I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kristna symboler på modet...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-04-01 23:59

Kristna symboler på modet...

Jag vet inte om det är någon annan som har reagerat över detta men helt plötsligt går alla mode-snubbar runt med kors runt halsen... bl.a. flera av mina bekanta som absolut inte är religiösa på något sätt.. jävligt idiotiskt och skumt tycker jag...

först tyckte jag inte det var så farligt men idag fick jag höra en grej som öppnade mina ögon litegranna... en polares flickvän hade på sig ett stort kors runt halsen, och han blev skitförbannad på henne. han sa att, "okej, men imorgon kommer jag att ha ett hakkors runt halsen då".. hon blev ju jävligt förbannad men han fortsatte "jag kan sätta tusen spänn på att kristendomen har dödat fler judar än nazismen i historien, så korset är ju värre att ha runt halsen, eller hur?"

SÅ JÄVLA RÄTT!

folk fattar fan inte vad det är för saker som deras smycken symboliserar... jag antar att jag kommer att få en massa folk på mig för att jag snackar skit om kristendomen, men min polare har väl rätt?

2004-04-02 00:03
Eh, idiot...

DU vet inte vad saker symboliserar.

Grundtanken med korset (som härstammar från den Kamitiska ANKHEN) var knappast att det skulle vara en symbol för mord. Ankhen är snarare en symbol för LIV.

Och hakkorset (solkors) står för ungefär samma sak.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-02 00:06
Jaha, så nazisterna hyllade livet då menar du... okej. fan jag som trodde att dom gasade ihjäl människor... men okej, om deras symbol stod för livet så kan ju inte det stämma. fan va dum jag är.

2004-04-02 00:06
....korset.......e väl enbart från att jesus hängde på de........finns de djupare mening än så?
bland mina kristna vänner har de ofta setts som ett tecken på lidande.....men som egentligen är väldigt grovt eftersom jesus dog på det....ankhen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-02 00:07
S-Fingah P19

tror du nazisterna hittade på och designade hakkorset själva?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-04-02 00:08
jo men alltså jag menar ju allting som har gjorts i korsets namn. även om en svastika symboliserar sol eller whatever så tänker man väl på nazister när man ser en eller? precis som jag tänker på elitism, utnyttjande och hjärntvätt när jag ser ett jesuskors.

2004-04-02 00:09
* även om inte jesus stod för det alltså

2004-04-02 00:21
Så du tänker på Pluton Svea-diggande nazister när du ser nån fornnordisk symbol?

Här är info om kors, men jag vet inte hur bra den stämmer för jag har inte läst allt ännu.

http://www.logon.org/english/s/p039.html

Detta är ett Ankh-kors:

http://home.planet.nl/~wmt/ankh.gif

Korset som symbol är mycket äldre än när Jesus blev uppspikad (även om historiker menar att han egentligen blev hängd på en påle?)

2004-04-02 00:34
SunTzu m.fl Jo jag tvivlar inte på att symbolerna stod för någonting annat från början. Jag tycker däremot inte att det är särskilt relevant var symbolerna stod för för flera tusen år sen, utan det jag tänker på när jag ser symbolen idag.

Om det kommer en kille gående på gatan med ett hakkors tatuerat på armen, hur många tänker på en sol då?

Vad jag ville framföra och uppnå med mitt inlägg var inte att få igång någon sorts historisk diskussion om olika symbolers uppkomst, utan en diskussion om vad symbolerna står för idag, och varför de är modernt att hänga dem runt halsen. Jag skulle tycka att det var toppen om alla modemedvetna därute tänkte till på vad för saker som har begåtts bakom den symbol de har som smycke.

Detta gäller ju inte bara hemska saker, som jag tänker på när jag ser exempelvis ett kors. Man kan mycket väl tänka sig att de som t.ex. är troende kristna tar illa vid sig eftersom symbolen för deras religion används som modefluga. En brist på respekt helt enkelt.

Så, jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig innan och alltför övertydlig i detta inlägg, men det var alltså det här jag ville diskutera, och inte symbolerna som sådana. tack.

2004-04-02 01:13
Själv bär jag en thors hammare runt halsen, symboliserar mod och styrka. Vilket senare, tack vare våra svenska rassister (vad skulle vi göra utan dom..), blev en symbol för rasism. En symbol kan betyda så mycket beroende på vem som bär den..
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2004-04-02 12:43
Får man inte ha kors på sig eller va snackar du om? hela debatten är löjlig...

Jag bär kors för jag är kristen.
Blao Blao

2004-04-02 12:53
Dagens_Ungdom: Nja. Judarna kom inte så snällt undan. De har varit förföljda i hela europa i två tusen år innan Hitler gjorde den mest kända utrensningen. Och europa var kristet, vad som var aktivt religiöst hat eller bara passiv förföljelse av de som var olika som motiv hos en enskild europe spelar väl mindre roll när man talar generellt om religioner.

Judar förföljdes bland annat aktivt efter digerdöden i många städer och anklagades för att ha orsakat pesten.
I'm back!

2004-04-02 13:07
Jo visst är han extrem. Symboler som kors är så grundläggande i alla kulturer att de måste tolkas kontextbundet, det finns ingen objektiv allmängilltig betydelse för sådana symboler.

Den stiliserade flamman på mit prince cigarettpaket skulle mycket väl kunna symbolisera enbart ciggaretter. Men ett kors symboliserar inte enbart en sak :)
I'm back!

2004-04-02 13:10
S-Fingah

Med andra ord. Om Judar, Homosexuella, förståndshandikappade, eller ja alla som någon gång varit förtryckta på något sätt, idag använder sig av hakkorset i ca. 30 år frammåt så kommer alla att se det som en fredens symbol?

2004-04-02 20:09
Marcan -> ja fast en symbol kan också betyda olika saker för den som ser den... hade jag sett dig på stan hade jag stämplat dig som rasist direkt även om du inte är det...

Doggland -> det finns ingen objektiv allmängilltig betydelse för sådana symboler ... tack. precis vad jag menar... det finns ingen allmängiltig betydelse att ett kors står för kärlek (eller folkmord).

Glenn_Fiddish P23 -> Omöjligt att svara på, men det är helt klart möjligt.. frågan är varför de skulle ta en symbol som just nu står för någonting ont? Skälet att nazisterna valde hakkorset borde väl ha varit för att få en "bra start" så att säga.. eller ah du fattar nog vad jag menar.

2004-04-04 11:20
S-fingah

polarn, kristendomen står för någonting fint och kärleksfullt. Sen att idiot kungar genomförde korståg ska inte religionen anklagas för.

Nazismen däremot står inte för något fint och kärleksfullt överhuvudtaget, så du kan inte jämföra.

just my thoughts
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2004-04-04 14:17
S-Fingah P19

korsett står för kristendomen som grundläggande är något mycket bra. nazismen är grundläggande något mycket ont.

rap_queen och princess:
vad är det för problem med att ha en urringad tröja och ett kors "mellan brösten"?

2004-04-04 19:03
princess

tycker inte man kan resonera på det sättet. Hur kan du veta att gud inte tillåter det?
Tycker du samma sak om killar med bar överkropp som har ett kors runt halsen ?

2004-04-04 19:25
Och Korset är ju inte ens kristet. Okej om det vore ett riktigt krucifix så skulle det vara långsökt att påstå att det inte var kristet, men ett kors knappast!
I'm back!

2004-04-04 20:32
ytliga skummisar. klart som fan att man kan ha uringat o kors osv. man är inte mindre troende för att man klär sig mer utmanande. menar...jag klär mig väldigt vad ska man säga.."heltäckande"..men det ger mig ju knappast mer rätt än någon annan att bära ett kors.

alltså det där korset handlar väl om att man är kristen o tror på gud. lr ? det gör det för mig i alla fall . visst symboliserar det också jesus..att han offrade sig för folket..... att han "tog folkets synder" osv...ser jag någon med ett kors..antar jag att människan är kristen helt enkelt.

Dogglan
men vaddå..vad står ett kors annars för om inte kristendomen?
( jag påstår nu inte att det inte gör det...jag själv kopplar det som sagt till det....men hade ingen aning om att andra inte alls gör det..osv..nyfiken)

2004-04-04 20:42
solgudar eller solen finns det en hel del symbolik till.

Ett kors i egentlig mening är ett plus med en del utsmyckningar, jag har för mig att det vanliga korset med längre fot kallas det latinska passionskorset.

..oo0Ooo..

Ett kors kan lika gärna symbolisera en vägkorsning eller vad man känner för eller användas som ett smycke helt utan symbolik.
Det är helt enkelt tveksamt att du skulle tolka exempelvis mönstrat tyg som symboliskt om du upptäckte att de i en annan kultur normalt använde det symboliskt.
I'm back!

2004-04-05 13:28
dj-debu -> seiöst, dj. jag har aldrig likställt kristendomen med nazismen. Däremot har jag sagt att kristendomen (högst troligen) har dödat fler judar än nazismen gjorde, och det tror jag att de flesta med sinne för logik och en smula historiekunskap kan hålla med om.

Kristendomen, som de flesta andra religioner, har använts och används i detta nu som en täckmantel för ungefär vad som helst. George W Bush har ju t.ex. alltid gud på sin sida, påven dikterar vad troende katoliker får och inte får göra utan att bli ifrågasatt det minsta, och "hederliga" präster seriemördar sina fruar och predikar för kvinnoförtryck.

Allt detta görs i guds namn, bakom det kristna korset. Jag skulle aldrig ta på mig ett kors eftersom jag anser att det är lika med att ställa mig jämte dessa återfallsförbrytare. Kristendomen som "god" har för länge sedan underställts kristendomen som "ond". Självklart anser jag inte att "vanliga" kristna generellt är dumma i huvudet, men religion är som bekant ett opium för folket, och de som håller i trådarna har knappast som främsta målsättning frihet, kärlek eller vad nu kristendomen från början står för.

Det kristna korset som symbol för mig är alltså en symbol för orättvisa och förtryck etc. Jag tycker också därför att det är synd att så många går runt med korset runt halsen utan att tänka på vilka brott som begås bakom denna symbol.

2004-04-05 14:14
princess F17

en tjej som har en tröja/t-shirt/skjorta som visar en del av brösten använder inte korset på ett sexuellt sätt. dom använder urringningen på ett sexuellt sätt. kors bärs runt halsen om man vill att folk ska se dom. om man då har urringad tröja och stora bröst, varfan ska man "ha" korset då? jag tror inte att någon i det här landet automatiskt betraktar en tjej med urringning som billig, det är ett ganska ofarligt sätt att klä sig jämfört med många andra väldigt sexiga kläder som finns idag. kanske är det annorlunda om man kommer från ett land där dom har en annan tradition, typ Iran, Irak eller nåt annat muslimskt land.

men visst kan man väl en tjej ha urringad tröja och fortfarande vara kristen??

2004-04-06 11:39
Rap_Queen F14

är det lika okristligt att ha ett KORS tatuerat på armen? du vet väl vad 2:e mosebok säger om tatueringar?

2004-04-06 14:52
När jag har ett kors på mig så har jag det både för att jag tycker att det är snyggt och för att jag är kristen. Vad korset än mer kan tänkas stå för och vad det kan ha varit innan så står det främst för kristendomen. Kristendomen är världens största religion och eftersom korset är dess största symbol så kan man nog säga att korset är de kristnas symbol.

Sen med folk som använder symboler som mode... jag anser att om man tar på sig en tydlig symbol så ska man kunna ställa sig bakom dess innebörd. Jag tar exempelvis inte på mig en palestinasjal dels för att jag inte är speciellt insatt och dels för att jag efter det lilla jag vet inte känner att det vore rätt mot mig själv att ha en palestinasjal.

Så det så!!

2004-04-06 16:59
Korset är en religiös sybol för judarna också... dum i huvudet. "Jesus från Nasaret, judarnas konung" står det på mång krusifix.

2004-04-06 23:36
själv så har jag både kors och buddha runt halsen.. för mig är det en egen symbol för jag är inte religiös alls. de personifierar mig själv och mina två kulturer jag är uppväxt med..min identitet helt enkelt..
Liqorice = Lakris minus u & t

2004-04-10 15:58
Jag tycker det är fel att bära kors om man inte själv är kristen.
Helt SJUKT att det plötsligt kan bli mode att gå runt med en symbol man inte ens står fast vid. Respektlöst och patetiskt skulle jag vilja säga.
usch.

2004-04-10 16:20
Jag menar att kristna kan äga en symbol är helt sjuka.
I'm back!

2004-04-10 18:26
Man kan inte ÄNDRA vad en symbol betyder.
Särskilt inte en symbol som är så oerhört betydande, känd, och stark. Korset betyder någonting! Man kan inte ändra på dess betydelse!
Att gå runt med ett kors runt halsen när man inte är kristen är i högsta grad dubbelmoral!

2004-04-10 19:14
Symboler kan betyda flera saker. Kors är en av de symboler som betyder flera saker. Man kan visst ändra symbolers betydelse innom ett symbolsystem. Och man kan definitivt skifta betydelsen om man använder det enligt en annan tolkningskontext. Bara för att du finner korset starkt och utgår från västerländsk judokristentolkningstradition så gör det inte att det är den enda tolkningen. Det är förkastlig kulturimperialism att hävda något sådant.

Det du kallar dubbelmoral bör benämnas med sitt rätta namn vilket är trams!
I'm back!

2004-04-11 00:18
det där med att religionen är ond: den uppmanar knappast till våld, men som du vet, så använder itne alltid eleven kunskapen som läraren hade menat....
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-04-12 14:19
leoforos87 P17 -> jaha du ... skulle du kunna berätta för mig vad jag skulle läsa på för jag förstår ingenting av ditt röriga inlägg. allt jag har sagt är att om man bär ett kristet kors så ska man fanimej vara berädd att ställa sig bakom allt som kristendomen har gjort, ont eller gott. jag antar att du anser att exempelvis inkvisitionen är helt fel, men vem vet, om 500 år så kanske den kristendom du utövar idag betraktas som barbarisk och förlegad. bär du ett kors eller kallar dig kristen utan förbehåll så tycker jag att du blundar för korstågens ritualslakt på muslimer och alla andra hemskheter som kristendomen har gjort. dessutom tycker jag att du ska läsa på om bibeln lite innan du ställer dig bakom allt av dess innehåll.

2004-04-13 21:22
det är ungefär som när folk gör dreads på salong för att det är mode.

2004-04-13 21:24
S-Fingah;

bara för att man tror på Gud och på Jesus måste man väl inte stå bakom allt som kristendomen stått för?!

Korset representerar att jag är troende, hur jag än går klädd.

2004-04-14 13:40
Det är ju en djupare teologisk fråga om man kan skylla det på Gud.
Oftast brukar det förklaras bort med att människan har en fri vilja, men det argumentet håller inte. Genom att Gud skapade oss och är allvetande så är vi ändå determinerade även om det är våra egna val. Gud visste och kunde gjort annorlunda. Och han kunde definitivt skapat bättre möjliga världar där vi fortfarande var fria.
I'm back!