Piratkopiering!?
Jag läser moral och etik och ska göra ett arbete om piratkopiering i alla dess former. Och jag vill gärna höra lite åsikter om vad ni har i ämnet. ifall ni kan berättiga ert nedladdande och spridning av musik. Alla tankat är välkomna antingen i tråden eller i ett mail till mig. Vill helst inte skapa disskusioner där jag själv är inblandad för jag vill vara så objektiv i frågan som möjligt men ser gärna emot disskusioner ifall det skulle bli. Så please ge mig synpunkter och åsikter!?
Thats so 97 Le Life Quiet ---Input Moustache Here---
när jag hade modem var effekten snarast den att jag provade nån låt här och var, hittade guld ibland och handlade därför mer skivor. men nu när jag har bredband har jag helt slutat köpa både skivor och spel. så jag är rätt säker på att det i längden är ett stort hot mot branschen med kopieringen.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Vad som kommer hända är att tidigare var det kungar och andra välbärgade maktfaktorer som stödde musiker och andra konstnärer, vilket förstås också färgade av sig i musiken. I framtiden kommer det vara de nya maktfaktorerna, företagen, som sponsrar musikerna. Det hela kommer resultera i att musik kommer vara gratis, men innehållet kommer associeras med sponsordeals. Sedan kommer det finnas undergroundscener med artister som spelar för en back öl för publik som vill bort från sponsormusiken, men det kommer vara marginella företeelser i det stora hela.
Jag tycker det är helt ok. Jag tankar det mesta. Köper nästan aldrig något jag kan tanka. Därimot tycker jag att man ska köpa den svenska hiphopen så den kan vara.
Hangaround
2004-02-25 23:14
Piratkopierare Fortsätter att marknadsföra min artikel jag skrev för ett bra tag sedan.
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994
Gutti Precis, det är en annan grej jag tror man kommer satsa på. Att erbjuda genuina upplevelser i samband med köpet. Exklusiva booklets, läckra fodral, autografer tryckta i guld på ett papper eller vad som helst som är jobbigt att sprida över nätet. Typiskt fanmaterial, liksom. twomas Den var faktiskt välgjord, men den känns ju hysteriskt gammal idag.
Hangaround
2004-02-26 10:05
Eksem P21 Visst är den det. Fast tanken bakom det hela är att den ska beröra och avskräcka. Därför känns den alltid aktuell så länge problemet med piratkopiering existerar.
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994
Fast det är ju inte längre så att piratkopiering är ett enmansjobb man cashar in på, utan iochmed bredband och P2P's genomslag så är det egentligen få människor som begår upphovsbrott i tillräckligt stor utsträckning för att polisen ska kunna lägga ner tid på det. Det är ju inte ett problem längre, utan ett outnyttjad möjlighet. Jag tror att företag måste inse detta (och det gör de ju också, ska inte Microsoft släppa delar av sin källkod till Windows fri snart förresten?). Jag tror helt enkelt, som jag skrev ovan, på att reklam kommer bli en central del av t.ex. mjukvara, låtar, filmer, TV-program. Och att man kanske sedan kan köpa bort reklamen. Att slippa reklam blir en lyx som få kan unna sig, medan alla andra kommer få köpa pasta formad som Nike's swoosh-logga.
Vandal_King Nej. Det har tidigare varit lagligt att ladda ner musik, bilder och film, men inte att sprida dem (när folk laddar hem från dig). Det är däremot numera också olagligt att ladda hem (väl? Den lagförändringen gick väl i kraft vid årsskiftet?). Mjukvara har p.g.a särskilda licenser alltid varit olagligt att både ladda hem och sprida.
Hangaround
2004-02-26 11:20
Eksem P21 Alla har inte tillgång till uppkoppling och många är rätt okunniga om hur det funkar med fil-delning etc. Affärsidén som personen i artikeln körde med finns fortfarande. Men inte i samma utsträckning självklart. Men det finns fortfarande personer som köper. Kommer det alltid att göra. Det var sällan han kopierade Operativsystem eftersom det flöjde med dom flesta datorer. Sedan regler med antalet licenser är det väl ingen som följer. Klart man inte kan leva det liv han gjorde idag. Men konsekvenserna är fortfarande lika kraftiga om inte mer. Det är DÄR poängen med artikeln kommer. jäjä...
twomas När Antipiratbyrån själva går ut med att de blivit ineffektiva p.g.a piratandet flyttat till fildelningsnätverken ser man i alla fall vart det är på väg. Det var väldigt få som höll på när det väl begav sig, och de är mycket färre nu. Fast pirat-DVD-filmer är väl rätt stort iofs, det kan jag gå med på.
Hangaround
2004-02-26 17:04
Tycker att det verkar som att man är rätt effektiva i Sverige när det gäller att sätta dit dom större spridarna. Den uppfattningen har jag fått av Antipiratbyrån. När jag pratade med Henrik Pontén som sammarbetar med APB så utryckte han sig positivt när det gäller framtiden.
Ja, de större spridarna åker fast, men det är ju den stora massan som sprider små saker som spelar roll. Piratandet kommer aldrig någonsin försvinna, och det växer ju så det knakar. Piratversioner och kopior är större och mer lättillgängligt än någonsin. Och det kommer bli större. I framtiden kommer man inte kunna ta betalt för för saker som kan spridas digitalt. Då måste andra sätt att tjäna pengar på sådant dyka upp. APB har väl inte direkt något folkligt stöd. Och RIAA hamnade ju i blåsväder när de satte dit en liten tjej med Britney Spears-låtar på datorn, trots att hon dessutom ägde skivorna och köpte massor av runtomkringprodukter och egentligen bidrog till att öka skivbolagets intänkter snarare än tvärt om. Vi kommer få se mycket fler sådana saker. (En kompis fick en reprimand för att ha spridit en fil som det faktiskt är okej att sprida, t.ex.). APB är meningslöst i längden, och de erkände det ju själva halvt om halvt i en nyhetsnotis på hemsidan för ett tag sedan (nu lyckas jag inte hitta den bara för det).
Ifall nån har en synpunkt som dom vill tillägga får ni gärna göra det. Vill ha så många åsikter som möjligt och gärna ifall en disskusion kan bildas men det är kanske lite väl mycket av mig att begära. men tillägg gärna nåt som ni känner inte tagits upp i tråden.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---
DrBenDover Väldigt bra artikel! Stark åsikt, detta kommer jag ha mycket glädje av i mitt arbete. Tack så mycket.
hittade förövrigt fler bra artiklar som berör ämnet så jag tackar igen:)
Om artiseterna enbart gör musik för att tjäna pengar så är det väl rätt åt dom om folk laddar ner ...... allt snack om att "jag älskar att sjunga blabla mitt största itnresse o dröm" är ju bara ljug...är det sin dröm så itne fan blir ma nsur om folk laddar ner....... då vet man ju ändå att man gör bra musik eftersom folk letar rutn på nätet för o hitta låten.... plus att alla som älskar att lyssna på musik itne har råd att köpa skivor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det är bekvämare och lättare att tanka och bräna en skiva än att åka in och köpa den. Och framför allt billigare. Att någon vill ta runt 200 kr för en skiva är idiotiskt. När dom dumpar priserna till en rimlig nivå så kommer jag börja köpa skivor...
-=Lek med livet så leker livet=-
Sourzeartikeln var riktigt bra.
inte direkt så att britney går i konkurs om man laddar neren låt :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DrBenDover hehe...
hahaha
jag mår bra när jag laddar ner en film å tänker på hur mycket pengar jag sparar. tänk nu vad mycket lösgodis man kan köpa å äta när du då ser filmen. eller laddat ner en ny platta som inte ens är släppt i affären. ussch vad mycket godis det blir. blir svårt å kommentera skivan/filmen när man har så mycket godis i munnen
..yes yes
b_boyzetterlund: jag tror inte du fattar hur liten andel av musikerna som är "världsstjärnor som torkar sej i arslet med 1000-lappar". och det är inte dom som råkar illa ut pga piratkopiering, dom blir knappast fattiga ändå. sourzeartikeln hade bra poänger vad gäller samhällsekonómin, men är det verkligen bara jag som blir rädd för en framtid där det sitter ett statligt råd och bestämmer hur många hiphopskivor som ska produceras, hur många dansband osv? hemska tanke... sen fattar jag inte det här resonemanget att musiker minsann ska göra allt jobb gratis eftersom dom ju gillar det? jag tror nog att deras hyra fortfarande kostar pengar, precis som alla knegares. skulle vi bara få fritidsmusiker som måste jobba full tid utanför kan ni kyssa den större delen av era plattor goodbye. "jag tycker datorer borde vara gratis för dom som tillverkar för nåt annat än att det är kul kan ändå dra åt helvete, uppblåsta jävlar".
Att göra musik är inte ens hälften så krävande som att jobba i en fabrik så varför skulle musiker få bada i miljoner? Dom kan väl nöja sej med samma lön som alla andra? Men läste du ens vad jag skrev? Dom som badar i miljoner kommer att fortsätta göra det oavsett hur mycket du piratkopierar. Problemet är att tex svenska hiphopartister har jävligt svårt (nästan omöjligt) att försörja sej, och det är där piratkopiering gör skillnad.
är arbete enligt dej bara att bryta kol i gruvor eller? luktar "kulturrevolution" lång väg. skjut ett konstnär, dom är farliga och uppviglare.
Var det inte så att Passion of Christ spelade in 82 miljoner första helgen (osäker på valuta men har för mig att det var USD). Nästan så att man borde anmäla filmbolaget för ocker. Dumpar man priserna är jag säker på piratkopieringen upphör, i dagens läge är det vår medborgerliga rätt att idka civil olydnad.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/