Sommarmorgon i Stockholm När Stockholm fortfarande sover Och stjärnorna har sagt sitt När månen skiner på en annan plats av vår värld Och solen gör sin entré i öst Morgontrafiken rullar tyst förbi på närliggande Ringvägen En ambulans drar förbi Låter sirenerna plöja vägen över den daggiga asfaltens vägbana kantad av vita streck Taxibilar rullar sakta nerför stadens gator, ska strax parkera och vänta på dagens första kunder Sommarmorgon i Stockholm Jag, världen och grönskan Känner daggens fukt i luften och drar djupa andetag Djupa andetag av sommar Djupa andetag av liv Världen andas tyst, med öppen mun för att inte höras Vill inte väcka de som sover, vill inte störa de som sliter i den tidiga morgonsolen En polisbil flyger förbi Ordning och reda råder i den rediga staden Jag undrar Om de känner min ro inom sig själva, i sina uniformer Tankarna flyger iväg i stillhetens vakuum Jag lämnar min bubbla och kan bara le medans Tankarna som flugit iväg landar snabbt hos dig Hur din kropp lyfts av varje andetag du tar Hur täcket täcker din täcka kropp som värmer hela sängen Jag tänker på ditt leende som värmer hela mig En sommarmorgon när Stockholm fortfarande sover När solen smeker Södermalms vackra fasader Letar sig in i bostäderna och värmer hela mig