skolan så får jag vara bäst på att vara sämst.

Vad tråkigt att höra att du kände så när du var liten.

så har jag ibland tänkt att jag känner mig i alla fall levande, livet vore värre om jag gick runt och aldrig kände någonting. Livet vore ännu värre om jag bara sov, åt, jobbade och aldrig fick känna eller uppleva någonting.

Exakt så har jag tänkt ibland.

Känslor är så personliga.
Arrangör

2012-12-08 23:16
Den när 2 soldater skar av halsen som jag såg för 2 år sen ungefär, mådde jag riktigt dåligt av. Även när en thailändsk mamma sitter och slår en bebis om och om igen, och även när dom satte en liten hund i en chipsskål och fyllde med bensin och eldade och gapflabba.

Finns en jävla massa videos och på senare tid har jag försökt skippa dom. Dom är helt sjuka!!!
japp
Arrangör

2012-12-08 23:17
Men visst, man är inte lika känslig som innan
japp

2012-12-09 13:30
La_Latina

Personligen så tror jag att det blir ett val, när man inser att man har ett val. Vi lever i ett samhälle där offer-mentalitet är normalt. Det är inte så att vi får lära oss att ta ansvar för oss själva och våra känslor i skolan och allra minst av våra föräldrar. De flesta av oss behöver lida en hel del, innan vi börjar söka andra vägar, om vi ens överhuvudtaget kommer till den insikten.

2012-12-09 16:02
Vi är egentligen inte alls så avtrubbade som man kan tro här i västvärlden, hade vi varit det hade det varit enormt mycket mer våldshandlingar än vad det är idag.

Döden och våld är egentligen något väldigt naturligt, så tanken på det borde egentligen inte vara annat än fascinerande (om än inte lite omöjliga att verkligen ta in) som ren information, att däremot uppleva det eller se det ske på riktigt påverkar ju enormt mycket mer än vad det gör på film eller internet.

Sen är det ju inte konstigt att man vänjer sig med saker desto mer man utsätter sig för, eftersom det är så allting fungerar.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-12-09 17:50
Vad hände med våldet med svärd, machetes,spjut och pilar.. där snackar vi grövre våld. Sen har du juh offentlig hängning.. galjotinen etc.

Exiztens/rotten.com var grovt men de har väl städat upp sig en hel del eller så är det inte så många som lägger upp klipp där längre.

Men MachoVideo har juh en hel del filmer med dagligt chokerande innehåll. Uppbrända hemlösa ryssar.. folk som kör över andra, bungee jump fails you name it.

citerar ett klipp därifrån
The woman asked her BF for 2,000 yuan to repay a debt but he refused. The woman then poured a bottle of gas on herself and set fire.

Tror att slaveriet som vi stödjer, föder det våld som existerar i dessa länder.. Då vi (alla som handlar på H&M exempelvis) säger att deras liv inte är värda nått.. varför skulle de tro något annat.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2012-12-09 19:31
Jag läste en skrämmande artikel om en mellanstadieelev som hade hotat sin lärare med kniv. När jag gick i mellanstadiet så skulle den tanken aldrig kunna falla mig in, det fanns inte på kartan.

Ett ganska klent försök till att få dig själv att vara bättre än nutidens unga.
Där finns alltid någon mellanstadieelev som kan hota lärare med kniv, oavsett tidsperiod!

Sen får du nog tänka på om du lider av något om du inte ens reagerar på att en människa dör i videoklippet.

2012-12-09 19:39
Personligen så tror jag att det blir ett val, när man inser att man har ett val. Vi lever i ett samhälle där offer-mentalitet är normalt. Det är inte så att vi får lära oss att ta ansvar för oss själva och våra känslor i skolan och allra minst av våra föräldrar. De flesta av oss behöver lida en hel del, innan vi börjar söka andra vägar, om vi ens överhuvudtaget kommer till den insikten.

Well, det är i mina ögon alltid ett val, men det behöver inte alltid vara ett aktivt val, då vi gör många saker undermedvetet. Saker som vi inte alltid reflekterar över att vi faktiskt har valt att göra. Och återigen, detta är endast mina egna reflektioner om saken. :)
Producent

2012-12-09 20:54
Hur går man tillbaka till att vara påtrubbad då?
Battlerappare

2012-12-09 20:54
All tid man spenderade på exet.se fuckade ju upp en ganska mycket...
Vi bla satt i granskade dom där ryska motorsåg vs. ryss filmerna med våran fotolärare för att försöka hitta om det var fejk eller inte...

2012-12-09 21:58
Dopeness

Hur går man tillbaka till att vara påtrubbad då?

Min teori är att människor på ett medvetet/undermedvetet plan gör det hela "overkligt" och kan på så vis genomlida riktigt svåra saker, så man får helt enkelt göra det "verkligt" igen. Vilket är lättare sagt än gjort. Lite samma sak om man utan problem kan titta på "gore", men om man tittar på riktiga bilder och är medveten om att dessa är äkta blir "gore" oftast hemskt igen (även för en person som älskar filmer likt SAW). Jag tror en avtrubbad människa mycket väl kan ha, på ett medvetet/undermedvetet plan, intalat sig själv att det inte är läskigt och hemskt (distanserat sig själv). Only my thoughts on the subject.
Skivsamlare

2012-12-10 04:52
Har bara skummat igenom tråden..

Jag tycker det är viktigt att skilja på fiktivt och verkligt våld. Efter ett antal riktiga hardcore filmer blir nog de flesta ganska likgiltiga till den sortens våld (nu menar jag de värsta filmerna som finns, t.ex. salo, august underground, serbian film m.fl). Detta ser jag inte som ett problem för jag kan med egen erfarenhet bekräfta att riktiga avrättningar får en våldsfilms torsk att må illa.

Däremot om man tittar på verkligt våld lite för många gånger kan det säkert gå illa..

Angående våldsbrott, enligt en artikel i DN för inte allt för länge sen har våldsbrotten ökat. Det framgick inte om våldet blivit grövre men antalet brott har dessvärre ökat.

2012-12-10 05:46
Sen upplevde inte jag i mellanstadiet att det inte var otänkbart att folk kunde hota sina lärare med tillhyggen, var inget jag var med om själv men vet att det hände, även då. Känns som att man glorifierar sin ungdom lite också kanske?

Och det här med avtrubbning, själv har jag väldigt svårt att se för grova saker som känns för äkta, har alltid haft.
Gamla rotten(var det så sidan hette?) var jag bara inne på någon gång, backade ut igen lika snabbt.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Producent

2012-12-10 07:18
Det kan gå andra vägen också. Har en polare som bevittnade hur en mobb människor högg huvudet av en person. De tvingade honom att se på det från en meters avstånd. Han sade att han hade lite problem med att se grova våldsgrejer osv i filmer, spel osv efter det. Inte så att han bröt ihop eller något men att det var olustigt och att han helst höll sig borta från sådana bilder.

Men jag tror att det är stor skillnad på fiktivt våld och riktigt våld som så många har sagt redan i tråden. Är helt olika saker. 10 miljoner människor skjuter folk i huvudet med snipergevär eller skär halsen av dem i spel som Call Of Duty mfl men det är nog bara några få som faktiskt går ut och gör något sådant i verkligheten och det är inte ens säkert att det beror på spelen, de kunde lika gärna ha gjort det oavsett för att de är fucked up. Så att dra automatiska paralleller med video, spel och litterärt våld till faktiska våldsdåd, det köper vare sig jag eller några forskare. Antingen har du en läggning för att kunna begå våldsdåd eller så har du det inte.

Är bara att kolla på alla hundratusentals svenskar som har tjänstgjort i det militära de senaste decennierna. Är typ bara några få vad jag kan minnas som har sneat och börjat döda människor (Mattias Flink t.ex.).

//

2012-12-10 12:25
Är typ bara några få vad jag kan minnas som har sneat och börjat döda människor (Mattias Flink t.ex.).

I Dalarna är alla sjuka i huvudet since birth..

Men jag tror att det är stor skillnad på fiktivt våld och riktigt våld som så många har sagt redan i tråden.

Riktigt våld är inte direkt så sminkat som på film... Sällan "rena" träffar och piruetter, finns inte heller några schyssta fighter på gatan, mer hopp på huvudet, klumpigt och när det är på riktigt kan det lätt börja vrida sig i magen... Brukar sällan sluta med att någon ligger heller, det är då det riktiga våldet börjar.

Står man avtrubbad och ser när något "irl" blir riktigt blodigt... De som står och glor brukar snarare vara "stelfrusna" än avtrubbade...
Producent

2012-12-10 12:44
Mhm.. Jag har själv bevittnat en hel del grejer och tycker fortfarande att det kan vara obehagligt när saker sker. Kanske inte lika obehagligt som många andra tycker så visst, lite härdad kan man nog bli. Är väl en biologisk reflex antar jag? Däremot så har jag en stark aversion mot våld men det är mer på ett filosofiskt plan.

Och precis, verkligt våld är stökigt, stressat och brutalt. Osminkat som du säger. Folk är proppfulla av adrenalin och har tunnelsyn. Många poliser och militärer t.ex. är exempel på personer som är härdade på samma sätt då de har sett en del grejer och inte tappar kontrollen och får panik när det händer något. Hade ju varit svårt att fungera som polis då.

//

2012-12-10 13:50
Folk ligger i en snödriva med gällivarehäng, klumpigt frustrerat, vridna ansiktsuttryck nån hamnar överst och slår tills den inte orkar mer, blodigt och jävligt

Våld är glamour... Jag tror verkligen inte att våldet vi ser via film, nyheter eller hör via musik får oss avtrubbade, det kan dock få folk att agera på olika sätt i hopp om att uppfylla nån snedvriden självbild...

De riktigt avtrubbade är väl folk som är krigsskadade/ utsatta för upprepat grovt våld i hemmet... kan tänka mig att som du säger vissa poliser eller yrkeskriminella också kan nå den punkten
Producent

2012-12-10 13:53
Sen tror jag att vissa kriminella helt enkelt saknar empati, de är sociopater = ergo i "folkmun", sjuka i huvudet, haha.. Finns viss forskning som har visat att de som når toppen i den undre världen ofta visar avsaknad av empati, sympati etc. Fast det har de å andra sidan hittat bland företagsledare också, ^^

2012-12-10 13:59
de som når toppen i den undre världen

Och även annars i samhället... Jo, yrkeskriminella har ofta olika diagnoser och sociopaterna brukar väl styra över de som ofta är mer identitetssökande med drogproblem från trasiga familjer
Producent

2012-12-10 18:30
jag har läst om folk som har varit i krig, det är första gången att döda någon som är jobbigast, sedan släpper en spärr som gör att man klarar av att döda fler människor.
Det betyder inte att man inte kan få traumatiska upplevelser.

2012-12-10 18:35
Dopeness

Var ovanstående riktat till moi? Lite svårt att veta ibland, så väljer att fråga.

2012-12-10 18:48
Kill bill gjorde mig avtrubbad
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Producent

2012-12-10 19:51
La_Latina Jaha, förlåt. Nej det var det inte. Mest rent allmänt om hur psyket kan fungera. Men jag kom att tänka på det efter att Machete drog upp militärer bland annat.