I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Måste man drömma om världsherravälde?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-07-23 23:41

Måste man drömma om världsherravälde?

det här med drömmar och mål... jag har funderat en del över det så jag tänkte bli lite psykologisk av mig.
jag har alltid varit en person som tänkt/drömt väldigt mycket, jag tror jag vågar påstå mer än andra. när jag var mindre tyckte vissa jag var konstig för jag gick omkring på skolgården och istället för att spela fotboll tittade jag upp i himlen och tänkte på massa andra saker.

men grejen är den, att när jag drömmer om framtiden, så handlar det aldrig om "stora grejer". när dom intervjuar viktiga och framgångsrika personer, så säger dom alltid: "när jag var ung, då drömde jag minsann om att bli världens bäste fotbollsspelare" eller "jag har alltid vetat att jag skulle bli president".
jag är ganska bra i skolan, men jag vet att jag aldrig kommer va bäst. jag tränar judo, men vet att jag aldrig kommer vinna OS. jag skriver texter och rappar, men jag vet att jag aldrig kommer bli bäst på det heller. och jag vet att jag aldrig kommer att vara den snyggaste, tuffaste eller äga alla tjejer. jag är inte född sån, så det ligger inte för mig att drömma om det.

när jag tänker på framtiden tänker jag på små saker som ligger nära. som att träffa min bästa vän igen, att det ska komma en riktigt härlig varm natt när man sitter ute och tar det lugnt och mår bra, att jag ska vinna en enstaka match eller köpa en ny fin tröja...det är inte så att jag inte vågar "sikta högt" för att jag är feg, det ger bara ingen tillfredsställelse.
betyder det att jag är för alltid dömd att bli en medelmåtta? måste man vara oresonlig och ha en galen vision om man ska komma nånstans här i livet? finns det överhuvudtaget nån plats för blyga och ödmjuka människor som nöjjer sig med att ha det ganska bra?

känner ni på nåt sätt igen er i dom här tankarna? är jag ovanlig, eller är det fler som inte känner sig lockade av att tänka på sig själva som blivande världsledare?

2004-07-24 00:37
erkänn du var dålig på fotboll!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-24 00:41
........................................ ...........................
okej, jag hade förväntat mig ett mer genomtänkt svar. men men. jo de var jag

2004-07-24 03:17
När man var i den åldern när man spelade fotboll på rasterna så ska man inte gå och tänka på såna saker.
Då ska man bara leva livet och vara dölycklig för varje trettiminutersrast man har.

2004-07-24 15:25
kinky_jojje du och jag tänker rätt lika :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-07-24 15:29
Men tänk ändå att allt kan hända, även ifall det nästan aldrig händer och det aldrig händer med en själv..
Som ett ytterst dåligt exempel kan vi ta det här med fingerknäckande, alla som sa åt mig att sluta för jag skulle skada knogarna men jag tänkte att det aldrig skulle hända mig, men nu fan har fingrarna svullnat på mittenleden och det gör ont varje gån jag ska knyta näven och göra vadsomhelst med fingrarna.
Och vad gör jag nu?
Nu gick det här exemplet lite åt precis fel håll, men tänk det bakvänt eller nått...

2004-07-24 15:32
Pzyjuntan P-1

jag trivs ganska bra som det är, även med hur mina drömmar om framtiden ser ut. så nej, jag "vill" inte ha drömmar om att bli president eller så

men det verkar lite som att det är såhär: de som blir president eller Ronaldo har säkert drömt om att bli det. men dom har också haft en jävla tur och en jävla taland, oberoende av deras visioner.
dom som drömmer om att bli bäst i vrälden, men inte kommer riktigt så långt, dom brukar iaf sluta som framgångsrika, ganska högt upp på skalan.
"siktar man på stjärnorna landar man i trädtopparna"

men om man inte tror att man är bäst eller vill bli det överhuvudtaget, kan man trots det bli nästan bäst?

2004-07-24 15:34
kinky_jojje P17
Egentligen räcker det med en jävla massa tur.
För om man har tillräckligt med tur kanske man vaknar och kommer i bekantskap med nån oerhört stor talang inom sig.

2004-07-24 15:41
xavante

jo... sen tror jag det finns människor som står över sånt här med visioner, som är födda att ta en plats i historien.
folk som har talangen och tycker det är kul, och som omvärlden gör till stjärnor. men som fortsätter bara göra sin grej.
original

2004-07-24 15:43
kinky_jojje P17
Såna där människor är nästintill äckliga tycker jag =/

2004-07-24 16:45
kinky_jojje P17
Napoleonmän, Ubermech...
I, Rowboat

2004-07-24 16:46
*ubermench
I, Rowboat

2004-07-24 16:55
jag tänkte mer på bob marley faktiskt hehe.

ett annat exempel är väl på nåt sätt hitler.
men vafan, nu kommer vi ganska långt bort från ämnet väl?

2004-07-24 16:58
nej nej, hitler hade ju en stor vision, han hade bara planerat det litet dåligt och blev för het på gröten så det sket sig, man måste ju ha en stor plan även om man kanske inte förverkligar den, själv skissar jag på ett komplett världsherravälde vid ca 2025, detaljerna är luddiga men om jag minns er från whoa så skall jag skona er från saltgruvorna.
I, Rowboat

2004-07-24 17:00
Hitler var väl inte det bästa exemplet, för om han hade fått uppfylla sin första dröm så hade han gått på konstskolan i Wien, och om han hade gjort det hade han inte blivit tvungen att jobba med skitjobb och sen skita i allt det där och bli försjunken i egna studier på ett stadsbibliotek.
Och dom "studierna" fick honom att söka en syndabock..
Osv...

2004-07-24 17:08
hitler är dock exemplet på en man som hade en ganska hög vision, och som genom en serie inträffanden hamnade högst upp.
nu var han kanske inget lyckat exemplar... men bevisar det ändå inte att man faktiskt KAN bli galen diktator även om man inte siktat på det sedan 5:e klass?

2004-07-24 17:51
Jo det bevisar tydligt att du kan bli galen diktator även om man inte siktat på det sedan 5:klass.