Döv, stum och blind?
Kan man tänka om man är både stum, döv och blind? Om man är det, kan man ju aldrig lära sig ord..och då kan man väl inte tänka heller? shit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
klart men kan tänka ändå. man är inte hjärndöd för att man inte ser, hör eller kan tala
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
men hur lär man sig ord då? man tänker ju meningar..och lär man sig inte bör man väl inte kunna tänka? och ingen kan ju lära en, eftersom man inte hör...folk kan ju försöka lära en "blindtext", men man hör ju inte vad dom vill. fan vad läskigt att bara kunna må.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
EmCi_Emm F0 DU tänker i meningar/ord/. det gör troligtvis inte döv/stum/blinda
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
hur gör dom då?
Dom lär tänka helt djupt... typ.. i harmoni med naturens vibrationer, eller nåt sånt :P
i känslor antagligen. som bebisar som inte lärt sej prata.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
vi tänker i meningar på svenska, i frankrike på franska... utan ord tänker man säkerligen lika intelligent som vi gör men på ett annat språk/sätt
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
hmm.. om personen i fråga är utan känsel då? de lär fastna i spädbarnsstadiet iaf.. eftersom inget kan påverka de så de utvecklas.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
de fanns en tjej som var döv/stum/blind som skrev flera böcker,läste på harvard och liknande
CrazyDancer F0 Men om han e stum kan han inte prata juh.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.
Allt är bara frågor om inlärd anpassning. Precis lika svårt som för en människa att förstå vad en annans tankar, är det för talande, seende människor att förstå hur en döv blind människa fungerar i sig själv och i känsla. När jag ser den där bilen som rullar på vägen kanske du ser samma bil men i dina ögon en violett elefant som springer i 60 blås och åker för att tanka ketchup som man hittar på bensinmacken, som i sin tur är en ubåt från rymden. Ni kanske tror jag e sjuk i huvudet men om ni tänker så förstår ni vad jag menar. Hur vet vi egentligen? Det är ju bara inlärd anpassning. Tänk alla jävla missförstånd och krig. Inte så jävla konstigt när Bush tror han kastar sockerbullar och hallongrottor på Irakiska befolkningen. /Morgonfilosofi för galningar
//My Dewolistic Mind- Only one of a kind
varför skulle den komma på ord om den aldrig hört ord eller hör sig själv säga dem
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
The_Genius P17 "den" skulle komma på ord eftersom vi nu har ett stämband fullt kapabelt att göra sådant med. Det kanske tar längre tid att utveckla eftersom utvecklig handlar mycket om jämförelse och hur man ser på sig själv och andra. Men tror seriöst på att det skulle gå.
dewo P21 men förklara gärna varför den personen skulle utveckla ord? Om den inte hör vad den själv säger? Det är fullkomlikt ologiskt... Det enda denna personen skulle kunna göra är att komunicera med händerna, genom att känna och bli berörd, det måste vara det ända den kan relatera till.
The_Genius P17 ok jag utryckte mig faktist lite klumigt där. glöm att jag sa ord. Läten menade jag mer. Det ligger ganska naturligt i vår natur så.... Men du kan ha rätt. Samtidigt så är det ju så med alltig- saker och ting förändras. Evulotion sker ju pga något förändras i små skalor från början. Kanske kommer inte talets gåva vara centralt i en avlägsen framtid exempelvis. Kanske är då känsla viktigare. Fast det skulle samtidigt ruinera mäskligheten i den form vi finns nu. Skum pryl!
får huvudvärk av detta.. kanske inte va detta ändå..
ge mig din månadspeng
Wannhy_Rat P56 varför skulle han göra ett läte som symboliserar stolen om han själv inte ens kan höra sig säga det? Han kan heller inte höra något, dessutom vet han inte om att vi andra avänder stämbanden för att komunicera. Jag tror han skulle kommigt på nått tecken med händerna istället, nån form av berörings tecken emot den andra handen
Just att de inte tänker i ord är ju inte så svårt att förstå.. Det skumma är ju att en människa som är döv,stum och blind inte skulle ha några intryck alls förutom känseln.. Måste vara ganska svårt för en så handikappad person att tänka vad vi skulle kalla "inteligent".. Språket är ju en av de viktigaste delarna i människans utveckling och det som gör att vi kan tänka och formulera oss logiskt liksom.. Men som sagt en döv,stum,blind har ju ändå känseln och kan väl lära sig att tala med tecken och känna sig fram och därmed utveckla både språk och få intyck.. Däremot borde väl en döv, stum, blind och fölamad person vara en grönsak om man säger så.. Utan några intryck what so ever så kan väl hjärnan och tankevärlden utvecklas särskillt långt..
aaah det finns en utmärkt låt som behandlar ämnet! The Who - Pinball Wizard He ain't got no distractions Can't hear those buzzers and bells, Don't see lights a flashin' Plays by sense of smell Always has a replay, 'n' never tilts at all... That deaf dumb and blind kid Sure plays a mean pin ball!
mm! lukt har ni ju glömt. men många av er kommer med argument och idéer som baseras på människor som redan kan se och höra och som sedan skulle tappa den förmågan. Föds man nu med detta så har man ju inga andra referenser att gå på. För en människa som får det senare i livt kanske det blir rätt tragiskt. Men det går inta att utgå från något man inte vet. Hjärnan och det mänskliga tänkandet består av 3 huvudsakliga ting: Den minsta delen: Saker som du vet att du vet Den näst största delen: Saker som du vet att du inte vet Den största delen: Saker som du inte vet att du inte vet Så då kan vi aldrig förstå det vi inte vet att vi vet Exempelvis hur en männsika född på det viset känner!
oj: Så då kan vi aldrig förstå det vi inte vet att vi inte vet Exempelvis hur en männsika född på det viset känner! blev mycket där :P
säkert nån som redan tagit upp det, men det fanns ju en brud som var allt det där. hon lärde sig att prata genom olika tryckningar i handflatan. vad hon berättade var att hon tiden innan hon haft kontakt med folk på det sättet hade levt lite som vilket djur som helst. äta när man är hungrig, sova när man är trött, gå på toa osv. så visst kan man tänka, men man är mer som ett djur. fanns nån kille i frankrike som var döv (detta var innan teckenspråk fanns) som återfick hörseln när han gick för nära en kyrkklocka som rang. han hade samma sak att berätta. det är därför jag är övertygad om att det enda som skiljer oss från djuren är vårt språk. folk frågade varför han gick till kyrkan, trodde han på gud? han svarade att: "alla andra gick ju dit... men vadå gud?"
junkgirl och hur kunde dom bygga upp ett sånt system med handtryckningar? hur bestämde dom hur många handtryckningar som betydde vad? jag får det inte att gå ihop, låter skumt.
Demento: hon kan ju känna på saker och så.. Man låter henne göra en sak, ta på en sak och gör sedan olika tecken beroende på vad hon gtar på eller gör och sedan byggs väl språket upp precis som vi bygger upp vårt språk och utvecklar det under barndommen antagligen.. junkgirl: Håller helt med om att det som främst skiljer oss från djuren är att vi har språk..
allt hon får ut av att röra saker är att hon får intryck genom sin känsel, t e x kallt, varmt osv. hur kan man genom känsel gå vidare till att lära sig att uttrycka sig på det sätt som junkgirl beskrev? personen ifråga vet ju inte ens vad en människa är, allt hon känner till är de sinnesintryck hon får genom sin känsel. om du inte visste vad språk var, aldrig hört ett ord, aldrig talat ett ord eller ens funderat över innebörden av kommunikation så tror jag inte att du kan bygga upp nåt jävla morsesystem och ha givande samtal med andra människor. hon känner inte till att det existerar andra varelser, allt hon vet är att hon själv finns. luktar bull lång väg, så jag vill gärna att nån kan ta fram en källa om det finns nåt. förlåt om det blev lite virrigt, och jag kan säkert ha missat nåt. tycker bara att det låter så grovt ologiskt.
BitcHi: hellen/helen keller
Demento: Vad snackar du om.. Klart hon vet att det finns andra människor.. Kan du bara känna varmt och kallt så har du fett underutvecklad känsel man.. Hon känner ju former, mjukt, hårt, varmt, kallt, stort, litet, runt, vasst, fyrkantigt o.s.v... Hur mycket som helst.. Känseln kan ge en hel del intryck..
Joel413 P20 nej det är inte klart att hon vet. om hon aldrig har sett en människa, hört en människa, eller hört tal så vet hon bara att det finns former som ger olika intryck. ska hon ha ett samtal med känslan "rund och varm" eller? eller...hmmm jag kom just på att hon genom att röra sig själv och sedan röra någon annan rätt grundligt möjligen kan komma till insikten att det hon rör vid är likadant som hon själv. men steget är ju rätt långt från det till att bygga upp ett kommunikationssystem eftersom hon fortfarande inte vet vad kommunikation är.
Fy fan, det vore ett helvete alltså... Det finns en barnvisa som går typ: Byssanlull kokar kittelen full, bla bl bla, den ene han var blind, den andre han var döv och den tredje hade trasiga kläder". Om jag måste välja, så skulle jag fan vara han med trasiga kläder!
Dark_Rhodez hade nog den bästa förklaringen, han fick mej att fatta iaf..
baeng
läste just Dark_Rhodez P24 , fick en tankeställare...
Demento: Nä men alltså man kan nog komma rätt långt med att bara känna.. Man märker väl att den andra människan rör sig, man känner som du själv sa likheterna med sig själv.. Sedan om folk runt omkring en föröker hjälpa en på vägen med att inse så är det ju ännu lättare..
Demento hon hette helen keller. googla det.
junkgirl och det första jag ser när jag söker är det här: "The daughter of Captain Arthur Henley Keller and Kate Adams Keller she was born with full sight and hearing" . rätt viktig skillnad. jag antog iaf att diskussionen handlade om folk som var födda på det viset. jag fattar helt ärligt fortfarande inte hur en person som föds på det viset kan lära sig vad kommunikation går ut på. fast det kanske beror på att jag inte kan föreställa mig hur det är att inte kunna se, höra eller prata :)
det verkar förresten inte vara så vanligt att folk är helt döva och blinda, det mesta jag hittar är iaf om folk som är döva och har försämrad syn men fortfarande kan se en del.
Dark_Rhodez P24 yeah, men är dom så sen födseln? hehe känns egentligen som en rätt dryg sak att sitta och tänka på men det här var fan intressant...
Hur skulle det fungera om man var totalförlamad, döv och blind ? känner inget, hör inget och ser inget.. det är ju nästan som att inte finnas.. eller nåt? läskigt
nuff said.
När man är hungrig så morrar ju magen åt en utan att man använder ord, och då känner man sig hungrig bahahah
vafan.. klart man kan. läste om en tjej som va döv, blind och stum. hon lärde sig teckenspråk. fattar inte hur men hon lyckades
Hangaround
2004-06-28 02:40