I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

en tanke ang. gud och andra planeter.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-08-03 17:03

en tanke ang. gud och andra planeter.

Jag gjorde misstaget att se Red Planet när den gick på TV.
Det är en dålig scifi-film som försöker vara djup, nåja... ska inte såga filmen :)

Hur som helst, det är en man där som pratar mycket om att Gud spelar in i allt, att man måste ha tro.
Filmen går ut på att de ska fixa till Mars så att människor kan bo på den, med atmosfär - rubbet.
Då slog det med, Gud har väl inget att säga till om på en annan planet? Eller är Gud universell? typ "I rule the universe!" i sann Arnold Schwarznegger-anda?

Kontentan av mitt inlägg; Är Gud endast aktiv på Tellus eller har han makt på andra planeter med?

Och jag vill inte ha några svar som; "Men Gud finns inom oss alla och följer med oss var vi än är" blaha blaha osv. :)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-03 17:09
Hmm påstår de inte att gubben skapade universum? Isåfall måste han ju ha skapat alla andra planeter också, fast jag vet iofs inte om troende förnekar andra planeters existens iofs... Om inte, varför har han skapat andra planeter?

Haha, inte så många svar på dina frågor, men du fick mig att börja fundera :)

2004-08-03 17:10
Jag tror lätt Gud har koll på allt som händer överallt... Finns det liv på andra planeter har han koll där med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-03 17:11
Gud skapade jorden, universum har jag inte hört något om?
Kan någon mer insatt mästra mig lite om jag har fel?

2004-08-03 17:13
Äh jag vet inte... men om han inte skapade universum, vem gjorde isåfall det?

2004-08-03 17:17
Wassenius

Det är en bra fråga, men jag tror inte att det var någon kyf uppe i himlen som viftade med "the magic finger" och sa; "varde ljus!" och så kapluffs, så skapades allt :).

2004-08-03 17:18
Han sätter väl upp stjärnorna på himlen och annat spännande i första mosebok, skapar tids och rumsdimensionen och en massa sånt.
I'm back!

2004-08-03 17:20
Gud skapade universum... o om han skapade d måste han väl styra över d typ?
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2004-08-03 17:20
Kanske big band skapade universum och Gud jorden? Gud kanske är nån integalaktik vaktmästare om som fixar planeter i unversom som liv kan bo på :P
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2004-08-03 17:22
BIG BANG ska det vara :P
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten.
-Arne Anka

2004-08-03 17:24
Äsch, jag som tyckte att det vore kul om ett storband skapat universum ;)

Äh, jag tror att Guds ansvarsområde stannar vid Tellus ändå...
Jag ska hitta på en egen Gud för de andra planeterna och bli väSCHta kändisen.

2004-08-03 17:46
Gud finns inte??, och om han finns så är det säkert en fästing eller nåt annat hatat djur. Typ en uggla.

"I belive man made god out of ignorence and fear, if god made men why the hell would he brought us here?," - Dead Prez

JA!, man är tuff om man citerar ur hiphoptexter ;)
Walking the street of dreams

2004-08-03 17:47
Naizo d e upp till var o en att tro på d dom vill. :)) :p jag hatar inte ugglor ju. dom e roliga. :D

2004-08-03 17:48
Kan ju tillägga att jag är ateist, så.. Jag är en skeptiker ;)

2004-08-03 17:52
Ja klart man ska tro på vad man vill, men ugglor är fortfarande äckliga.
Walking the street of dreams

2004-08-03 22:30
åh fan...

2004-08-03 22:59
Haha, ja där ser man...

2004-08-04 04:17
äh... gud e säkert bara springpojke åt nån större fisk. han har nog värsta mindervärdighetskomplexet för att jorden e en sån liten skitplanet. han hoppas att snart få uppgradera till typ jupiter eller nått.

och svaret på davidens funderingar blir då att sure, vi slipper gubben Gud, men mars har säkert en egen liten sultan som sitter ovanför molnen (bildligt talat, mars har väl inga moln så vitt jag vet) och hytter med sitt trollspö.
blipp

2004-08-04 11:10
om det finns intelligent(?) liv på andra planeter, så har förmodligen de också olika gudar som dom dyrkar. alla mänskliga kulturer har ju haft det.

så då kan man antingen se det såhär:
alla utomjordiska religioner innehåller samma kärna som våra religioner - tron på nåt allsmäktigt, och de är då samma Gud bara han visa sig i olika skepnader.
eller... så är alla religioner bluff om de nu inte finns nåt högre medvetande

2004-08-04 16:29
wiz: Resten av planeterna då? Senast jag kollade fanns det bra mycket mer än 9 planeter i universum..

2004-08-04 17:52
jag har aldrig förstått det där.
är inte "gud" en benämning på en allsmäktig människa?
det finns olika gudar i olika religioner. eller hur?
varför kallar vi då våran gud för "gud" ?
dålig fantasi eller vad?

jag tror förövrigt inte på högre makter.
jag är min egen gud, ateist, vad du vill.
xo

2004-08-04 19:09
Vide Gud e inte någon människa.

2004-08-04 20:27
förlåt. allsmäktig varelse då.

men erkänn att du förstod vad jag menade från första början?
men visst. det är alltid rolig att leka överlägsen.
xo

2004-08-04 20:29
Vibe leker inte överlägsen. förklarade bara att Gud inte e en människa. inte Gud som finns i dom tre böcker-religionerna. förstog va du menade, men påpekade d bara. varför tar du åt daj så mycket?

2004-08-04 22:22
jag tar inte åt mig.
tyckte det bara var en onödig påpekning.
men visst, jag köper det.

inget ont blod här inte.
xo

2004-08-05 02:16
bra.

2004-08-06 18:40
Gud kanske är en kraft med Behov av att Skapa? isf är han redan lååångt borta från Jorden och fixar liv ;)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-07 19:50
daviden
För att svara på din fråga; ja, Gud är universell. :)

Efter som jag tror på honom som universell så har jag förmånen att kunna svara på frågan! Precis som det står att Gud skapade jorden och all vikt som läggs på just det skeendet (med vilodagen och allt annat som folk tycks ha så svårt att smälta, trots att ingen kristen någonsin smält det) så skapade han också universum. Eller som det står så "skapade han himmel och jord". Vanligt är att himmel är "alltet" enligt kristen teori(?) och att jorden är just vårt hem (bibeln riktar sig till folket på jorden)...

2004-08-07 23:26
japp.. undrar om GUD riktar sig mot folket på Jorden.. :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-08 11:25
vibe:

De flesta gudar genom historien har avbildats och kallats vid namn. Själva grejen med kristendom/judendom/islam är att det finns bara en gud och han kan/får inte vare sig avbildas eller kallas vid namn. Gud bara är.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2004-08-08 11:58
det är coolt :P

2004-08-08 14:00
Lingonfil P18

se där.
xo

2004-08-09 22:19
vibe
jag har aldrig förstått det där.
är inte "gud" en benämning på en allsmäktig människa?
det finns olika gudar i olika religioner. eller hur?
varför kallar vi då våran gud för "gud" ?
dålig fantasi eller vad?

var anledningen till att jag skrev...

vår gud är inte bara "en gud" utan gud med stort G. Den är allsmäktig och allt sånt.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2004-08-09 22:32
enligt Islam, tror jag det är (de tror ju trots allt på samma Gud.. på ett annat sätt..) så har Gud 100 namn.. människan kan 99 och det 100ade kan kamelen, vilket är anledningen till att den ser så arrogant och självgod ut.

tänk vad guider kan lära en när man är i Turkiet ;)