Är något automatiskt rätt om det är naturligt?
Ofta när man disskuterar saker, varsig det är homosexuallitet,cannabis eller kött etc, så hör man ofta svaret "det är ju naturligt". Om något är naturlig, innebär det av automatik att det skulle vara rätt? Sen kan man också ställa sig frågan vad "rätt" eller naturlig är...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
är homosexualitet cannabis och kött naturligt? vad är rätt är ju den väsentliga frågan, det finns ju lika många tolkningar som det finns människor.
jo, men defineras rätt av vad som är naturligt? om nått är naturlig, är det då rätt automatiskt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Likväl som ingenting per automatik är "rätt" för att det är "naturligt" är inget heller per automatik "fel" för att det är framställt / "onaturligt" / en "avart". Graden av "rätt / fel" beror av omständigheterna. Exempel: Cannabis är förmodligen ganska fel smo lungare om man ska hantera en rymdskyttel (ganska dåligt att få en skrattnoja då, eller har jag fel), men det är nog ganska rätt som smärtlindring om man lider av cancer. Dock hoppas jag att detta inte kommer spåra ur till ännu en löjlig "THC vs. EtOh"-tråd (d.v.s. jag kommer plocka såna inlägg som inte håller sig till ämnet). 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande P27 tack! så då är allt relativt eller? det finns altså inget som är naturligt? ja bara spånar ja säger inte att ja har rätt... tex är det rätt att det regnar? regn måste ju va naturligt, eller? är det då rätt att de regnar så mycket så folk drunknar? håller med Mabande lite där med omständigheterna.
jo jag håller med... ja undrar bara om argumetet "det är naturligt" håller i längden.
men skulle naturen gör nått fel då? är inte naturen perfekt? naturen funkar ju lixom...
jo men är det inte bara vi som dikterat upp att man inte ska fisa? som skapat massa regler o så?
är då alla regler egetnligen fel?
jag förstår inte logiken med att dra paralell mellan bra/dåligt och naturligt/onaturligt... jag kan inte se nåt egenvärde i att leva "naturligt"... kan nån?...
What would macgyver do?
hur lever man naturligt då? vi lever ju, är inte då det sätt vi lever naturligt?
gatudiktare är naturen fri då?
vad som är naturligt blir ju en jävla svår fråga när du ställer den så där. eftersom människan skapats av moder natur så är ju egentligen alla våra beteenden naturliga. däremot har vi ju vissa ansvar som följer på hög intelligens, typ att inte förstöra naturen som gjort så vi kan leva. "naturligt" uppfattas ju som ett positivt epitet och drmed så kommer man ju mer in på frågan om rätt och fel och inte vad som egentligen är naturligt i den bemärkelsen att vi av naturen gör det...
våldtäkt är naturligt, är det rätt?
shuteye
balance P20 på vilket sätt är det naturligt?
naturligtvis err.. f.ö har jag inget svar på frågan ;)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
människor är ju djur... men vadå de förekommer massa skumma saker inom djuren... brudar käkar inte upp sina killar som spindlar gör lixom...
Päronpung Våldtäkt är nog så mycket naturligt det kan bli, det definerar ju i princip hela mänskligheten och bekräftar det faktum att vi är drivna av instinkter vilket i det här fallet handlar om människans okontrollerbara lust att föröka sig. Och det är inte själva våldtäkten som gör att vi spärrar in de människor som begår 'brottet', utan det är pga. personen är inkapabel att leva efter den moral och etik vi har byggt vårat samhälle på, där vi tillochmed faktiskt väljer att förneka folk deras naturliga rättigheter på grund av att dem inte lever efter de lagar och riktlinjer normen har skapat.
shuteye
gatudiktare Jag tycker defenetivt inte att lagar är fel, de må gå emot naturen i vissa fall men ifall vi vill försöka att fortätta på den bana människan har elvoverat in i måste vi offra en och en annan individ för kollektivet, vi måste ha en orättvisa för att upprätthålla en balans. (no pun intended) Däremot kan man ju diskutera hurvida våran historia påverkar våran framtida utveckling, och om drastiska åtgärder bör tas för att skapa en bättre värld för generationer att komma.
shuteye
man skulle kunna säga att allt är naturligt, ingenting är onaturligt eftersom allt finns i naturen och skapas av den, även om mäniskan skapat t ex ett ämne så är det naturligt eftersom människan är en del av naturen..... vad menas med "naturligt"? vad är som menas när man säger att något är naturligt? att inte människan haft ett finger med i spelet?
om man ska märka ord borde det väl kallas något annat än naturligt? eller har jag misuppfattat ordets betydelse? är naturligt naturen innan människan?
men ingenting är orört? menas orört av människan?
omfg jag skrev ett inlägg, men det typ registrerade inte eller nåt... men tråden är ändå röd..
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"