I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur långt ut i genrer sträcker sig din musik-smak?

Övrigt - Blandat

2013-09-05 13:19

Hur långt ut i genrer sträcker sig din musik-smak?

Har en sån där chilldag då jag sitter och letar ny musik och insåg hur galen min låt-lista egentligen är. Så jag undrar om det finns någon här som är lika galen eller kanske till och med galnare när det kommer till musik och vilka genrer ni lyssnar på?

Länka gärna låtar! Även de ni skäms mest för att ni lyssnar på :P

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-09-05 13:26
Tror dom flesta har lite småschizad smak.. jag lyssnar fett mycke på 60-70 tals rock fastän jag e uppvuxen med brorsans 2pac-skivor t.ex..

Fast min hemlighet e klassisk musik! haha, jag älskar skiten.

en av mina favoritlåtar all time:

Lyssna gärna på allegro-delen, 32:07 å framåt.. :$
Face it motherfucka, I can pay to get rid of you
I got more heads in the hood than pagan rituals
Hangaround

2013-09-05 13:35
Då jag enbart lyssnar på bra musik finns det inget att skämmas för, men visst spretar man väl lite.

2013-09-05 14:01
Har varit alldeles för insnöad på enbart hiphop, reggae och soul men tack vare Spotify har man upptäckt annan bra musik senaste tiden

1.28 in, så överfett jävla beat

simon and garfunkel, även bruce har ju riktigt bra låtar :)

Groupie

2013-09-05 14:19
Lyssnar nästan bara på hiphop. Alternativt Bob eller Ky-Mani Marley. Men en låt som jag diggar fett mycket utanför genren är den här:

2013-09-05 15:05
Jag lyssnar på reaggeton i smyg
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-09-05 15:52
Lyssna gärna på allegro-delen, 32:07 å framåt.. :$

allegro-delen????

allegrot, om jag får be :p

för övrigt ett bra exempel på bra klassisk musik ;)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-09-05 16:27
Rucser P26

Jag tror faktiskt den finns en hel del människor som totalt snöar in på en genre och inte lyssnar på så mycket mer. Jag har en kompis som bara lyssnar på indie-pop.

alltså jag önskade jag kunde lyssna på klassiskt, men av någon anledning så blir jag stressad av den musiken :(

Tech

Det lät ju inte alls särskilt olikt varandra :P

jaojao_ P23

spotify <3 fet dubstep!!

gggg_hatt

smoooth ;)

VRGNHNS

haha
Hangaround

2013-09-05 17:48
Tar tillfället i akt och tipsar folk om: Willy Mason!
ganska okänd tyvärr, för snubben är bland det bästa singersongwriter jag vet.
i den här liveversionen så borde han dock ha slutat sjungigt efter typ 2.10
Graffare

2013-09-05 17:50
Delar med mig av lite guldkorn :)

Opera, rösten!:

Alltså känn stråkarna...:

Åt andra hållet, bra musik vid fysisk träning:

Bonuslåtar:

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah
Hangaround

2013-09-05 17:53
Typiskt fett.

Graffare

2013-09-05 18:07
Glömde en given all-time favorite i live-version:

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah
Producent

2013-09-05 22:21
när allt kommer kring lyssnar jag mest på hiphop, främst från 95 och fram till idag. min hjärna behöver beats!!!
men här är exempel på annan musik, som jag nog värdesätter mer än den mesta hiphopen när jag väl lyssnar på den (vilket jag gör dygnet runt i perioder, men återkommer alltid till hiphop som main-genre)

Ryan Adams, hela Heartbreaker-skivan (och sen enstaka låtar från varenda skiva han släppt sen dess)

älskar i princip alla hellström-skivor

inte jätteinsatt i pink floyds discografi men DSOTM spelar jag ofta igenom när jag bara vill zona ut lite

exakt samma kan sägas om miles davis och Kind of blue

gillar även dagsfärsk mainstream-pop och är ett jävligt stort fan av Max Martin (och numera också Shellback), detta är ett favoritexempel.

lyssnar också mycket på hiphop som jag såklart blir idiotförklarad för, t.ex. Soulja Boys första typ tre-fyra singlar samt det mesta Gucci Mane släpper.
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2013-09-05 22:31

Producent

2013-09-05 23:01

Give my regards to King Tut, asshole

2013-09-06 08:35
oj! Kan folk typ hålla sig till max tre låtar? Det ska mest vara för att visa att ni lyssnar på helt olika genrer. Jag vill ju lyssna igenom och de blir lite för mycket nu :(

2013-09-06 08:39
Blweria
Förlåt, herr/fru konnässör ;)

Sofiabayo
Så kan det absolut vara.. Jag måste ha helt extremt extraordinära vänner :)
Face it motherfucka, I can pay to get rid of you
I got more heads in the hood than pagan rituals

2013-09-06 08:39
Kurtrussel

Daaamn! Den första låten alltså. Jag trodde inte det fanns människor som lyssnade på sånt. Du är galnare än mig :D

2013-09-06 08:51
för att vara delaktig.
boris brejcha lost memory toksök minimal

KurtRussel, va fan mannen!? jag skulle dra linjen för vad som är "en låt" lite innan merzbow - minus zero.
det är typ en ljud-effekt. :)
jag kan tycka att konceptet "musik" passerat artisten ifråga...

-Mark Twain
Producent

2013-09-06 09:49
Hehe Merzbow är så jäkla härlig, men nästan lite "kommersiell" i sin genre. Det finns "svårare" noise faktiskt. Lyssnade rätt mycket på sån musik innan, men har lagt av lite nu, den kräver ganska mycket fokus för att man ska få ut något av den. Ganska kontemplativ musik, om man nu ska kalla det musik. Vilket jag tror man ska, det är väl en sorts dynamisk ambient i grunden. På sätt och vis är det mer lättlyssnat än det här, som jag också lyssnar på:

2013-09-06 10:22
haha, där fanns det iaf nåt. (rytm)

men asså, min tanke är lite; finns det ingen rytm eller melodi så är det inte musik. det kan säkert vara mysigt/givande att lyssna på. men musik? "dynamisk ambient"? njae, ljud utom kontroll kallas det faktiskt eller kanske ljudeffekt.

bara för att man lyssnar på nåt så är det inte musik. ljudböcker kan isf var musik...

och begreppet förlorar det enda det beskrev... :(

-Mark Twain
Producent

2013-09-06 13:10
Hmm nej. Att musiken ska innehålla rytm, melodi eller harmoni tycker jag är en för snäv definition. Den utestänger mängder av abstrakt, experimentell och konstmusik. Jag tror det räcker att den innehåller ljud, eller om man ska göra den lite snävare, "organiserat ljud". Fast även det är förstås för snävt för att inkludera följande erkänt klassiska verk av hyllade kompositören John Cage:

2013-09-06 13:55
lyssnade lite på "världens längsta låt" (den har inte kommit till slutet än och det var några månader sen jag lyssnade)

men det är lika mycket musik som länkan ovan. känns som det är john clese som sitter där och gör vad han gör bäst...

jag kan dock köpa ett argument att musiken som känns bäst är melodierna man finner i tomrummen mellan toner. men det konceptet fungerar endast med psykadelia.

-Mark Twain
Producent

2013-09-06 17:13

People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2013-09-06 19:06
Jag lyssnar mest på svensk hip hop, dubstep och rock/metal. Jag är uppvuxen med rock men har växt ifrån det lite.

I got an idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about" -Peter Griffin

2013-09-07 09:17
Jag låter nog bli att länka helt, såhär på lördagsmorgonen. För att visa kontrasten skulle jag nog behöva sätta upp åtminstone 4-5 olika punkter, men jag nöjer mig med 2-3 stycken.

Det senaste jag har blivit inlurad i är Black Sabbaths skiva Born Again, låten Born Again (durrr) är jäkligt bra. Jag fick även tips om Ganja White Nights skiva Mystic Herbalist, som är grym rakt igenom. Annars har jag haft en rätt lång mysperiod med Ansiktets skiva #DENNYARNBMANNEN. Stockholmssyndromet är också bra, och så även Pink Floyd. Det blev visst rätt många olika ändå, men det är långt ifrån klarlagt vad jag lyssnar på. Det finns mer, det finns konstigare.
Moderator

2013-09-07 10:52
Jag kan omöjligt hålla mig till enbart en genre, för några år sedan var jag så insnöad på hiphop att det var helt galet enformigt. Nu är jag inne på pojkband igen, men samtidigt så byter jag genre beroende på vilket humör jag är på.

Westlife har fortfarnade gjort tidernas bästa låt

Hoobastank slår jag gärna på.

House fungerar nästan alltid för mig, och Spinnin' Records har de flesta artister man behöver veta om.

Sen kan jag nämna hur mycket mer som helst, musik är sjukt.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2013-09-07 11:28
Jag lyssnar mycket på 80tals rock, punk, även folkmusik. En av mina favorit låtar är Eddie vedder. Society

för att jag kallas koma :P

2013-09-07 12:24
coma82 P29
Grym! Tack för tipset

2013-09-07 14:25
Ja du så jävla, svårt att säga vart man landar nuförtiden.

2013-09-07 15:22
jaojao: Var så lite så :) ha en trevlig dag :)
Producent

2013-09-07 15:46
Jag har lyssnat på hiphop musik hela livet, mest från new york, men numera lyssnar jag mest på gammal reggae och soul musik från 60 & 70 talet. Jag har svårt för hårdrock & elektronisk musik. Men det är klart det finns låtar som jag gillar inom det också om det är riktigt riktigt bra.

Ibland kan jag lyssna på en sån här banger

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-09-07 15:49

Skulle kunna länka massa mer men det känns bara jobbigt.
Producent

2013-09-07 17:23
Den här låten tror jag att någon här på whoa la upp för några somrar sedan

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-09-07 19:53
Kan lyssna på en del hardcore ibland

& en del drum n' bass ibland

Poet

2013-09-08 11:59
Jag lyssnar på allt som har själ.

At the gates of Eternity...
Producent

2013-09-08 12:13
^Gäller bara att hitta det också, ge gärna tips.
Jag lyssnar en del på typ Triphop typ Tricky

Portishead

& Sade och Massive Attack
Producent

2013-09-08 12:26
& en del med Titiyo

Producent

2013-09-08 12:37
Här är några tips som inte är så tokiga, utan tokigt bra:

http://www.youtube.com/watch?v=pBr6zoQgGQM

Producent

2013-09-08 17:34
& oasis

En med Liam & en med Noel på sång;)
Poet

2013-09-09 07:19
Bra musik är bra musik oavsett genre

Kristna metalcore band och 90tals screamo 4 lyfe
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Producent

2013-09-09 16:18
^Fan sant, däremot betyder det inte att man lyssnar på all bra musik. Jag har till exempel ofta svårt för hårdare rock.

Den här låten brukar jag pumpa ibland

Vettefan vad det är för genre. Poprock? Pop?
Producent

2013-09-09 16:59
Disco kan var fräckt ibland

2013-09-09 19:16
denna man gör mycket mysig musik. jag skulle kunna säga att han är världens bästa skåning :)
Emil Jensen - Inte vackrast i världen
http://www.youtube.com/watch?v=B-PW6Dbkuc4

Emil Jensen - Så får du mig ändå
http://www.youtube.com/watch?v=wO_pZTv_J6Y

-Mark Twain
Poet

2013-09-10 07:26
Dopeness: Kan man musik (vilket jag fått intrycket av att du gör) så vet du själv vad som har själ och inte :)
Producent

2013-09-10 07:44
^Absolut, tänkte bara om du hade några fler tips. Du langade några riktigt sköna rökare i någon tråd om att bli störd av grannar.
Poet

2013-09-10 12:49
Dope: Sure, kan posta lite när jag kommer hem :-)
Producent

2013-09-10 15:46
lätt en av dom bästa låtarna som någonsin gjorts, enligt mig.

People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2013-09-11 14:40

2013-09-11 22:31

2013-09-12 08:50
the house of the rising sun är så fruktansvärt bra :) Bra musiksmak :)