Relativitetsteorin - långt värre komplicerad?
Sitter just nu inbiten i min bok - Ett utsökt universum(Brian Greene). Den behandlar strängterorin, men för att man ska fatta den måste man kunna rel.teorin. Jag måste ju då säga att det är långt långt mer komplicerat än jag trodde att det var. Ok, jag hade inte tänkt mig att skulle förstå hela, men bitar tänkte jag går väl. Men nu märker jag att det är så sammanflätat så att man måste förstå allting typ. Nån som har försökt fördjupa sig riktigt riktigt mkt i detta ämne?
Jag bara måste: jag kicka henne
360 - Jag har försökt, fick grepp om det till en början tyckte jag, men det är ett klassiskt ämne där det känns som om ju mer man vet desto mer inser man att man fan inte fattar. Det beror ju på hur man menar också, när man börjar gå in på paradoxa förhållanden och sådant handlar ju det mesta om ren fabrikation eftersom det inte är möjligt att sagda förhållanden skulle uppstå. Det som har någon verklighetsbunden koppling är ju ganska straight forward, det som är riktigt svårt känns mer som en tankelek, teoretiserande för dess egenvärdsskull.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
håller med dig. Det svåra tycker jag att fläta in tiden på det sättet de gör. "Man färdas genom tiden när man står stilla" (OK) MEN "Alla föremål färdas med c i det rumtiden" (hmmm...)
om du tycker relativitetsteorin är komplicerad så kanske kvantfysik intresserar dig måntro?
I, Rowboat
G-krog jag vet faktiskt inte, är inte insatt i de där ämnena SÅ. är kvantfysik = kvantmekanik?
Skivsamlare
2004-06-06 02:50
går det att sammanfatta den lite kort? jag ska sätta mig in i den i sommar men undrar om det är värt besväret. är den så revolutionerande?
Relativitetsteorin kan med enkelhet sammanfattas med det engelska uttrycket What goes around, comes around . Klurigare än så är det inte.
"Get up, boy. I bet you can squeal. I bet you can squeal like a pig."
Skivsamlare
2004-06-06 02:55
alltså det var strängteorin jag menade. sorry
360 Ok, jag hade inte tänkt mig att skulle förstå hela, men bitar tänkte jag går väl. Ja, det jobbiga är att relativitetsteori (i likhet med tex kvantmekanik och strängteori) är rätt abstrakt och ibland strider mot "logiken", "det sunda förnuftet" eller vad man nu ska kalla det. Sånt att samtidigheten är relativ är kanske inte helt lätt att greppa. Men nu märker jag att det är så sammanflätat så att man måste förstå allting typ. Nån som har försökt fördjupa sig riktigt riktigt mkt i detta ämne? Nä, inte mer än att jag har läst böcker och så. Men jag såg just i min studieplan att jag om två år bör ha läst kursen Speciell relativitetsteori och om tre år Relativistisk kvantmekanik.. låter spännande :P
mensvärk är livets krydda.
E_NO_LA går det att sammanfatta den lite kort? jag ska sätta mig in i den i sommar men undrar om det är värt besväret. är den så revolutionerande? alltså det var strängteorin jag menade. sorry Revolutionerande? Nja, min uppfattning är att än så länge har nog kvantmekaniken och relativitetsteorin varit mer revolutionerande.. men det forskas ju intensivt inom området, vilket borde tyda på att man i alla fall hoppas komma på något av värde =)
Strängteorin kommer förräns halvvägs i min bok. De försöker lägga upp grunderna för att sen ge sig på strängteorin. E_NO_LA Vad jag vet om strängteorin är att allting i universum kan beskrivas med strängar. Tex. ta en elektron. En sträng vibrerar på ett "visst" och det är det här sättet som gör att det är en elektron. Variationer i dessa vibrationer skapar allt i universum. That's all I know right now. Förmodligen vet mer inom en snar framtid.
inte
Tar åt mig allting:)
Det är inte så komplicerat att förstå relativitetsteorin, varken den speciella eller allmänna, det gäller bara att glömma allt du tror dig veta om rummet, rörelse och tid och sedan lära dig igen. Det är ganska logiskt, det finns fyra dimensioner varav tiden är en, rör man sig totalt i rummet (med c) så kan man inte röra sig i tiden, fast bara materialösa partikelar kan röra sig så fort, t.ex. fotoner. Den allmänna är också ganska lätt egentligen, tänk dig exprimententet (som nämns i din bok av Greene) då ljusstrålar från en annan stjärna kröktes av vid solen då det var solförmörkelse. Det är en väldigt pedagogisk bok du har fått tag på, så du reder nog snart ut det.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
såvitt jag kan fatta är det inte många på jorden som helt förstår relativitetsteorin...
What would macgyver do?
Pilsner 2st i hela världen.
JP Hoppas det. Länge sen du läste den?
TheNis F18 =)
360 Inte speciellt, men att förstå relativitetsteorin är inte svårt så länge man har en totalt fördomsfri syn, när jag förstod den så satt jag i och för sig och nästan skakade av upphetsning, hela teorin blev helt vettig, kändes, ja, mäktigt som fan. Försök att förstå den, det ger en push att vilja förstå mer, om du förstår. Det där med att bara 2 förstår den är skitsnack, det var väl kanske så innan Einstein formulerade den (dem), men nu när alla kan tillgå kunskapen, facit så att säga, så är det betydligt fler än 2!
JP Jag har fått det bekräftat att det är enbart 2 st i hela världen som föstår den fullt ut Jag blir faktiskt lite så där weirdo, kan inte typ käka lunch utan att jag tänker på're för jag försöker verkligen sätta mig in i den.
360 Denna empiriskt vetenskapliga bekräftelse skulle jag vilja se, verkligen, kan du förklara för mig hur man vet , inte tror, att av över 4 miljarder människor så har man kunnat konstatera att enbart 2 stycken förstår relativitetsteorierna?
JP Det är lite svårare. Min lärare på univ. sa det. Det är många som kan föklara bitar ur den men endast som kan redogöra för helt och hållet. Nu lägger vi ner det här, skulle bara glädja om det vore så många som förstod den.
360 Ja om din lärare på universitetet sa det så är det ju sant. Men är det inte coolt att ha en sådan lärare som faktiskt kan se in i människors psyke och se att de har förstått den på ryggmärgsnivå, jag skulle tycka att det var helfett.
JP Självklart är det mer än två pers i världen som förstår den (nu iaf), men frågan är hur mycket man ska förstå för att "förstå", om du förstår (=P) vad jag menar.. Grejen är ju den att relativitetsteorin - liksom alla andra fysikaliska teorier - är uppbyggda av mycket matematik. Relativitetsteorin bygger på differentialgeometri så man bör nog ha koll på tensorer, icke-euklidisk geometri med mera för att kunna få en djupare förståelse.. tycker jag.. En av mina föreläsare (professor i teoretisk fysik) i år var rätt haj på sånt där, men inte ens han påstod sig förstå precis allt..
johanman Självklart förstår inte gemene man relativtietsteorierna, jag förstår den inte heller fullt ut , men det jag ville ha fram var att nu när facit är lagt så fattar betydligt fler den, det enda som behövs är ett fördomsfritt sinne samt all fakta som finns att tillgå. Vi har nog samma synpunkt om detta. Men håll med om att denna lärare på 360:s universitet måste ljuga lite om han tvärsäkert vet hur många som förstår den.