I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

människan använder 10% av hjärnan

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-08-18 01:02

människan använder 10% av hjärnan

hjärnans kapacitet alltså... har hört allt möjligt om detta, är någon insatt och har lust att berätta?

http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2004-08-18 01:02
Jag vet inte så mycket. Men morsan säger att man använder mer när man mediterar.
Govinda

2004-08-18 01:03
stämmer båda två :)

inse vad som händer om någon någon gng får "tillgång" till hela hjärnan
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-18 01:06
_Mackan_Breaker_:
ja vi får en Priyan? ;)

nej skämt å sido.... det stämmer bra det, dock inte helt säker på procenten. det är rätt fascinerande att man kan utvecklas till att använda vissa bitar mer vid bortfall. tex om man blir blind får man förbättrad hörsel eftersom hjärnan lär sig tyda informationen och kapaciteten för att kunna ta information ökar på det området.

2004-08-18 01:18
isf så lär ju människor ha kapaciteten till att göra saker som skeptiker skulle darra av.. vissa saker som folk kallar "hux flux" är kanske helt enkelt saker som utvecklar hjärnan och kroppen till att göra riktigt skumma grejjer
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-18 01:18
vad beror det på? kan man göra något åt det? mer än att meditera då som jag står lite tveksam inför om det verkligen fungerar/är värt mödan..
vadå? jag dyster?

2004-08-18 01:21
greggan:
i nuläget kan man väl inte göra så mkt mer än att försöka förbätta fokusering och koncentrationsförmåga.
det är ju trots allt som så att hjärnan inte klarar av en sk overload, då man får in för mkt information i förhållande till vad hjärnan klarar av att hinna tolka.

beeotch:
intressant tanke, det känns inte helt orimligt att anta det, nej.
dock så får man väl förmoda att det finns rimliga gränser för vad en människa klarar av, trots allt.

2004-08-18 01:24
Jag skulle vilja motstrida det, att vi bara använder en sån liten procent av hjärnan är en myt skapad av dålig forskning.

Tänk bara logiskt, varför skulle evolutionen tillåta oss att ha en så stor hjärna som tar upp så mycket energi och väger så mycket om vi ändå slösade bort 90% av det? Det är helt ologiskt och ett väldigt dåligt evolutionärt (kan man säga så? ;) ) steg. Ingen av våra andra kroppsdelar använder så lite av sin förmåga, varför? För att det är ett rent slöseri på energi som skulle kunnat användas till andra mycket bättre funktioner.

Visst använder vi inte hela hjärnans kapacitet, men att procenten skulle vara så låg som 10% är absurt.
Man kan aldrig känna sig nere med en ballong - Nalle Puh

2004-08-18 01:26
är det inte 3 eller 6%? iaf under 10, rätt gammalt nyhet, tycker synd om dig som inte hört det förräns vid 17års ålder
anledningen till att jag inte tror på någon slags "gud" eller liknande är att jag har kollat väldigt mycket på discovery science . / mösse

2004-08-18 01:31
men om vi får en overload vid låt säga 15%, då betyder det ju alltså att vi inte kan använda mer vilket borde göra att det är vår högsta kapacitet, alltså 100%, eller?
vadå? jag dyster?

2004-08-18 01:32
xzon:
se det så här ist: skulle en kroppsdel bli defekt har hjärnan kapacitet nog att klara av att hantera andra bättre ist. då går jag efter tesen att olika delar av hjärnan styr och har olika funktioner och inte kan switcha.

men det är helt klart ett intressant resonemang du kommer med och det är inte helt orimligt att anta att det skulle kunna ligga åt det håll du framför.

2004-08-18 01:34
Om ingen har sagt det innan, så är det en modern myt.
Det finns inga belägg för att vi bara använder 10% av hjärnan.
För mer info om detta och andra moderna myter så rekommenderar jag www.Snopes.com varmt
I, Rowboat

2004-08-18 01:35
General_Krog:
som jag sa ovan, jag är osäker på procenten. det har jag inte uttalat mig om. (säger inte heller att du har sagt att jag har det)... :)
däremot finner jag det inte helt orimligt att man skulle kunna anta att hjärnan har "reservdelar" utifrån eventuella olyckor. typ?

2004-08-18 01:40
Lite olika sidor som motstrider denna myt:
snopes.com
brainconnection.com
washington.edu

(efter att ha läst dom inser jag att det inte ens finns någon forskning som stödjer denna myt, det är hörsägen t.o.m ;) )

Priyan

skulle en kroppsdel bli defekt har hjärnan kapacitet nog att klara av att hantera andra bättre ist. då går jag efter tesen att olika delar av hjärnan styr och har olika funktioner och inte kan switcha.

Om det vore så enkelt att hjärnan har stora oanvända delar för varje funktion, som att den t.ex. använder hörselns oanvända delar när man förlorar synen, varför använder den inte dom hela tiden? Finns ju ingen anledning att slösa energi på dessa områden om dom ändå aldrig förmodligen kommer användas? Bättre att låta dom användas hela tiden.

Hjärnan är ett väldigt komplicerat organ som kan göra väldigt mycket som vi fortfarande inte förstår hur. Hjärnan klarar faktiskt av att koppla om och in andra delar om dom inte används och använda dom till bättre saker som används mycket istället. Därför blinda personer oftast hör mycket bättre (och känner för den delen). Dom använder inte synen någonting, däremot så används hörsel och känsel väldigt mycket, därför kopplas det om i hjärnan så att hörsel och känslas utvecklas i områden som syn annars skulle funnits.

(Ja, jag är ute på hal is eftersom jag inte kan stå för det jag skrivit nu egentligen, men som jag kommer ihåg så är det så :) )

2004-08-18 01:42
xzon:
ja precis som du så vågar jag inte uttala mig faktiskt.
vore mer intressant att se lite bättre forskning på området. för mitt sunda förnuft säger mig att en så pass viktig del som hjärnan borde ha en 'säkring', eller?

2004-08-18 01:46
Jag tänker inte uttala mig mer om hjärnan eftersom ett mer korrekt påstående nog vore att vi människor idag bara vet om vad ca 10% av hjärnan sysslar med, otroligt komplex sak som via nervtrådarna får mina händer att skriva detta (=
I, Rowboat

2004-08-18 01:47
xzon P18
att dne är så låg är som sagt lite svårt att tro...
men som ngn sa, blinda använder andra sinnen mkt mer, hjärnan kanske har kapacitet över åt sådant...

och tänk då om man är blind, stum, döv, har tappat känseln, smaken osv... vafan ska man uppleva då? om ngn har hört och sett videon till metallicas one.. hur vet man om man lever?

2004-08-18 01:48
Priyan

Läs länkarna jag postade, hittade även fler länkarna längst ner på washington.edu-sidan som du kan kolla in för mer information :)

Jorå, hjärnan har redundans, om det var det du menade :) Kan posta lite från just washington-sidan (den var faktiskt riktigt bra, även om det är "for kids" :) ):

Certainly there are several pathways that serve similar functions. For example, there are several central pathways that are used for vision. This concept is called "redundancy" and is found throughout the nervous system. Multiple pathways for the same function may be a type of "safety mechanism" should one of the pathways fail.

Så hjärnan har flera "delar" för att kontrollera alla saker, däremot så används alla dessa, om någon av dom går sönder så kommer hjärnan att bygga upp den igen, och undertiden som det händer så använder den bara någon av dom alternativa "delarna" för att inte förlora synen eller hörseln t.ex. helt ett tag. :)

2004-08-18 01:50
xzon:
det kommer den väl inte alls, eller?
dör ena hjärnhalvan byggs den väl inte upp igen, eller? *okunnig*
däremot kan hjärnceller skapas, vad jag har förstått det som.

2004-08-18 01:58
MC_Snällman

Chansen att man föds så är obefintlig, kan man inget av det så utvecklas nog inte hjärnan överhuvudtaget som den ska och man dör redan i magen. :)

Och chansen att det skulle bli så av olyckor är också nästan obefintligen. Men jag vet faktiskt inte, har man inget sinne att utveckla så utvecklas inte hjärnan utan dom delarna "dör" bort förmodligen. :)

Priyan

Ne, hjärnan byggs inte upp så igen, råkar man ut för en olycka som förstör delar av hjärnan så byggs dom inte upp igen på det sättet. (Är jag 99% säker på iaf ;) )

Men som du sa så kopplas hjärncellerna om hela tiden, det jag menade. :)
När jag pratade om att delar dog så menade jag alltså att enskilda vägar mellan hjärnceller förstördes :)

2004-08-18 02:01
xzon:
känns rimligt att anta det med en rätt hög procentsats säkerhet jo. ;)

nåväl... hjärnceller eller braindamage till trots, mer forskning är nog inte helt omotiverad

2004-08-18 13:20
Jag tänker inte börja argumentera utan bara väcka en tanke.

När de gör cat-scans så ser man ibland aktivitet i nästan hela hjärnan. Hur kan det komma sig om 90% är avstängd?

I'm back!

2004-08-18 13:43
Antar att någon redan påpekat det men det där med 10 % av hjärnan är bara en myt från 1800 talet.. Man använder hela sin hjärna, bara att man inte använder allt på en och samma gång..
Ledsen men det är bara en myt och det är ett fakta, inget att ens disskutera..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-18 14:08
Omnislash:

inte lite kaxigt med tanke på att du är ute och cyklar...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2004-08-18 14:13
xzon P18 olyckor ja, men om man vill jävlas riktigt mycket med ngn>:)

2004-08-18 14:13
Alltså Priyan har helt rätt. Hjärnan är plastisk och kan använda delar som normalt tillhör något annat centra ifall något blir skadat. Detta är vedertaget. Språkcentrat kan låna vävnad från någon annan del så att den inte tappar allt språk vid skador och liknande. Mig vetligen vet man inte riktigt hur det funkar, men man har sett att det går. Det är dock inga oanvända reservdelar som man använder....:)
I'm back!

2004-08-18 18:12
Priyan P21

precis.. jag tror att om en människa skulle få hela hjärnans kapacitet så skulle han kunna se fler färger, skarpare och kanske t.o.m känna av tiden lika exakt som en solklocka (de där som mäter tiden på miljarddels sekunder) och få fler dimensioner.. kanske lite som killen i fenomen ;)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2004-08-18 18:18
fakat och inte bullshit? är inte fake och bullshit samma sak? ;)

2004-08-18 18:24
aha okej :P tyckte det lät lite konstigt :P

2004-08-18 18:58
xzon P18
ta till exempel så kallade musical savants. dom är blinda och grovt mentalt handikappade på alla sätt och vis, vet inte hur gamla dom är, kan inte hitta i sina egna hem osv. men dom har världens jävla musikaliska talang. såg på 60 minutes om det, dom intervjuade nån kille som kom ihåg alla låtar han någonsin hört. vilket var en hel del :)

ehm...kanske ska förklara att det jag vill ha sagt är att när olika delar av hjärnan stänger ner så verkar det som att andra delar kan ta över och bli överutvecklade. i det här fallet blir musiken som ett eget sorts språk för savanterna.

t.ex. använder hörselns oanvända delar när man förlorar synen, varför använder den inte dom hela tiden? Finns ju ingen anledning att slösa energi på dessa områden om dom ändå aldrig förmodligen kommer användas? Bättre att låta dom användas hela tiden.
kan det inte möjligen vara så att det helt enkelt är för krävande för kroppen att hålla alla delar av hjärnan på full styrka hela tiden? och att den för att kompensera bristen av t e x synen (som därför sparar in kraft på det området?) kan starta igång tidigare oanvända delar.

nu kanske nån annan har skrivit det, eller något i dina fancy science links säger emot det här men jag är för lat för att läsa någon utav dom :)

2004-08-18 20:35
kan det inte möjligen vara så att det helt enkelt är för krävande för kroppen att hålla alla delar av hjärnan på full styrka hela tiden? och att den för att kompensera bristen av t e x synen (som därför sparar in kraft på det området?) kan starta igång tidigare oanvända delar.

Med så mycket energi det ändå skulle ta (och tar) att bygga upp och underhålla hjärnan så är det fortfarande ett rent slöseri eftersom 95% (Ja, jag hittar på statestik) av befolkningen aldrig kommer använda dom. :)

såg på 60 minutes om det, dom intervjuade nån kille som kom ihåg alla låtar han någonsin hört.

Han var en läskig människa :)

2004-08-18 20:47
xzon P18
jag förstår inte ditt argument, den mängd energi som enligt "min" teori när allt fungerar som det ska är ju hjärnans normala energianvändning. det är inte slöseri på något sätt, det handlar väl snarare om att jag tror att hjärnan fokuserar annorlunda och överför mer "ansträngning" till andra delar av hjärnan om en sektion läggs ner. alltså så borde energianvändandet vara exakt likadant hela tiden? anledningen till att man inte kan använda allt på en gång (för att undvika ditt precious "slöseri" :)) är väl som sagt att kroppen inte skulle klara det. 95 % av befolkningen kommer inte att behöva ta igen sig efter grova leverskador och liknande heller men kroppen brukar ju ha backups för sånt också ;)

skönt att hitta på statistik förresten, grymt mycket lättare än att göra dryg jävla research :)

2004-08-18 21:05
det är inte slöseri på något sätt, det handlar väl snarare om att jag tror att hjärnan fokuserar annorlunda och överför mer "ansträngning" till andra delar av hjärnan om en sektion läggs ner.

Läggs en sektion ner så dör man ;) Om du inte menade att sektionen slutar användas i sitt "normala" syfte, eftersom då tas den över av andra delar.

anledningen till att man inte kan använda allt på en gång (för att undvika ditt precious "slöseri" :)) är väl som sagt att kroppen inte skulle klara det.

Men det är fortfarande grymt energislösande att bygga upp dom delarna och underhålla dom, även om dom inte skulle användas aktivt.

95 % av befolkningen kommer inte att behöva ta igen sig efter grova leverskador och liknande heller men kroppen brukar ju ha backups för sånt också ;)

Njae, vi har inte två levrar t.ex. Jag skulle vilja se en människa klara av en grov leverskada utan modern sjukvård, tror inte dom skulle klara sig faktiskt. :)

Kroppen klarar ju av att laga sig själv, det är väl den största backupen som vi har, men den klarar inte av att laga hur mycket som helst.

Survival of the fitest. Någon som skadar sig så grovt eller föds blind, döv, stum, förlamad, missbildad etc är inte tänkt att överleva speciellt länge i naturen, varför då bygga system i alla människor för att dessa få människor ändå skulle kunna leva några år och sedan ändå bli dödade av en eller annan anledning?
Det moderna samhället och sjukvården som kan ta hand om dessa människor har funnits ett tag, men inte nog länge för att evolutionen skulle ha byggt in detta system i alla människor. :)

skönt att hitta på statistik förresten, grymt mycket lättare än att göra dryg jävla research

Damn straight ;)

2004-08-18 23:35
om din hjärna inte hade varit så jävla lat, hade du inte varit du.

2004-08-19 11:12
micca: Vad fan är en godkänd sida? haha! Jag vet typ tre adresser på internet i huvudet så det kan jag verkligen inte göra.. Läs en bok tjejen.. Eller läs kan vara en idé.. Har inte kollat xzons länkar men jag tror han skrev att de motbevisade det..

2004-08-19 20:04
xzon P18
du vet mycket väl vad jag menade :)

sen så menade jag naturligtvis inte att kroppen på egen hand tar hand om grova leverskador.

jag orkar inte svara på det du skriver för jag vet att du greppar efter halmstrån (säger man så förresten?) och för att jag ärligt talat inte är så intresserad av det här.

2004-08-19 22:16
jag skulle vilja påstå att 10% av mänskligheten använder hjärnan...
----------------------------
http://www.ingaklena.se

2004-08-19 22:20
hahaha bra sagt :)

2004-08-20 15:56
kanske det :)

2004-08-20 16:30
Kan inte folk bara hålla käft om den här myten och en moderator ändra topicen till "människan använder 10% av hjärnan (Myt)"

2004-08-20 17:15
_SMOKE_: Mmm.. Säker källa på det eller.. Dummaste jag hört tror jag..

2004-08-21 02:07

jag tror att vi använder en ytterst lite del av hjärnan, det är för att vi begränsar oss själva, vi kan göra så mycket mer än vad vi tror, men jag tror tex att vi är så begränsade... blockerar typ. man kan träna upp sitt sinne.. "öppna upp 3:e ögat" genom meditation och övningar och sånt där, tex matteriella saker som finns överallt... vi blir beroende sånt där. ta tex, förr i tiden när indianerna levde... dom hade inte sånt som vi har idag och dom var jätte intelligenta. dom lärde sig helt av naturen och sånt men idag så är vi så himla upptagna av materiella saker att vi glömmer bort allt annat. tex.. vi blir inmatade med information redan på dagis, vi får lära oss följa samhällets lagar. vi måste hålla oss inom gränserna.. vi får lära oss vad som är rätt elr fel och till och med hur vi ska tycka och tänka. mår vi dåligt tex så får vi lära oss ta hjälp utifrån.. medeciner och sånt där.. vilket också är bra men vissa tar till andra saker... men allt fler börjar tex med yoga och meditation och sånt istället nu.. söker svaren inom oss själva. försöker finna sig själv..sitt inre.

ingenting är omöjligt, men gäller bara att släppa gränserna. för ta tex, det finns ingen gräns för hur långt du kan tänka.. man kan göra så otroligt mycket, men gäller bara att man blir medveten om det.

nu babblar jag på om allt möjligt..hehe hoppas ni fattar lite av vad jag skriver...
"mitt liv är som en berg&dalbana,<br> SÅ HÅLL I DIG & NJUT AV ÅKTUREN!"

2004-08-21 11:41
Jag är inte helt hundra på det här, men att människan bara använder 10% är väll en myt som bygger på skiitgammal forskning(typ från 40-50talet..)

Sen är juh geniers hjärnor mindre aktiva än folk som inte är det..

2004-08-21 12:35
vilket kör de skulle bli om man fick igång hela hjärnan på ett kick. om man ty skulle se olika dimensioner eller nått :S