Godhet vs. Ondska
Såååå, vad anser ni är godhet och vad är ondska? Jag syftar i största synnerhet på beteende och tänkande som enskild individ..
Icke tingen är det som glädja eller förskräcka människorna, utan deras föreställningar om tingen. /Epiktetos
helt enkelt utlopp för känslor framkallade av olika upplevelser och erfarenheter. ingen föds "ond" eller "god"... existens < essens
moments of silence for firefighters were interrupted by cellphones.
allting är relativt /albert einstein
precis :) har sett och hört exempel på människor som är ondare än Satan enl. allt jag läst om honom :| (och tro mig, det är en jävla massa, vinklat från båda hållen)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Det är tveksamt om albert einstein någonsin sa något som att "allting är relativt". Han ansåg inte det själv nämligen. Hans relativitetsteori innebär inte att allting är relativt och han ogillade namnet som den blev känd som. Och det har inget att göra med moraliska frågor utan relativiteten innebär att man innom fysiken måste bedömma vissa fysikaliska skeenden mot en referensram och att den inte är exakt bestämd i universum. Ljusets hastighet i vakum är aldrig relativ utan konstant enligt teorin.
I'm back!
doggland nu syftade jag ju förstås lite mer på hur uttrycket används nu för tiden... inte som vår käre gamle förvirrade patentregistrator menade. alltså menade jag i det här fallet ungefär: allting är relativt på så vis att jag inte tror på objektiva goda eller onda handlingar/ting (ungefär som faust skriver kanske, lr oxå inte) men tack för kuriosan kring hans tid- o rumsteori, det värderas högt!
jag tror inte det finns någonting som ondska eller godhet. Det ''onda'' tycker att det ''goda'' är ont...och tvärtom..alltså är allt någon sorts blandning av båda. eller ingenting.
myspace.com/isterbuk
När man vill att folk ska må dåligt. Då är man ond. Men samtidigt så mår folk dåligt av olika anledningar, så det måste ses individuellt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skepsis P14 precis =)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Skepsis P14 du fick faktiskt in något jag försökt förklara för folk tidigare (på whoa, irl och på helgon :P) mkt tydligare än jag fick på 1300 tecken :))
_Mackan_Breaker_ P16 jag gör vad jag kan =) gillar att filosofera runt....fast det är svårt att svara så att läsare fattar =)
myspace.com/isterbuk
elsandro P22 tack. girighet vs medkänsla. ja..det kan man verkligen fundera på...
myspace.com/isterbuk
Skepsis P14' samma här :) tycker du fick till både dina och mina tankar rätt bra :P
Jag tror Heja har prickat in ondskan i dess renaste form.
I'm back!
Det sägs ju att det är Girighet , Avundsjuka och Högmod som förgör oss.
så är det med det som det är med det som är.....
flatlander P17 och lättja :P.. Faust P18 sen är det ju olika former av människans naturliga känslor JA, men det kan ju fortfarande förgöra oss ;) inte helt okänt att vi är rätt destruktiva? :P
_Mackan_Breaker_ P16 Ja, jag läste de sju dödssynderna igår, men jag har hört att dessa tre ska vara de "värsta".
Faust P18 Ja, människan är både god och ond. Vi har fortfarande inte kommit på nåt sätt att bekämpa ondskan för att den hela tiden visar sig i nya former och gestalter. Det kanske är meningen med livet: att bekämpa ondskan?
flatlander P17 de är nog det :P flatlander P17 läst Goda Omen? :) i den är människan långt ondare än demoner och långt godare än änglar eftersom vi har fantasi ;)
_Mackan_Breaker_ P16 nej, jag har inte läst den. Är det en bok du rekomenderar?
den rekommenderas stark ;) den är iof en komedi/satir, MEN har väldigt mycket tänkvärt i sig :)
även denna rekommenderas ;)
utdrag ur boken:
Vansinnet hotade att ta över. Jag kokade av ilska över att bli förrådd och förödmjukad, och jag vände mig stridslystet upp mot himlen; ögonen brann av helvetets eldar, men han som jag sökte var inte där. Jag gick till Job. Jag slog ihjäl hans fru och brände ner deras hus. Sedan släpade jag den skrikande mannen ut på gården, och hängde honom i det största fruktträdet han hade. Han förtjänade det verkligen inte, men jag gjorde det ändå. som du kanske märker är jag väldigt fascinerad av ämnet ;).. fascineras av Gud, Satan, och skillnaden mellan gott och ont svinigt mkt :D
Skivsamlare
2004-04-06 02:44
Mackan tack för tipset! vem har skrivit Goda Omen? till ämnet och min definition: Godhet är att förlåta, kunna offra sig för någon annan, vara ödmjuk, hjälpa utan att vinna på det (det håller inte att säga att det är egoism i slutändan eftersom det finns folk som inte blir glada av att hjälpa andra) osv.. Ondska är Big Brother (ja hela kanal 5 och 3an också för den delen), sadism, arrogans, en ganska traditionell definition med andra ord
E_NO_LA P21 Terry Pratchet och Neil Gaiman :)
skräcken i Guds ögon.. :| symboliserar Guds öga i skräck och desperation för hur vi förstör skapelsen (den brända och sjuka skogen i förgrunden)
mkt vacker.. :)
upp ;)
tänk om det blir skogsbrand då? det måste ju vara ''guds'' fel! eller hur? vi kan ju inte styra hur starkt solen strålar...men det borde ju han kunna eftersom han är allsmäktig.
myspace.com/isterbuk
hmm faktiskt kan vi det.. prismor finns ju.. :P sen så är det inte samma slags förstörning.. träden blir inte sjuka av det
nja, inte precis? tror du tänker på grekiska mytologin och Gaia
Karl-Kapital å andra sidan kan man då kalla hela stammen ond?
Skivsamlare
2004-04-10 02:36
karl Kapital håller inte med dig. Ondska är destruktivt beteende eller handlingar, antingen för dig själv eller för din omgivning (mänskligheten). Vi tycker att det är fel att döda. Tänk er ett barn som växer upp i en kannibalstam och lär sig att äta en människa. Den handlar inte av ondska, utan av sin hunger och ser inget fel i det den gör. det handlar om onska om man inte inser att personen som ska ätas lider och när det uppenbarligen finns bättre alternativ till överlevnad kan det bara handla om någont sorts sjukt sätt att visa sin makt på. ska vi köra samma resonemang på ett barn som växt upp i en familj där pappan misshandlade mamman regelbundet och barnet tog efter det när den själv skaffade familj? samma sak med pedofiler? omgivningen påverkar individen och formar den. Det är de krafterna vi menar med gott och ont. Skapande mot destruktivt. Du kan inte se så ytligt på sånna här saker.
typ bra sagt =)
:\\\