I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

är "framtiden" mörkare nu än för 50 år sedan?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-05-25 23:52

är "framtiden" mörkare nu än för 50 år sedan?

Jag har funderat lite... och... om man läser böcker som handlar om "framtiden" och är skrivna för typ 50 år sedan, eller ser gamla filmer som handlar om framtiden, så är framtiden ofta väldigt positiv. allt är mycket roligare, folk har egna helikoptrar, alla sjukdomar botas, etc. etc.

men i dom böcker och filmer som ges ut idag, och som utspelar sig i framtiden, så verkar det finnas ett motsatt mönster:
idag förutspås framtiden som mycket ond, världen är förstörd av gifter, USA eller någon annan superstat styr världen med hjälp av sina datorer och proffessionella mördare, avrättningar sänds i TV, jorden invaderas etc.
varför är det bara den här bilden som ges numera? är det nån slags konspiration som Bush kokat ihop själv, så att folk liksom inte ska bli förvånade när dom elaka TAR ÖVER?

eller beror det på att man för 50 år sedan trodde att framtiden skulle lösa alla problem och att allt skulle gå åt rätt håll? jag har hört sägas att folk var mer "optimistiska" för 50 år sedan.
men idag ser vi nåt annat bakom knuten, för vi vet att vi kan drabbas av växthuseffeken snart, vi ser att svälten ökar och den personliga vendettan mellan Bush och någon slumpvis utvald arabledare blir bara galnare...

vad tror ni, är framtiden mörkare idag än för 50 år sedan? varför?

Groupie

2004-05-26 01:01
usch va har du sett för filmer?
iofs ser framtiden bäst ut i "tillbaka till framtiden II"
flygande bräder fö fan =)
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2004-05-26 01:16
Kanske för att det knappast kunde gå sämre för 50 år sedan när vi precis överlevt andra världskriget och allt. Och andra världskriget innebar ju en massiv kapitalförstörelse och banade väg för en ny expansiv fas utan motstycke i historien, välfärden ökade explotionsartat i västvärlden....sedan tog det slut. Nu är det inte möjligt längre, kapitalismen har gått in i en återvändsgränd. Löftena kan inte infrias. Sålunda en negativ framtidssyn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-26 07:17
jag o en polare snackade om det häromdagen. förr så avbildades framtiden ofta(inte alltid) som mer positiv.

nu på senare år, verkar det som man ser vart människan är på väg. man ser sättet man verkligen kör mänskligheten och dess omgivning åt helvete. kanske författare,filmskapare försöker varna människan om vad som komma skall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-05-26 10:37
jag tror att det har mer att folk idag ser mer realistiskt på framtiden än för 50 år sedan.. en trend inom filmindustrin eller något..

och när man var yngre och såg på "framtidsfilmer" så valde man att se en mer glad och rolig "framtidsfilm" än en realistisk där växthuseffekten and so on dras upp, inte satt jag som tioåring och ville se sådant iaf. nu när man är äldre så lägger man märke till de andra filmerna också...
baeng

2004-05-26 10:43
Filmen som spår framtiden
Demolischenman(Antagligen helt felstavat), dom påstår att arnold är usas president, men det får han ju inte enligt lagen säger vår komiska hjälta, ja men det ändra dom på...Och vad håller dom på att ändra i USA om inte just det idag:D
-=Lek med livet så leker livet=-

2004-05-26 11:24
Vi är ju obönhörligen 50 år närmare slutet om inget annat.
I'm back!

2004-05-26 11:48
kinky_jojje P16

läst/sett 1984? :p
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-05-26 12:30
Mackan

jag har inte läst den men hört mycket gott om det. men alltså, Orwell var ju en politisk författare som allt han skrev var ju liksom kritik mot samhället.

när jag talar om "framtidsfilmer" så menar jag vanliga, simpla filmer som inte behöver handla om politik, utan bara utspelar sig i framtiden. och Tillbaka till Framtiden gjordes fan på åttitalet, jag har inte sett någon positiv framtidsfilm sedan den

2004-05-27 20:47
äsch, för femtio år sen var det ju just efter andra världskriget, då skulle ju plötsligt allting vara glatt och lite oskyldigt.

Sen kom rockmusiken.
"Du är en död sill"