I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att klämma sig

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-05-06 23:32

Att klämma sig

kom på en grej när jag nyss lyckades, om än väldigt liten så klämde jag mig. reaktionen blev adrenalin och jag hoppade undan plötsligt klarvaken. varför? jag vet inte. kom på att man rycker sig loss automatiskt och får en nanosekunds panik när man fastnar. kan det bero på att människan inte vill vara låsta, alltid ha ryggen fri och ha svängrum. inte sitta fast. hmm

några tankar? droppa...

2004-05-06 23:51
Hur "klämmer" du dig? Låter heltsjukt faktiskt..

2004-05-06 23:55
jaha okej jag kanske inte var riktigt klar i formuleringen.

man klämmer sig. en tvålpump som jag fastnar med finger toppen under när jag trycker ner den. men det är inte det som är den generella frågan här, utan varför man reagerar som man gör.

2004-05-07 00:23
haha fattar inte heller.. gjorde det ont? för då äre ju klart man rycker undan.. eller du kanske har nå extrem cellskräck?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-07 02:15
Om vi utgår från att du inte klämmer dig med flit så är det inte svårare än att du blir "rädd" vilket i sin tur får kroppen att utsöndra adrenalin vilket bedövar smärta samt ger en uppiggande effekt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-07 15:45
att man hoppar till och drar ifrån handen beror på okontrollerbara nerver, som jag tror ligger i ryggmärgen som håller allt i ordning, det är också av samma anledning som hjärtat pumpar utan att vi påverkar det.

om man t ex sticker sig på någonting, så känner hjärnan av smärtan innan vi hinner reagera och så dras handen automatiskt bort, och adrenalinkicken man kan få när man är i pressade situationer eller när man sticker sig beror på att kroppen förbereder sig på att försvara sig.

hoppas att jag inte är ute och cyklar =)
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2004-05-07 16:21
jag klämmde mig när jag var 12-13 kom inte ihåg, men det var ring-fingret jag klämmde i bildörren min morsa hann låsa bilen och jag stog stilla, och jag sa att hon skulle öppna dörren, då frågade hon mig varför, då sa jag att jag satt fast och då öppna hon, och jag tog ut fingret och stängde dörren, sen när vi kom hem från parkeringen (en minut sennare) så fick jag as ont. vad e detta då, jag fick ju min reaktion as sent. beror detta på att jag fick chock eller beror detta på nåt annat? det blödde och jag erskänner att jag börja lipa.

2004-05-07 19:47
Nerverna från tex fingrarna (där du klämmer dig) sänder en signal till hjäran som säger "vi gör illa oss, hjälp!". Och då skickar hjärnan tillbaka en signal som säger åt alla muskler i armen att dra sig undan från faran.
Och då gör armen det!
Essen sie mein scheisse!?

2004-05-07 21:16
men det gjorde inte min hjärna, jag stog helt still me armen vad berrodde det på?

2004-05-07 22:25
Såg du när du klämde dig ?
Essen sie mein scheisse!?

2004-05-08 14:03
DJ_FLESH P19: jag antar att du fråga mig om jag så att jag klämde mej, men iallafall jag såg inte när jag stängde dörren men jag kolla på fingret när dörren va låst.