I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

alla måste jobba!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-06-01 01:08

alla måste jobba!

Hur fan ska man skaffa jobb egentligen?
jag har aldrig jobbat i hela mitt liv..
men efter lumpen blir de nog aktuellt..
(jag har aldrig riktigt sökt jobb, men kollat lite på sånt)

på arbetsförmedlingen kan man la inte hitta nåt vettigt om man inte har erfarenhet.. och erfarenhet får man bara om man har jobbat innan typ.. så de e ju en sluten cirkel typ?

såvida man inte har kontakter eller har praktiserat nånstans innan.. eller hur?

www.parhamvic.com

2004-06-01 01:14
Jo precis.. jag kan också tycka de e lite pinsamt..
jag vet inte.. de e känns som man inte har fått in foten i "vuxenvärlden" riktigt som "alla andra" jämnåriga.

men självklart ska jag chilla sålänge de inte behövs..
fast man kan oroa sig för framtiden..
www.parhamvic.com

2004-06-01 01:40
Det är helt omöjligt att hitta ett bra jobb utan kontakter.. Jag sökte fan i 1½ år och fick inte ett skit.. Eller började på Din Sko, men de sög hårt, fick bara jobba två gånger för jag va inhoppare..

Sen direkt när jag använder en "kontakt" så fick jag jobb på Sthlm's Stadsteater och de är fan hur soft som helst..!

När jag är färdig me lumpen ska jag fortsätta jobba där och sen när jag börjar plugga (när nu de blir) till gympa/svenska-lärare så ska jag ha kvar det.. Fetaste jobbet som finns, får betalt för att dricka kaffe :)
..

2004-06-01 01:41
Jag ska tjänstgöra som stridsfordonsförare i skövde.
jag har altså körkort, som också kan va bra vid jobbsökande..

men man märker ju att kontakter e viktigt i alla sammanhang typ.
www.parhamvic.com

2004-06-01 01:47
och lumpen är jävligt bra ja.. synd bara att jag inte har körkortet.. men de ska fixas i höst...

men snacka med folk du känner, lättast så..
..

2004-06-01 10:38
jag har haft runt 10 jobb.. och alla dom utan 1 har varit genom kontakter.. sjukt för de går fan inte att få ett jobb annars.. gick arbetslös ett halvår o arbetsförmedlingen e helt värdelös.

försök komma in på nått ställe genom nån polare eller nått som jobbar där o kan lägga in ett gott ord när du skicka in ansökan
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2004-06-01 11:04
Jag har aldrig haft ett sommarjobb. Jag är misslyckad. Pappa betalar.
"Get up, boy. I bet you can squeal. I bet you can squeal like a pig."

2004-06-01 11:57
skit i att jobba tills något du verkligen vill göra dyker upp. man ska inte söka jobb, jobben ska söka en själv. föresten så känns det som att livet pausas när man jobbar, fatta hur mycket av sin dyrbara tid som stjäls av onödiga arbetsuppgifter?

det är min taktik i alla fall.. och den är helt värdelös, jag har nu 0kr i inkomst och nästa hyra måste snart betalas..
"Power Is My Politics, their system is my bottom bitch."

2004-06-01 16:06
jag har haft två jobb
innan (borträknat
bmxuppvisningar för
svarta pengar...)
och båda har jag
fått genom kontakter.

mitt nuvarande, det
tredje i raden, var
även det ett jobb som
jag fick genom att
känna rätt folk!

knäppt? javisst!
...men ack så bra
om man känner nån :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-01 18:55
har sökt typ 1000 sommarjobb.. eller nä, men skickat in blanketter till 3 olika kommunala grejer. frågat folk jag känner. men alla tar in 19-åringar som har MVG i alla ämnen och som är Chalmers nästa.

har aldrig haft ett jobb i mitt liv och det känns jävligt. dels för att jag vet att jag är helt beroende va mina föräldrar, också dåligt samvete för att jag får allt av dom.
och mest av allt, för att jag har så lite pengar hela tiden.

2004-06-01 19:46
kinky_jojje P16 Ja, vad konstigt att de eftersträvar att anställa så kompetent personal som möjligt.
Vem är du, tjänsteman?

2004-06-01 22:50
Soheil

det handlar inte om vem som är kompetent. men folk vill bara anställa folk som e över 18 år. annars är man inte ansvarig enligt lagen ifall man har sönder någonting.
och det är helt idiotiskt. staten borde ju ha nåt intresse av att ungdomar kommer in lite i arbetslivet och inte ägnar sommaren åt att punda och slå sönder

2004-06-02 08:38
Jag kanske är den äldste som skriver här (23 bast)
Men jag minns ju hur svårt det kunde vara en tid där typ 2001-2002 .. men ni vet la att om ni är över 20 så kan ni får garanterad praktik på heltid genom arbetsförmedlingen ?
Visserligen bara 3.000 spänn i månaden, men jag gjorde det ett halvår och bodde givetvis hemma, på ett dagsi fan det var askul och asjobbigt samtidigt.Sen var det skitlätt att få jobb inom äldre vården efte det och det har jag haft i ett år nu, överlevt på timanställningar, jobbar i princip heltid.
Fan vad man jobbat sen man blev 21 asså !!
SEn m ni tror att ni aldrig kan få nå´t jobb, äh .. det blir omöjligt att hålal sgi borta från det i längden, innan ni vet ordet av har ni vart på en arbetsplats i ett par månader och inte alls tyckt att det är så jobbigt.

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2004-06-02 13:53
Men du är ju efterbliven så det förklarar ju lite också..
..

2004-06-02 15:46
kinky_jojje P16 Jo, för det finns nämligen enbart två grupper, en som jobbar och en som pundar och slår sönder saker. Då måste jag fråga dig hur du förklarar folk som både jobbar, slår sönder saker OCH pundar (det kommer kanske som en chock för dig men de finns faktiskt).
Vem är du, tjänsteman?

2004-06-02 15:47
kinky_jojje P16 Och att vilja ha "mvg-barn" är visst att eftersträva så mkt kompetens som möjligt.
Vem är du, tjänsteman?

2004-06-02 17:03
heheh har inte jobbat sen jag gick ut skolan,

jag måste ha ett jobb väldigt snart innan jag flippar :D
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2004-06-02 17:26
hahahah sikken tur man har då, nyss så ringde det från ett ställe jag har sökt till, fick sommar jobb där :D 105kr timmen :D
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2004-06-03 11:21
hittills har jag bara haft ett jobb, och det var genom kontakt, annars får man bara skitjobb.

Samma sak med mitt sommarjobb, kontakt.

Ett bra ställe att kika efter jobb är arbetsförmedlingens hemsida, där finns många rätt schyssta kneg (:

2004-06-03 23:18
kinky_jojje P16

Jag håller helt med. Skolbetyg behöver inte visa ett dugg vad det gäller kompetens i många fall. Är det ett praktiskt jobb, kanske det inte alls passar den med ett begåvat läshuvud.
Men så finns dem som klarar både och. Det är ett orättvist system och det är ett dilemma som kommuner och näringslivet står inför, men allt fler kommuner har börjat utveckla handlingsplaner för att underlätta minderårigas chanser, eftersom kompetens inte alltid mäts i ålder eller skolbetyg. Exempelvis har de börjat agera här i min kommun och ja, det är bra att de högre uppsatta reagerar iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.