I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Iranier= Ariska rasen?, vill veta mer.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-07-27 23:17

Iranier= Ariska rasen?, vill veta mer.

Hej
Jag satt och läste en tråd här om rassar och shit och så stod det om att iranier var från "ariska släktet" men jag vill veta vad som menas med arisk och vad det handlar om. Så om någon här vill förklara det noggrant för mig skulle jag vara väldigt tacksam.

Credit crunch crunch baby

2004-07-27 23:20
Arier kallade sig de indoeuropeiska grupper som omkring år 2000 f.K. trängde in i Iran/Afghanistan (Persien), Armenien och norra Indien (namnet Iran betyder ariernas land). Ariernas närmaste ättlingar i vår tid torde finnas i Afghanistan, Nordindien och Iran. (Aryas är gammal indoeuropeiskt ord och betyder ädel, ren.) Ordet har ibland använts som beteckning för alla indoeuropeer (perser, greker, armenier, hittiter?, skyter?, meder?, saka och andra). Till dem räknas folk som talar indoeuropeiska språk.
Hitler missförstod vad en arier var och kallade följaktligen de rasrena folket för arier. Ett grundläggande misstag av Hitler var även att utgå från att tyskarna var rasrena, då de är en blandning av goter och hunner, utöver den germanska? ådran. Att idag tala om rasrenhet (i fråga om människor) visar på okunskap eftersom det knappast finns något som är 100% "rasrent".

2004-07-27 23:23
Nuu fattar jaaag! tack

2004-07-27 23:35
Ett grundläggande misstag av Hitler var även att utgå från att tyskarna var rasrena
Och tänkt att hela tyska folket köpte det resonemanget ..
skrämmande att det bara är 60 år sen alltså.
Sjuk planet det här..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2004-07-27 23:39
mm shiiet...

2004-07-27 23:58
mm, jag har aldrig vart där :(

2004-07-28 02:22
Har också hört det där faktist, att Ariska rasen härstammar från Iran..

har även hört att svenskar inte till hör den ariska rasen?

känns jävligt dumt och andvända uttrycket "ras" förövrigt.

2004-07-28 04:30
Eftersom rasteorier lägger krokben för sig själv gång på gång, så känns det rätt meningslöst att dela in folk i det. Visst går det att i viss mån kunan härleda, elelr vad man kallar det, någons ursprung.

Men egentligen, vad är det som kännetecknar en "ras" egentligen? Rent vetenskapligt, hur stora skillnader krävs det mellan "raser" för att kallas raser? Att det är rätt stor skillnad på en chihuahua och en St. Bernhard behöver man ju intevara zoolog för att inse, men människor ser ju i princip likadana ut, rent anatomiskt. Visst, genomsnittslängden skiljer sig ju rätt mycket från ställe till ställe, men sådant regleras väl ändå av kost och klimat? Och hudfärgen skiljer ju ännu mer, det går väl även att säga att afrikaner har störra näsborrar och så, men det finns det ju naturliga orsaker till, hetta.
Skillnaden mellan mänskliga "raser" enligt mig inte stor. För mig är "vita människor" en ras, eftersom de har ljus hy, svarta människor en annan ras och sedan finns det östasiater, typ japaner, kineser, koreaner, kambodjaner, sådana med små ögon, haha. Detta säger jag utan att vara rasist, men definitonen av raser enligt mig är någonting i stil med den. Jag tror/vet att ingen "ras" är dummare än den andra eftersom alla har lika stora hjärnor, de som vi i västvärlden kalalr smarta är ju inte så smarta om man skulle placera honom bland vilda stammar i Borneo-djungeln, elelr vart de bor, tänker på dokumentären i SVT, där är man ju street wise, hehe, vilket enligt mig är äkta intelligens. Matte och annat djävulskt påfund som man måste kunna här för att betraktas som lyckad är bara skit, lär ut jakt/överlevnad i skolorna.

Är så djävla tabu att dela in folk i "raser" nuförtiden, enligt mig är en rasist den som säger att mörka människor är dumma i huvudet för att de är mörka o.s.v. och även förespråkar "elitsamhällen" med enbart vita och sådant, nationalister helt enkelt, sverige åt svenskarna och allt vad det heter.
Intressepenisen hårdnar!
Graffare

2004-07-28 18:51
vad är svenskar för "ras" eller "släkte" då?
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2004-07-28 19:08
PuGe: germaner, kallar man väl dem/oss. Germaner är sådana som talar germanska språk... d.v.s. svenska, norska, danska, engelska, tyska, flamländska(i nederländerna) och några fler... frisiska? En massa. Germanska språk är ju i sin tur en gren ur de indo-europeiska språken. Kan någon kunnig kliva in här?
Intressepenisen hårdnar!

2004-07-28 19:27
wasteapa01 P17:
flamländska??
Man pratar inte nån jävla flamländska i Holland

hmm...
Vasastan JAO!!

2004-07-29 12:37
Okej, då.
Intressepenisen hårdnar!

2004-07-30 13:16
FatBastard P16 & PuGe P15
Eftersom tyskarna tydligen härstammade från goter och hunner så borde väl svenskarna göra detsamma?
Förövrigt var goterna en germanstamm som invandrade till Norden för ca.3000-4000år sedan.
Och hunnerna kom från öst nånstans, kanske kina eller nått, och spred skräck och fullkomligt krossade ostrogoternas välde i södra ryssland och satte på så vis igång en stor folkvandring bland germanerna som trängde sig mer västerut i europa.
Hunnerna blev dock besegrade i nuvarnade frankrika av en arme bestående av romerka soldater och visigotiska krigare.
Sedan har väl både hunnerna och goterna "blandats" med övriga germaner som fanns överallt i europa.
Och där har vi väl nått svar på var europeer härstammar ifrån.

2004-08-03 10:19
Hitler menade ju även att arierna härstammade från den sjukna staden Atlantis. Vilket låter förbannat vettigt....... =p

2004-08-03 21:14
Shoolen: tack för att du försökte iallafall! :D
Intressepenisen hårdnar!