I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Välbetalt jobb VS Jobb du gillar

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-05-06 20:45

Välbetalt jobb VS Jobb du gillar

Välbetalt jobb som du inte tycker är speciellt kul och som du är ganska ointereserad av -VS - Ett jobb som du gillar och som intereserar dig, men som inte betalar speciellt bra. Vilket skulle du välja att göra karriär i eller satsa på?

Jag skulle hellre ta jobbet där jag tjänar pengar och göra det jag tycker är kul på fritiden. Jag har desutom råd att göra roliga saker på min fritid med pengarna jag tjänar. Visst spenderar man mycket tid på sitt jobb, men utan en god ekonomi så har du nog inte speciellt kul på jobbet som du gillar eller på fritiden. Jag är väl den som försöker ta det säkra före det osäkra när det gäller stora beslut. Sen så kör jag väl på den tråkiga åsikten att kul kan man ha på fritiden, jobb e blod, svett och tårar..
Jag verkar alltid vara själv med de här åsikterna när jag hamnar i den här diskutionen. Vad tycker ni?

i roll like a bat out of hell

2004-05-06 20:47
Samma sak då det gäller vad man ska plugga. Köra på säkra kort eller det man brinner för? Man kan alltid göra det man brinner för på fritiden.

2004-05-06 20:50
det beror helt på hur mycket pengar jag skulle tjäna på det tråkiga men välbetalda jobbet. skulle det röra sig om astronomiska summor - (astronomiska är inte så mycket i min värld, kan jag ju tillägga) sure, det går jag med på. men skulle det röra sig om världens tråkigaste skitjobb som man tjänar säg 25.000/månaden på skulle jag hellre jobba med något som verkligen intresserade mig för 15.000/månaden. så länge jag kan betala räkningarna och gå ut och dricka en öl med mina kompisar då och då är jag ganska nöjd.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-05-06 20:51
snorty F20: Självklart så ett det stora skillnader på jobbens löner. Det välbetalda jobbet är välbetalt med din mått.

2004-05-06 20:55
men jag är ändå kluven. jobbar man heltid - det är ändå väldigt mycket av ens liv. hade den tiden kunnat ägnas åt det bästa man vet så hade det inte kännts som att jobba nästan.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2004-05-06 21:01
snorty F20; Men tänk om det bästa du vet blir till ett jobb och bara ett jobb?

2004-05-06 21:31
IraniiiPaj F18: Jag glömde att skriva att du planerar på att skaffa eller redan har bildat en familj när du gör valet.

2004-05-06 21:37
Eller rättare sagt, valet du gör hänger din framtid på och de flesta planerar på att någongång bilda familj.

2004-05-06 21:40
e det 25 000kr efter skatt eller före?

e det efter så spara jag massor av pengar å softar sen :D
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2004-05-06 22:00
Självklart ett välbetalt jobb, då har man iaf möjlighet att förverkliga sig själv på fritiden. Tror man tröttnar på alla jobb förr eller senare, så fort det blir rutin försvinner det roliga.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2004-05-06 22:53
Beror på hur långa arbetsdagarna är. Är de lika korta tar jag det välbetalda jobbet, eftersom man har tid att göra annat. Är de lika långa, eller om det tråkiga jobbet har längre arbetstid tar jag det roliga.

Om det tråkiga jobbet ger mig möjligheter att jobba med ett välbetalt, roligt jobb så kan jag tänka mig att satsa på det en stund.

Självklart utgår jag från att jobben har något att göra med ens utbildning, annars anser jag inte riktigt att frågan är relevant
"Du föddes gråtande medan folk stod omkring Dig och log. Lev så Du kan dö leende medan folk står omkring Dig och gråter"

2004-05-07 09:35
Är som snorty kluven.. Skulle nog hellre ha det roliga jobbet.. Satsar redan på att jobba med något jag tycker är intressant och kul men inte ett särskillt säkert kort.. Tattuerare.. Blir man riktigt duktig och känd i de kretsarna tjänar man som en läkare typ, men man kan lika gärna tjäna hyffsat eller kasst..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-07 09:52
har ett problem, ksa eventuellt ta ett halvkul lärarjobb i breaking för 8 till 11 åringar. jag hade dom i våras också, med då hade jag också en grupp äldre barn som jag fick en viss respons av...det blir nog en timme i veckan, och en sjysst lön, 200 kr/timme...tänker så det knakar...hjälp?
skill bill vettu

2004-05-07 10:23
Hm. Beror på, om jag behöver pengar nu nu nu eller inte. Och man brukar ju kunna jobba upp sig... Så det beror helt enkelt på den ekonomiska sitauationen för tillfället.

Alla äro vi slavar under Mammon
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-07 12:20
går och funderar kring det här nu:

ena sidan:
fortsätta med ett jobb som inte har några somhelst framtidsutikter men där jag tjänar hyffsat

andra sidan:
hyra ut lägenheten, sälja bilen, äta makaroner och börja plugga nån producent linje (som jag gissar är svår att få jobb efter)
----------------------------
http://www.ingaklena.se

2004-05-07 13:01
Självklart det välbetalda jobbet. Jobba gör man inte för att det är roligt, utan för att det är nödvändigt.

2004-05-07 13:27
Jag tar alternativ nr 3, bara ett jobb.
På G som i Göteborg men ändå inte.