I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Självklara saker som man överraskas av...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-04-13 21:53

Självklara saker som man överraskas av...

Jag fick alldeles precis veta att man kan skriva "över huvud taget" istället för "överhuvudtaget" som jag alltid trott att det har hetat. Denna form är ju egentligen den "rätta" om man nu kan säga så (F. Lindström filosofi ni vet)... Min uppfattning är ju att ihopskrivningen av orden är mera vedertaget numer.

Man blir ju lite överraskad. Jag har jättelänge gått och trott att det hette "missbruk beviras" och inte "missbruk beivras" ... Ni vet, på typ nödbromsar och så.

Dessutom så kom jag på att i hissar med två dörrar så sitter det två kolumner av knappar, och om man trycker på en knapp i vänstra kolumnen så öppnas den vänstra dörren och vice versa. Detta har jag gått ovetande om i hela mitt liv! Jag kan illustrera:

(8) (7)
(6) (5)
(4) (3) Trycker man på t.ex femman så kommer
(2) (1) den högra (-->) dörren öppnas.

Berätta om era senaste upptäckter!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-13 22:02
mc_chris P21
va?? har aldrig varit i en hiss där inte båda dörrarna öppnas samtidigt. eller?
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2004-04-13 22:16
Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar... Dörren som kommer att öppnas är den dörr som är geografiskt närmast knappen som trycktes på. Det där blev krångligt... Alltså, om du trycker på 5:an (som ligger i den högra kolumnen) så kommer den högra dörren att öppnas. Trycker du istället på 2:an (vänstra kolumnen) så kommer vänster dörr att öppnas... Sí?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-04-13 22:27
nej men det är ju typ dubbla dörrar fast det bara är en öppning..

2004-04-13 22:28
neeeej! EN hiss, TVÅ dörrar, TVÅ kolumner med sifferknappar.
Om vi säger såhär: Varje kolumn (är ni med?) fetrepresenterar varsin dörr (fortfarande med?). Om man ger den ena kolumnen mad props (trycker på en siffra i den kolumnen) så svarar den genom att öppna "sin dörr".

Fan att det ska vara så svårt att förstå...

2004-04-13 22:30
näe, trodde jag hängde med men icke.. vi får ta studiebesök vid en sån hiss så du får visa.

aldrig åkt i en hiss emd två dörrar som itne öppnar båda även om jag trycker på en knapp som skulle representera en av dörrarna..

2004-04-13 22:36
Ahh! Nu inser jag mitt misstag. Trodde att man hade varit tillräckligt klar i beskrivningen av hissen, men icke...
När jag säger två dörrar menar jag inte en öppning med två rörliga delar som skjuts åt sidan, utan två OLIKA öppningar! Alltså, när man kliver in i hissen så finns det även en dörr på andra sidan, alltså framför en...

I------DÖRR-----I
I I
I I
I I
I o
I o <-- knappar
I I
I I
I I
I------DÖRR-----I

Am I making myself clear!?

2004-04-13 22:37
fan det blev fel med grafiken, men ni kanske förstår ändå?

2004-04-13 22:38
haha jahaa, ja nu hänger jag med iaf =)
men har inga upptäckter, så jag trudeluttar väl ut härifrån.

2004-04-13 23:07
att bokstäverna står i alfabetisk ordning på mobilen.

2004-04-14 00:47
Jag trodde länge att genre uttalades och inte och att "schanger" var ett annat ord, naturligtvis med samma betydelse.
Fuck you and the horse you rode in on

2004-04-14 14:18
Akkarim fattar pucken...

För övrigt var jag på fälttest i olika hissar idag för att se om min teori verkligen överensstämde med sanningen... Det gjorde den inte. Fan. Och jag som hade trott att jag gått och gjort värsta upptäckten, typ i klass med columbus, men det hade jag ju inte.

2004-04-14 16:51
mc_chris P21

Är det inte så att det är våningen man stannar på bestämmer vilken dörr som ska öppnas?
Alltså, det finns två dörrar, men det finns bara en utgång/ingång på varje våning, så på en del våningar är det den högra dörren som öppnas, och på en del den vänstra, beroende på hur våningen ser ut...? :D

2004-04-14 17:10
jaha så dom bygger husen efter hur siffrorna på hisspanelen sitter? jag tror inte på det där!
Jag har ingen forumsignatur.

2004-04-14 23:42
Hmm, anledningen är väl förmodligen att huset som hissen sitter i är byggt i "suttereng" vilket gör att varannan våning är en halv våning nedanför den ovanför. (Om ni hängde med)
Det gör att varannan våning har dörren på vänstersidan och vise versa.

Eller så har jag tokfel och lägger mig under en sten.
Vem?

2004-04-15 11:43
Jag har ju redan erkänt att jag hade fel! Vad ska nu göra härnäst? Stena mig?!

Murmelman: Jag trodde ju mer på teorin att dom hade satt sifferknapparna efter hur våningarna såg ut och inte tvärt om. Vad tar du mig för en slags idiot?

2004-04-19 18:34
tänkte bara påpeka att jag också trodde att det hette "missbruk beviras" förut.

så har jag kommit fram till att man inte behöver vänta lika länge på att gå över gatan vid trafikljus ifall man trycker på knappen för cyklar. då blir det grönt mycket snabbare, antagligen för att det går snabbare att ta sig över med cykel än att gå, men om man är snabb på att gå så hinner man över. det här gäller dock inte alla trafikljus, man får prova sig fram.... =P

(höhö, förstod nån ens vad jag menade?)

2004-04-20 00:50
meen.. försök folk.

mc_chris jag förstår vad du menar

2004-04-20 07:53
Hehe... alkohol i mjölk. Kanske en affärsidé?

Det var mycket tjat om den där hissen... Det stämde ju inte ens. Det hade vart bra om det gjorde det. Men dock en rätt onödig funktion.

2004-04-20 14:22
jag blev fan rätt shockade över att de geografiska polerna inte är de samma som de magnetiska polerna..
(altså nord/sydpolen)
Vad ska du göra i helgen?

2004-04-20 14:26
för att undvika eventuella frågor om detta så inebär det att om du tjackar en kompass å knallar mot norr tills du står mitt på den magnetiska nordpolen (där nålen bara börjar snurra) så står du INTE på den geografiska nordpolen.. altså mitt i snöskiten där uppe du vet..
samma sak gäller för sydpolen..
faktum e att de magnetiskapolerna förflyttas lite grann hela tiden så om ett antal år så kommer de ha bytt platts helt...

skumt huh?
Vad ska du göra i helgen?

2004-04-20 17:52
Å fan. Där lärde jag mig nåt nytt i alla fallos.

2004-04-20 17:59
det är rätt otäckt.. fåglarna kommer, om de a´navigerar via magnetfält, flyga norr och frysa ihjäl om det händer för snabbt :s
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!