I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mitt liv är en öppen bok.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-08-03 11:07

Mitt liv är en öppen bok.

Okej inte allt i livet men jag har ett behov av att skriva ner saker och ting och bara skicka ut det i rymden. Det är nåt psykologiskt med det, att släppa ut sina vardagstankar, känns som att man behandlar dom på något vis då som man inte gör annars.

Jag har försökt föra dagbok flera gånger men har tappat intresse efter ett tag, för det känns inte som att släppa ut det på samma sätt.

Jag började för nån månad sen föra dagbok på min hemsida och jag tycker det är jätteskönt. Det kanske är något exibitionistiskt som ligger bakom men jag vet inte, tror inte det. För jag skriver ju inga sensationsgrejer eller så för att locka folk eller för att låta häftig.

Jag bara skriver tankar om min vardag och just när jag klickar på publishknappen så känns det som att all den energin frigörs och skickas ut i rymden.

Ni borde pröva det. Om inget annat så kan det vara jävligt kul att ha och gå tillbaka till efter några år och se vad man tänkte och kände om saker just då.

Någon som gör detta redan? Jag vet att lunarstorm bl a har en dagboksfunktion.

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2004-08-03 13:00
tror det är som Knazbarn säger att man får distans till sakerna man skriver, man ser dom från andra vinklar kanske? har man något som tynger hjärtat så är det ju ett jätte bra knep att bara skriva ner det på ett papper. fast det är ju en annan typ av situation .. dock också psykologiskt, vad är det som får oss att må bättre av att skriva ner saker och ting liksom?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-03 13:07
Brukar skriva ner allt möjligt som tex hur jag känner, tänker, tycker och vad jag drömmer. Känns bättre för stunden. Sedan är det bra med för man får mycket lättare grepp om åren som förflyter. Fast det går ju i perioder som allt annat förstås.

Manager

2004-08-03 14:10
Har gjort det ibland....dock när jag återvänder vid senare tillfälle för att kolla på vad jag skrivit känns det inte som att det är jag som skrivit. Har glömt bort allt, och undrar hur jag lyckats få dit alla konstiga stavfel.
Redline!

2004-08-03 15:20
håller med emil ..
fast jag gör det nog lika mycket för att bokstavligen komma ihåg vad jag gjort av dagarna .. för kommer man ihåg vad man haft för sig så kommer man också ihåg känslorna, vilket humör man var på osv ..
it's k-line baby!

2004-08-03 15:38
nä fyfan.

vill jag berätta något så har jag mina kära vänner, och då kör jag filosofin: det som inte har berättats har inte hänt.

men att lägga upp det för okända människor ger mej inte något.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2004-08-03 20:44
jag skriver dagbok på helgon. en grej som jag börjat märka nyligen är att jag utelämnar vissa grejer eftersom att jag vet att särskilda personer läser.. det är kanske inte så bra. men samtidigt vill man ju kanske inte skriva något som kan missuppfattas..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-03 21:17
mitt liv är som en jävla kalle anka tidning...hälften är sånt som går i repris gång på gång, den andra hälften försöker leva upp till den gamla goda tiden och det blir aldrig några nakenscener...damn vad jag är filosofisk

2004-08-04 12:18
måste bara anmärka lite på ord som vanligt.

Det är inte som shunaren säger, att man lägger upp det för andra att läsa. Så är det inte i mitt fall. Jag skriver av mig för min egen skull, inte för någon annan. Att bara skriva en text i datorn och låta den ligga ger inte samma genomslagskraft, samma flöde, samma energi-uttömning som när man verkligen skickar ut det i rymden.

Det är säkert bara psykologiskt, men jag märker att en del verkar hålla med om att det är nåt speciellt med att just skicka iväg tankarna.

Skillnaden mellan att skriva ner och att tänka är att man tvingar sätta ord till känslor, formuleringar till reaktioner och slutsatser till förvirring. Man kan nog säga att man förkroppsligar sin energi genom bokstäver och ord.

Det här med att blicka tillbaka på det man läst är för mig väldigt facinerande. Det blir som en tidsmaskin. Ungefär som när man känner en doft som triggar ett minne, eller en låt. När man upprepar orden, som i det här avseendet är situationer, tankar och sinnesstämningar vi befunnit oss i... så tas vi tillbaka till den stunden.

Det är en mäktig känsla.

2004-08-04 22:44
Emil_brikha

men du skickar väl ut det i cyberrymden för att andra ska läsa?

samma sak som när du berättar något på whoa, du gör väl det för att andra ska läsa? annars tycker jag det låter konstigt att göra en tråd om något, alltså om man INTE vill att andra ska läsa.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2004-08-05 00:56
man skapar en diskussionstråd för att diskutera och ta del av andras tankar.

Det kan du väl ändå inte jämföra med att skriva dagbok?

2004-08-05 01:01
finns skitbra sån funktion på lunar dagboks funktionen heter den

2004-08-05 11:52
mitt liv är som hämtat ur filmen närkontakt av tredje graden.. massa jävla obs runt omkring mig day out and day in.
;)
..yes yes

2004-08-05 16:49

jag skriver dagbok på lunar nästan varje dag ...och jag har mina "trogna fäns" där... och även dom som gör fejk lunar för att läsa min dagbok... haha .. men men det är sött. jag har ingenting att dölja. älskar att skriva.

jag vet att jag är jävligt intressant .. haha
"mitt liv är som en berg&dalbana,<br> SÅ HÅLL I DIG & NJUT AV ÅKTUREN!"

2004-08-05 20:22
Emil

en diskussionstråd kanske.

men när man berättar något om sitt liv eller en händelse i en tråd, så betraktar jag den inte längre som en diskussionstråd, utan mer som en dagbok.

2004-08-07 12:37
jag skulle vilja säga att du antingen
1:skaffar dig några vänner. irl som du kan prata med
2: upsöker en psykolog.

2004-08-07 15:24
Jag skriver dagbok på "Anteckningar" på datorn, fast det är mest bara för att jag har tråkigt o inget att göra, vilket jag oftast inte har.. fast nu var det några veckor sen.. bra tidsfördriv i alla fal..