kärlek existerar inte
Jag och en kompis satt och funderade på hur vida kärleken inte finns eller finns. Det är den sista instinktiva känslan som vi människor naglat fast sig vid. Vi moderna människor viker oss inte för instinkten att vilja spöa någon som vi är arga på, vi viker oss inte för instinkten att bara rusa fram till ett bord med mat och bara slafsa i oss. De ja vill säga är att människan har utvecklats. Det finns bara två instinkter kvar som människan har svårt att släppa, dels kärleken som jag iofs inte tror är en instinkt utan en påhittad sak av människan för att få en meningsfull atmosfär i livet, (fortplantning). För om en omordern ser en människa med massa pengar så tror människan alltid att han är olycklig bara för att han inte har ”kärlek”. Jag tycker att vänskapsband är det närmaste man kommer det här som man kallar kärlek och de är den enda ”kärleken” som behövs. Den andra instinkten är sex, en drift som är svår att motstå för de flesta... hänger ni me? Ligger de nåt i detta eller är de ba dösnack?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
jo men.. det finns en del mellan vänskap och sex.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hur menar du?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
tjaa.. min svenskalärare hade den cyniska teorin om att man inte kan älska nån annan än sig själv, genom någon annan. så att om man var kär i nån, så var det egentligen känslan av att bli älskad av nån annan man älskade personen för..... typ....
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
äh, kärlek. men du trodde inte på den? så strunt samma..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
helenay F18 tror och tror... de är mest spåningar i sanden... men hur kan man tro på den äkta kärleken? menar hur hittar man "the one and only" den stora kärleken? man tror sig ha hittat henne men en dag så tar de slut, men när man väl kommit över henne så kanske man hittar en ny som blir den nya "one"... öh okej! betyder det att det inte finns nån äkta kärlek? kanske är de som Mackan_Breaker_ P16 s lärare säger att man älskar bara för att få blir älskad?
Manel ja förlåt. tvivlar en del på det jag med.
Det kan väl finnas äkta kärlek, även om man kan uppleva det med fler personer.
Don't you feel more like you do now than you did when you came in?
hur vet man om kärleken är äkta? tycker det känns olika varje gång man blir "kär". Själv tror jag inte på personkemi. (kärlek mellan 2 personer) Man blir bara kär för att det har varit så, hela tiden.. Mamma och pappa är kära, mormor och morfar är kära osv.. Det finns ju också andra former av kärlek, som kärlek till naturen, sina vänner och familj .
Vi är instruerade och disciplinerade att tvivla på vårt mänskliga hjärta.
Den känslar vi kallar kärlek kommer i 2 former. Ena i form av en god vänskap den andra är hjärnans neuros som skapar "fjärilar i magen" känslan. Efter att man har varit tillsammans med en person ett tag försivinner denna känslan ("fjärilar i magen, gulipluti, ja ni fattar) och övergår till en djup relation av vänskap. Kärlekens syfte är fortplantning och inget annat. Syfte med att gifta oss är att få "äga" den andre.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
När man träffar en person som tilltalar en oehört mycket så blir man ju i första hand blind av galen kärlek. Det är förälskelse. Sen kan man också undra vad som händer med denna förälskelsen, är det som Turist säger att det övergår till djup relation av vänskap? Eller handlar det om att man lär sig att respektera denna personen på ett viss sätt, bara för han eller henne? Och såklart förekommer kärlek i många olika former, som någon nämde, det tror jag på. Man får helt enkelt se skilladerna. Kärlek är inte en påhittat form av "fortplantning". Det finns ju de som lever i kyskhet men ändå älskar varandra väldigt mycket. Hur förklarar man situtionen under sådana omständigheter eller är det enkla svaret bara, vänskap?
men de som lever i kyskhet lever fan inte naturligt.. människan är ett djur som "ska" fortplanta sig.
haha jo det håller jag med om. men ändå, finns det kärlek mellan ett par som lever i kyskhet?måste man ha sex för att bevisa för sin partner att man älskar han eller henne?
ja det finns det säkert. men OJ va sugna dom e på varran. klart man inte måste ha sex om man inte vill det, en del kan ju inte pga skador och shit. man gör väll det bästa av situationen i såfall.
kärlek och vänskap är ju jättebra för evolutionen .. man springer i flock, vilket gör att ni klarar er bättre för ni hjälper varann. sen är det ju väldigt bra att folk parar sig med.
doFFa P20d "det är den eviga frågan som aldrig får svar på" finns visst svar på den frågan. Vi är bara för dumma för att känna till det. En mycket smart person skulle ge dig ett svar ganska snabbt. Dem som är tex insatta i hjärnans fonktioner och kemikaler osv dem har nog förklaring till det. Eller psykologer mm.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
vetenskapsmän, skulle berätta för dig de själva att de har egentligen ingen aning hur hjärnen fungerar. håller med doFFa att må bra är en viktig grej och lättare att reda ut än vad kärlek är eller om den finns. men om man ska förtfarande fråga om kärlekens existens. jag tror man måste fråga sig först om nån Guds Existens om man tror på evolutionen, då skulle jag tipsa om att kärleken finns inte bara överlevnads instinkt , och det är uppenbärt att vi behöver varann för att överleva. om man tror på nån av de stora Religioner tex Islam Kristendom, Judaisem(eller hur det stavas). då skulle jag typsa om att din gud är kärlek. men i män finns det för tillfälligt ingen riktigt kärlek. för att vi har ett syndigt själviskt natur. sinful nature menar jag. och vi behöver återförenas med vår gud innan vi ska ha riktig kärlek inom oss. så där ja. ett svar ifrån mig för atiester. och tiester... de som tror på en högre makt (satanister inte inkluderad).
Right makes might
blir så less på såna här teorier. kärlek finns visst, freud var ett riktigt prakt-retard, och du, min herre/dam, är dum. sådeså.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
pili F21 ok, jag tycker iof också att freud hade några få vettiga teorier, men detta är enligt mig inte en av dem. sådeså ^_^
EL-LINA med andra ord har du aldrig varit kär?
EL-LINA bara så jag vet om jag fattat rätt. tror du att INGEN kan bli kär, eller att DU inte kan bli det?
EL-LINA de som älskar samma person från det att de är väldigt unga och sedan fortsätter med det hela livet då?
EL-LINA så även du tror att kärlek existerar?
EL-LINA nu förstår jag inte riktigt. vad är det med den du inte tror på? du tror ju på att den existerar, men du tror inte på den? menar du att du inte tror på den som del av ditt eget liv?
EL-LINA så, du tror på kärlek, men inte att det är något för dig, typ? har jag fattat rätt då?
EL-LINA njaeh, kan inte riktigt påstå att jag hänger med där. att säga att man tror att något finns, men att man inte tror på det låter i mitt huvud väldigt ovettigt ^_^
klart att äkta kärlek finns. det finns överallt. Vi är omringade av kärlek..
klart kärlek finns, men när man ser på ricky lake när tjejer gifter sig genom breväxling med brottslingar som sitter inne för våldtäkt på 14åringar så kan man ju undra... kärlek å hat går alltid hand å hand... du måste ju kunna hata nån för att kunna älska nån tycker jag... iaf åtminstone så tycker man alltid om en person mer än en annan... det är väl kärlek? svårt att blanda in kärlek när man tycker att alla är lika värda dock. typ
Éxitus
kärlek är kemi, kemi är fett
undertiden
du kan inte älska någon om du inte älskar dig själv. jag tror att man finner kärlek då man märker att man får kärlek tillbaka, det behöver inte vara i ett förhållande mellan pjkvän-flickvän. det kan också vara ren vänskap. jag tror att den sanna kärleken finns o när man väl hittat den så märker man det ganska tydligt. ja tror att många är rädda för att finna den o stänger in sig i sig själv o stänger ut människorna runt om kring. att älska någon betyder inte att man tänker att man vill leva resten av sitt liv tillsammans med personen, det betyder att man inte kan tänka sig att leva sitt liv utan den andra personen. när du blir kär i någon går du efter personlighet, utseeende m.m. det är väll helt enkelt så att det nån gång bara kommer att säga "klick" o sen har man hittat sin kärlek. o vem säger att det bara finns 1 "the one and only"? fett svårt att förklara sånt här o det här blev lite långt men ja hoppas ni förstod vad ja menade.
juste...nu e du inte så kaxig va!
Jag läste nånstans att några forskare hade kommit fram att när vi blir kära så e det bara en förhöjdning av kåthet! Kärlek finns alltså inte riktigt utan det e kåthet det handlar om
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!
PeWi P18 så...asexuella kan inte bli kära? det stämmer ju inte.
för mig är begrepet Kärlek betydligt större än bara att just när två "parar" sig. vad betyder själva ordet? de flesta i forumet verkar tänker nästan bara på ett förhållanden mellan två folk när ser ordet "Karlek" som jag förstog det. var den här post inte begränsat till just denna uttryck av "Karlek" känns som vi kan inte riktig diskutera om kärlek finns eller inte, om vi inte först kan komma överens om vad kärlek är för nånting. känns som ni är mest överens utom "Misery_chick" att det betyder bara "jag tycker om nån, och de tycker om mig". för mig när jag hör, ser eller läs ordet kärlek, tänker jag på ett själsligt tillstånd där man värdesätter nån eller något tillräckligt mycket för att kunna offra sig för den person, sak, eller idé. så för mig, ordet kärlek omfatter väldigt mycket. for mig är begrepet kärlek motsätsen till begrepet själviskhet. jag tror att kärlek kan existera brevid kåthet och "tycka om" kanslen. men inte bara där. jag tycker att man kan ha kärlek till folk som man inte tycker om för att man fatter att de är värde något trots allt. för mig är det fråga om. "har jag riktigt kärlek till folk, saker och idéer? eller upplever jag en känsla av kärlek bara på grund min förmåga att se att förbindelse mellan allt och alla? dvs. bryr jag mig om saker för att egentligen är jag bara självisk och vill att andra ska ha det bra bara för att jag förstå att det är en förutsättning för att jag ska ha det bra. Eller bryr jag mig om folk och saker utan att tänka på mig själv. nu om ni läser min tidigare post då har ni min svar om kärlek finns eller inte. (är det nån som fattar vad jag skriver eller skulle jag ha låt bli att skriva det här?)
Right makes might
jah_rhythm P31 well said ^_^
Misery_chick Thanks
Right makes might