I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför är dålig mat god?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-08-11 22:28

Varför är dålig mat god?

Ja, varför är fet mat och söt mat så jävla god?

Det strider emot naturen enligt mig.
I många fall är det precis tvärtom att det som är bra är "gott".

Typ sex...

Skulle inte sexualdriften finnas skulle det jävlar-i-mej inte födas många barn och den mänskliga befolkningen skulle minska drastiskt och ev. dö ut (något hårddaget, kanske men men...)

Någon som har en teori?

2004-08-11 22:36
"god" mat är oftast fet mat.

vi har alltid haft det lite knapert med föda och har därför tagit till oss nödvändiga ämnen (så som fett) för att kunna bunkra upp inför kommande svårare perioder.

det är förmodligen så att fet mat är god mat, eftersom den har ansetts vara bra.

2004-08-11 22:38
det handlar om sammansättning osv... fett förstärker och mixar smakämnen bra. osv. jag har inte läst matkunskapskemi och kan inte uttala mig speciellt mkt kring det. that´s pretty much all i know. tror jag hehe

2004-08-12 00:12

Indisk mat lär ju inte vara god pga det moderna samhället?

2004-08-12 00:32
svaret är ju simpelt! föratt den inte är äcklig :)

haha :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-12 12:07
Antagligen en fixidé.

2004-08-12 18:26
Den biologiska evolutionen har inte riktigt hängt med när våra matvanor helt har förändrats de senaste 10k åren.

Förr i tiden rörde man mycket på sig, man slaktade dinosaurier och grillade över öppen eld (dvs man åt mest bara proteiner och fett), och då var det bra att bygga på sig ett lager fett ifall det t.ex skulle vara ett dåligt dinosaurieår nästa år.

Nu proppar vi i oss nudlar och socker, snabba kolhydrater som tack vare våra stillasittande liv omvandlas till ett nätt litet lager späck runt midjan.

Sen är det ju också som CMC, gatudiktare m fl säger, fett är en smakbärare. Och kroppen suktar ibland efter socker för att höja blodsockernivån och ge oss snabb energi.
mensvärk är livets krydda.

2004-08-12 23:57
rörde man mycket på sig, man slaktade dinosaurier ( !!!) och

2004-08-13 00:06
Seth
=)
okej då, mammutar..
mensvärk är livets krydda.

2004-08-13 00:34
fet och söt mat är troligt vis god, för att detta var en bristvara förr. och om människan skulle tycka om det extra mkt skulle de leta upp på det ändå.
fett behövs i små mängder, alltså är det bara en naturlig del i evolutionen.

YO!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-13 19:23
jag gillar frukt och grönsaker. Man gillar söta saker och de brukar oftast vara onyttiga
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2004-08-13 20:08
LeydeyJ: det där är en svår fråga. Eftersom Eva och adam fick rationelt tänkande och moralisk förståelse efter att ha ätit frukten i många varianter av berättelsen så kunde nog inte Eva förstå förbudet. Motiven bakom själva ätandet skulle kunna vara alla upptänkliga.
I'm back!

2004-08-13 20:43
För att man inte borde/ska äta den... Därför är den god...