Jag är feminist! Frågor?
Det florerar en hel del fördomar om vad feminism och genusvetenskap är, så fråga mig så mycket ni kan så ska jag svara så gott jag kan! (Inlägget ändrat av Squirtle 2013-04-16 12:16:25) (Inlägget ändrat av KaptenKrok 2013-04-16 21:44:30)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har stött på det som delar i andra kurser och det kan vara intressant. Synd bara att det är så politiserat.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu
SofiaBayo Är du medveten om att det är i princip omöjligt att läsa ett samhällsvetenskapligt universitetsprogram utan att tvingas läsa genusvetenskap? Att en del lärosäten (exv. Lunds universitet) är "genuscertifierade", och medvetet blandar in genus i all undervisning. T.ex. ska kursböckerna om möjligt vara skrivna av både män och kvinnor. I sådana fall där det bara finns manliga alternativ ska böckerna istället problematiseras ur ett genusperspektiv. I kid you not. Folk är inte underexponerade mot genusvetenskapen. Sett till antalet utövare måste det vara den mest privilegierade form av "vetenskap" som existerar (eftersom dess mess fanatiska utövare har ledande roller inom akademin). Jag tror faktiskt att fler än du tror har läst genusvetenskap i någon form. Det brukar istället handla om att "förstå" ämnet. Vilket i sig är rätt roligt, eftersom det är så oerhört banalt.
Är du medveten om att det är i princip omöjligt att läsa ett samhällsvetenskapligt universitetsprogram utan att tvingas läsa genusvetenskap? Att en del lärosäten (exv. Lunds universitet) är "genuscertifierade", och medvetet blandar in genus i all undervisning. T.ex. ska kursböckerna om möjligt vara skrivna av både män och kvinnor. I sådana fall där det bara finns manliga alternativ ska böckerna istället problematiseras ur ett genusperspektiv. I kid you not. Jag är väldigt medveten med tanke på att jag påbörjade lärar-utbildningen. Tyvärr så räcker dock inte kunskap och jag tyckte lärarna på många sätt brast i att lära ut det. Syftet med genusvetenskap är att lära sig ifrågasätta normer kring kön, inte att se till att få godkänt på ett prov.
Folk är inte underexponerade mot genusvetenskapen. Sett till antalet utövare måste det vara den mest privilegierade form av "vetenskap" som existerar (eftersom dess mess fanatiska utövare har ledande roller inom akademin). Underexponerade är dom inte. Fast de flesta tror att det handlar om att tvinga pojkar gå i kjolar, och därmed så är kunskapen i de flesta fall bristfällig.
Jag tror faktiskt att fler än du tror har läst genusvetenskap i någon form. Det brukar istället handla om att "förstå" ämnet. Vilket i sig är rätt roligt, eftersom det är så oerhört banalt. Har man inte förstått vad det går ut på, så kan jag förstå att man tycker det är banalt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har man inte förstått vad det går ut på, så kan jag förstå att man tycker det är banalt. Där har vi det. Arrogansen, kombinerat med ett totalt självrättfärdigande.
Grader av arrogans inom samhällsvetenskap och humaniora:
1. Det vi gör är skitviktigt, och eftersom ingen vill betala för det behöver vi skattemedel. (de flesta ämnen)
2. 1 + även om ingen förstår att det vi gör är viktigt är det deras problem. Det är för att de inte förstår ämnet (litteraturvetenskap, filosofi, genusvetenskap)
3. 1 + 2 + vårt ämne är SÅ viktigt att det måste genomsyra ALLA andra vetenskaper, då ingen kunskap är komplett utan just VÅRT perspektiv. (filosofi och genusvetenskap)
4. 1 + 2 + 3 + det vi har att säga är så självklart att vi inte behöver bry oss om slutledning eller induktion/empiri. Vår vetenskap kan istället använda slutsatser som axiom och därifrån resonera oss fram till vad vi vill. (endast genusvetenskap)
Utanför religionen är detta helt oöverträffat.
Min erfarenhet säger att d flesta som är emot genusvetenskap tror att det handlar om att tvång. Om någon som är insatt inom detta gång på gång säger att det handlar om det motsatta ( det vill säga att sluta förvänta sig och tvinga på människor vissa attribut och beteenden utifrån vilket kön de har och låta dem själva få välja ) och de som lyssnar fortsätter hålla för öronen, så förstår jag att man tycker det är banalt. Man har bestämt sig i förväg för att de handlar om tvång, utan att ens ta reda på om de verkligen handlar om det. Personligen så hade jag också tyckt att det var banalt om jag trodde att de handlade om att tvinga pojkar bära kjolar mot deras vilja, men jag har redan sagt flera gånger att det är en fördom. Om det nu inte är så att du tycker att man ska förhindra människor från att ha en fri vilja ( vilket jag inte tror att du tycker ) så tror jag faktiskt inte du är emot genusvetenskap och tycker det är banalt.
Rytger Om du någon gång hamnar i Stockholm så kan jag rekommendera "Sexualitetens Kulturhistoria" på Stockolms Universitet. Otroligt givande kurs på bara 7,5 hp. Jag önskar jag minns vilket bok det var, för jag har velat nämna det flera gånger, men där fick jag bland annat lära mig att enbart män grät förr i tiden eftersom man hade åsikten att kvinnor var för känslomässigt störda för att ha förmågan till att känna sorg. Hur man sett på män och kvinnor genom historien, och i olika kulturer, kan vara till stor nytta innan hävdar att man vet att kvinnor och män är på ett visst sätt.
Hoppar in litet grann här...
2. 1 + även om ingen förstår att det vi gör är viktigt är det deras problem. Det är för att de inte förstår ämnet (litteraturvetenskap, filosofi, genusvetenskap) Det är självklart en motiverad fråga, varför stödja saker och ting som inte genererar några pengar, resulterar i något "konkret"? Men i slutändan så är det ju humanisterna som får käka upp sina val med potatis då det sällan ger dig någon fet lön.
Hade faktiskt en föreläsning om just detta och allt förutom att saker/våra kroppar ekonomi, etc fungerar är just det vi(humanister) sysslar med... Det är till och med där när du sätter på dig dina kläder, tv, dator tidning, böcker, musik... När de andra behoven är tillfredsställda är det egentligen mycket vår kultur som våra liv kretsar kring. Kan dock även förstå de som känner att ekonom är det enda "riktiga jobbet "du kan få om du gick på "man kan bli vad som helst om man läser sam."
Angående genusvetenskap, kan hålla med om att det blir lite mkt... Blev lite paradoxalt, om än kanske medvetet, att all litteratur i min intersektionalitet-kurs var skriven av kvinnor.
Angående genusvetenskap, kan hålla med om att det blir lite mkt... Blev lite paradoxalt, om än kanske medvetet, att all litteratur i min intersektionalitet-kurs var skriven av kvinnor. Om vi någonsin hamnar i ett matriarkat ( vilket jag inte hoppas ) där männen förtrycks istället, så kan jag lova dig att mesta delen av all litteratur kopplat till genusvetenskap och intersektionalitet kommer vara skrivna av män ;)
Sofia
Om det nu inte är så att du tycker att man ska förhindra människor från att ha en fri vilja ( vilket jag inte tror att du tycker ) så tror jag faktiskt inte du är emot genusvetenskap och tycker det är banalt. Fri vilja? Jag gissar att detta inkluderar fria val. Du står alltså upp för företagens ägares rätt att välja vilka anställda och styrelsemedlemmar de vill, att betala vilka löner de vill, allas rätt att uppfostra sina barn som de vill, etc.?
Ouff. Jag kan riktigt se det framför mig. Män som skriver böcker om genusvetenskap och intersektionalitet och försöker få fram en poäng, medan kvinnorna sitter och himlar med ögonen och tycker allt dom säger är banalt och gör allt för att förhindra arbetet ( för kvinnorna vill såklart behålla sina maktpositioner ).
Fri vilja? Jag gissar att detta inkluderar fria val. Du står alltså upp för företagens ägares rätt att välja vilka anställda och styrelsemedlemmar de vill, att betala vilka löner de vill, allas rätt att uppfostra sina barn som de vill, etc.? Fri vilja inkluderar inte att skada eller diskriminera andra människor. Att däremot påstå att en kvinna eller man är mindre lämplig för ett arbete enbart på grund av dennes kön, trots att personen är mest lämplig av alla kandidater, är en direkt konsekvens av att vi blir uppfostrade att tro att könet har egenskaper som är orubbliga och specifika.
Jag ser inte hur, att man låter människor få vara som de vill utan att vara bundna till att bete sig på ett speciellt sätt utifrån vad dom har mellan benen, skulle skada mänskligheten på något sätt. Tvärtom.
Män som skriver böcker om genusvetenskap och intersektionalitet och försöker få fram en poäng, medan kvinnorna sitter och himlar med ögonen och tycker allt dom säger är banalt och gör allt för att förhindra arbetet ( för kvinnorna vill såklart behålla sina maktpositioner ). Har du missat Per Ström?(haha)
Det paradoxala med kursen var att den egentligen utgick från att alla var medvetna om vad ett patriarkat var och gick direkt på litteratur av kvinnor där kvinnor gestaltades på ett sätt som inte motsvarade normen.
Jag var ensam man på kursen, vilket är tråkigt för den var faktiskt riktigt bra och gillade den nog egentligen mer än de flesta av mina kurskamrater som ofta hade svårt att identifiera sig med litteraturen.
Det behövs lite två perspektiv för att få helhetsbilden av vad det handlar om, var lite det jag åsyftade men det blev intressanta diskussioner till slut.
Sofia
Fri vilja inkluderar inte att skada eller diskriminera andra människor. Det är en mer komplicerad fråga än vad du låtsas om. Du står upp för allas rätt att välja, så länge de inte lever upp till din högst subjektiva bild av diskriminering. Det vill säga , ungefär "fria val är väl okej, så länge dina val stämmer överens med min världsbild", vilket är vanligt inom (stats)feminismen. Ett av väldigt många problem med den ståndpunkten är att diskriminering är ett absolut måste för att överleva vardagen. Varje gång vi är i affären diskriminerar vi mot alla producenter vars varor vi inte köper, t.ex.
Men så fort någon väljer att direkt använda sina pengar till att generera ännu mer pengar uppstår alltså helt plötsligt en situation där du har rätt att ställa dig i mitten och stoppa förfarandet, det vill säga direkt motverka det fria valet.
Du får naturligtvis kalla det här vad du vill. Men jag tycker inte att du ska tro att din position är gemensam för hela genusvetenskapen, speciellt konsekvent, eller ens intellektuellt sammanhängande. Det är den inte. Snarare är den, som sagt, totalt självrättfärdigad, och jag tycker att det är oerhört oroande att du ser den som på något sätt självklar.
Vad tycker du förresten om de mer accepterade formerna av diskriminering, såsom student- och pensionärsrabatter?
Har du missat Per Ström?(haha) Ja! :O Läste lite på hans blogg nu. Roligt att han först tycker synd om män för att dom förlorar vårdnadstvister mot kvinnor och tycker könen ska vara lika inför lagen, men sedan påstår att män är mer aggressiva och kvinnor mer empatiska. Det är just appliceringen av dessa egenskaper som gör att domare inte likställer mannen och kvinnan i vårdnadstvister. Dubbelmoral.
Det paradoxala med kursen var att den egentligen utgick från att alla var medvetna om vad ett patriarkat var och gick direkt på litteratur av kvinnor där kvinnor gestaltades på ett sätt som inte motsvarade normen. Jag var ensam man på kursen, vilket är tråkigt för den var faktiskt riktigt bra och gillade den nog egentligen mer än de flesta av mina kurskamrater som ofta hade svårt att identifiera sig med litteraturen. Det behövs lite två perspektiv för att få helhetsbilden av vad det handlar om, var lite det jag åsyftade men det blev intressanta diskussioner till slut. Då förstår jag. Ja det är väldigt synd. Men fler män har börjat engagera sig har jag märkt, så förhoppningsvis så dyker det upp mer litteratur av dem.
Då förstår jag. Ja det är väldigt synd. Men fler män har börjat engagera sig har jag märkt, så förhoppningsvis så dyker det upp mer litteratur av dem. Sorry, va lite otydlig, kursen var alltså om skönlitteratur, det finns mao väldigt mkt litteratur av män som behandlar dessa teman.
Det är en mer komplicerad fråga än vad du låtsas om. Du står upp för allas rätt att välja, så länge de inte lever upp till din högst subjektiva bild av diskriminering. Det vill säga , ungefär "fria val är väl okej, så länge dina val stämmer överens med min världsbild", vilket är vanligt inom (stats)feminismen. Ett av väldigt många problem med den ståndpunkten är att diskriminering är ett absolut måste för att överleva vardagen. Varje gång vi är i affären diskriminerar vi mot alla producenter vars varor vi inte köper, t.ex. Jag kan hålla med det på ett sätt. När en brandman springer in i ett hus så avväger han nog att ta den svagaste personen först eftersom han vill rädda livet på så många så möjligt. Det är något man gör instinktivt. När det kommer till konsumtion så handlar det dock inte om att överleva ( eftersom man nödvändigtvis inte behöver dö bara för att folk inte köper ens varor ) och därför håller inte den tesen.
Men så fort någon väljer att direkt använda sina pengar till att generera ännu mer pengar uppstår alltså helt plötsligt en situation där du har rätt att ställa dig i mitten och stoppa förfarandet, det vill säga direkt motverka det fria valet. Nu känns det som att du pratar om något helt annat. Jag ser inget fel i att generera pengar så länge alla människor har mat och tak över huvudet och det inte skadar någon. Tyvärr ser det inte ut så idag. Fri vilja med ansvar kallar jag det.
Vad tycker du förresten om de mer accepterade formerna av diskriminering, såsom student- och pensionärsrabatter? Jag tycker att alla människor som lever på en existens-minimum ska ha rätt till rabatter.
För att göra det tydligare så menar jag inte att en brandman springer in i ett hus, ser en fullt hel och stark kvinna och en man med två brutna ben och tänker att bär ut kvinnan eftersom hon enligt könsnormerna är svagare. Han bär antagligen ut mannen eftersom han i den positionen är svagare ( hoppas jag för guds skull ).
För att göra det tydligare så menar jag inte att en brandman springer in i ett hus, ser en fullt hel och stark kvinna och en man med två brutna ben och tänker att bär ut kvinnan eftersom hon enligt könsnormerna är svagare. [i]b]Han] bär antagligen ut mannen eftersom han i den positionen är svagare ( hoppas jag för guds skull ) *eller hon... :p
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
hen :)
"Mäns och kvinnors hjärnor är inte identiska, vare sig med avseende på storlek eller uppbyggnad. Mannens hjärna är större än kvinnans - även i förhållande till kroppens storlek. Det betyder dock inte att det ena könet är klokare än det andra; de är bara olika . Män har till exempel fler hjärnceller, medan kvinnor har ett mer komplext nätverk av nervförbindelser. I den yttre hjärnan är delar av pannloben, där beslut fattas och problem löses, störst hos kvinnor, medan män har större områden i hjässloben, där rumsuppfattningen är placerad" Källa: Illustrerad Vetenskap, Fokus: hjärnan
Metastrof P19 Jag var på en föreläsning av en hjärnforskare för ett tag sedan. Denna mannen sa att man förvisso hittat olikheter mellan könen, men att olikheterna mellan individer var större.