I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-07-21 00:37

Att dö nöjd

Jag tänkte på detta för några dagar sen. Om man nu ligger där på en dödsbädd och vet att livet snart är slut, hur ska man då ha levt för att vara nöjd. Antagligen måste man ha levt enligt det man trott varit meningen med livet. Vissa har ju som livsfilosofi är att hjälpa andra. Om de nu gjort detta under hela sitt liv så tror jag de känner sig rätt nöjda. Andra har som mål att shagga så mycket som möjligt, har de då gjort det så är dom nog också nöjda. Frågan är om man måste skaffa sig en bestämd tanke om meningen med livet för att dö nöjd. Jag har själv gett upp tanken om att det finns en mening med livet. Därför tror jag att mitt liv kommer bli nått likt "falling down" när jag närmar mig 50 och inser att jag lallat runt hela mitt liv.

För att klara sig måste man helt enkelt sluta tänka om man nu ägnat sig åt det eller tro på en mening med livet som man kan uppfylla.

Tack för mig...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-21 01:03
bara den kommer snabbt och utan förvarning så tänker inte jag klaga på om mitt liv uppfyllde ett syfte som på något sätt tillfredställde mig.
I, Rowboat

2004-07-21 01:04
General_Krog

det var därför jag la in "Om man nu ligger där på en dödsbädd och vet att livet snart är slut"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-21 01:10
hrm...om jag fick somna in omgiven av släktingar, barn osv så skulle jag nog kunna dö med ett leende på läpparna. äh...hela grejen med "nöjd med sitt liv" är så jävla överspelad. ett i-landsproblem, att överhuvudtaget bli 50 år gammal är ju en jävla lyx när man tänker efter ;)

men eftersom jag inte har så höga ambitioner och har rätt låga krav på det mesta så lär det inte bli så svårt för mig att dö nöjd. man kanske ångrar en hel del man aldrig gjort och vissa saker som man gjort men ingen lär väl dö utan att ångra något...

2004-07-21 17:14
tassel P18
jag svarade på rubriken, inte på ditt långa inlägg
I, Rowboat

2004-07-21 17:17
General_Krog

vilken fasansfull handling!

2004-07-21 20:49
Folk som tar självmord dör nog nöjda i mycket större utsträckning.

Annars tror jag att jag skulle vara nöjd precis när jag än dog nästan. Jag skulle kunna dö nu och vara helt nöjd.
Inte för att jag uppfyllt någon mening med livet, utan för att jag ständigt gör det...
jag är ju ungdom med tornado-skateboard och propellerkepsen bak och fram

2004-07-21 23:00
att ha levt som man själv velat. om man tycker in i det sista man valde rätt jobb, eller agerade rätt på olika ställen, och älskar sin fru och sina barn eller nåt, och är nöjd med deras uppfostran, skulle jag nog va nöjd iaf :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-07-21 23:20
om jag inte lider av en plågsam sjukdom och vet att smärtan kommer försvinna när jag dör, så tror jag inte jag kommer vara så nöjd med att dö.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2004-07-21 23:29
därav ordet dödsångest
mäktigare ord får man leta efter

2004-07-21 23:33
kanske.. hmm..

liv? :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-07-22 18:38
De flesta dör nöjda som dör av ålder. En av de tidigare delarna av hjärnan som slutar fungera är den där dödsångest finns :)
I'm back!

2004-07-22 21:57
kneelwhenIenter P18

människan blir aldrig nöjd. när man har uppfyllt ett tomrum, visas ett nytt. en balans som alltid kommer finnas, verkar det som.

Men däremot kan man få en något nollställd relation till dessa tomrum.
Eller kanske till och med bli nöjd med att slippa denna livslånga strävan genom att dö...
jag är ju ungdom med tornado-skateboard och propellerkepsen bak och fram

2004-07-22 22:15
Jag vill kunna citera Aesop Rock när jag ligger på min dödsbädd.
"Look, I've never had a dream in my life
Because a dream is what you wanna do, but still haven't pursued
I knew what I wanted and did it till it was done
So i've been the dream that I wanted to be since day one!"
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2004-07-23 16:39
Jobbar ju på ålderdomshem så jag ser ju en del folk ligga inför döden .. jag tror att man inte tänker så mycket på död elelr liv i den veckan eller så man bara ligger och är värdelös .

Man är liksom bara helt okontaktbar .. ingen ögonkontakt, bara små rörelser och andetag. Det är liksom itne liv eller död nå´t däremellan närman iten ätit på en vecka.

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2004-07-23 16:57
ILLINI_DUDE P22
uhm...alla som dör en naturlig död gör inte det efter att ha varit kollin i en vecka. vet inte om det var det du menade men det var så det lät iaf.

2004-07-26 06:38
amadeaus, kanske .. men det är rätt ointressant att lyssna på gamla tanter också. Dom växte ju upp i ett helt annat samhälle och så och fattar inte vad vi har idag. ul med berättelser om hur det var i Sverige under andra världskriget iofs ..

Demento, Nej det gör de naturligtvis inte .
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

Hangaround

2004-07-26 07:13
det här skulel jag vilja kunna säga när jag dör:
I've never had a dream in my life
Because a dream is what you wanna do, but still haven't pursued
I knew what I wanted and did it till it was done
So i've been the dream that I wanted to be since day one

fast kanske inte på engelska.