I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Knakande leder

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-05-06 10:07

Knakande leder

Jag har precis börjat träna lite efter två år av vila. Och nu upptäcker jag att mina leder knakar hela tiden så fort jag tränar.

Vad beror det på? Är det nått man skall ta på allvar lr e det bara ett tecken på att man blivit lite rostig. Känner mig ungefär lika pigg som min cykel var efter en hel vinter ute.

Jajjemän.

2004-05-06 10:15

det hänger på ledvätskan som "smörjer" kroppens leder. eftersom du troligen är mer rörlig nu än tidigare tar det ett tag för kroppen att justera alla sina mekanismer till eget underhåll

efter så lång tid av ingen träning är det nog bra som du gör att börja träna lite och sen öka, så hinner nog kroppen ikapp till slut ska du se =)

men hur pigghet och knakande leder kan ha någonting gemensamt ser jag inte..
har ni sån där piggelinshot?
aha okej.. fy fan vad äckligt!

2004-05-06 10:18
jag har dansat asmycket och rört mig mycket och så senaste året tror jag, och mina knän knakar när jag böjer dom...kan det vara nåt farligt?
skill bill vettu

2004-05-06 10:29
Samma sak för mig. Jag har inte tränat men jag har åkt bräda, dansat massor och ändå inte varit helt förslappad men ändå knakar det.

Men jag tror det är som kickan F23 säger att det tar ett tag för kroppen att börja producera den ledvätska som krävs för ens nya vanor.

Men gangsta_L P14 du kanske menar att du har rört dig så mkt så man kan räkna det som träning..?? Mitt ena knä började knaka efter att jag slog i det i ett bord för nått år sedan. Tror det e brosk som gör att det låter så.
Jajjemän.

2004-05-06 13:31
nja, jag dansar typ varje dag och håller igång egentligen rätt bra, så har det varit i kanske ett halvår så det är skummt.
skill bill vettu

2004-05-06 14:56
Ja det låter som om man bara har flisor kvar. =)
Jajjemän.

2004-05-06 15:36
jag har tränat i flera år. o det knakar som aldrig förr.. =) det knakar hela tiden..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-06 16:31
nja fasst jag vet inte. Att det knakar lite ibland är nog inget man behöver se allvarligt på men att "knäcka" fingrarna e jag inte helt säker på om det e så bra.

Jag frågade en läkare å han sa "Ljudet som uppstår e bara ledvätska som slår mot ledvätska och det är helt ofarligt" men sen har jag hört andra som säger annorlunda. Men av min egna erfarenhet kan jag att när jag knäckte fingrarna en period blev jag lixom stel om jag inte gjorde det å det känns ju halvbra.
Jajjemän.

2004-05-06 18:10
min käke brukar alltid knaka när jag tuggar på något segt... det hoppar kanske inte ur led precis men den knäcker typ när jag tuggar. det låter lite otäckt... kan man göra nåt åt det?

2004-05-06 18:21
Knarkande leder trodde jag det stod..
"Get up, boy. I bet you can squeal. I bet you can squeal like a pig."