I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-08-21 16:52

fotoner

Räknas dom numera som partiklar eller gör dom inte det? Om de inte gör det så varför? Är det för att dom aldrig är i vila?

En annan fråga. Någon som vet hur man har vägt upp vikten av en proton respektive elektron?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-21 17:31
Dom är bådadera enligt moderna rön, beror på hur man mäter dom, har gjorts en del knepiga test där en foton har valt två vägar samtidigt. Det har något att göra med Kvantfysik..
Sådana viktmätningar görs väl med laser, något med vibrationen tror jag. tror vikten på en proton är 1,6721 × 10^-27 kg
I, Rowboat

2004-08-21 17:41
General_Krog

att fotoner kan gå två vägar samtidigt betyder väl inte att det inte är partiklar. det kan ju elektroner också göra.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-21 17:46
NormanBates
Jag vet!! :) Det är ljus! Det som "är" ljuset!
Don't you feel more like you do now than you did when you came in?

2004-08-21 19:03
1,6726 × 10-27 kg för proton och massan för en elektron är 9,1095 × 10-31 kg.

Kan man inte mäta hur mycket en proton väger genom att väga väte som blivit av med en elektron? Och så en som har en elektron...
Det borde väl gå tycker jag....
What we do in life echos in eternity.

2004-08-21 19:06
tassel
det betyder att dom både är partiklar och vågor
I, Rowboat

2004-08-21 19:07
tassel
Räknas dom numera som partiklar eller gör dom inte det? Om de inte gör det så varför? Är det för att dom aldrig är i vila?
Fotoner är masslösa partiklar (masslösa i meningen att vilomassan är noll, i och med att de innehåller energi så har de ju ändå en viss massa enligt einsteins berömda formel).

att fotoner kan gå två vägar samtidigt betyder väl inte att det inte är partiklar. det kan ju elektroner också göra.
Heisenberg visade tillsammans med andra kvantfysiker att alla partiklar också kan beskrivas som vågor.

Dubbelspaltsexperiment har gjorts med "vanliga" partiklar i form av protoner/neutroner/elektroner och även dessa verkar kunna interferera med sig själva.
mensvärk är livets krydda.

2004-08-21 19:12
NormanBates
vad är fotoner???
Fotoner är "ljusbärarpartiklar". De upptäcktes i och med att man fann att ljus är kvantiserat, dvs att det finns ett minsta "ljuspaket".

Fotoner finns i all elektromagnetisk strålning, alltså inte bara synligt ljus utan också röntgenstrålning, UV-ljus, mobiltelefonstrålning, osv osv..

2004-08-21 19:18
breaky_grl
Kan man inte mäta hur mycket en proton väger genom att väga väte som blivit av med en elektron? Och så en som har en elektron...
Det borde väl gå tycker jag....

Det är svårt att konstruera så små vågar =)

Grejen är ju också den att det sparas en viss energi i de "bindningar" som finns inuti en atom.. och enligt e=mc^2 så skapar dessa bindningar ett litet tillskott i massa.

2004-08-21 19:28
johanman P20
Haha.. det är ju sant. Fan jag visste att det var nått galet med min teori. Men om man tar ett mol väte då? :) Och sen delar man med 6.022*10^22 (om jag inte minns fel?).
Den teorin spricker nog också :)

Ahou... men ändå, så lite som en atomjävel väger kan den där bindningsmassan inte vara så viktig. Men det blir det ju iofs när man kommer upp i ett par biljoner atomer.
Hm. jag undrar om det inte stod i min förra kemibok hur dom hade räknat på det där. Synd att jag inte har kvar den..

2004-08-21 19:35
johanman

Heisenberg visade tillsammans med andra kvantfysiker att alla partiklar också kan beskrivas som vågor.

beskrivas som vågor? innebär det att det kan ses som vågor eller omräknas som vågor.

en annan ska jag tänkt på är att massa som ni alla vet kan omräknas till energi och tvärt om. vad menas med omräknas. genom fusion kan tex en väldig massa väte bli till en liten mängd järn och en massa energi. då har massa omvandlats till energi. men hur fungerar det på andra hållet? och kan en hel massa omvandlas till enbart energi på nått sätt?

2004-08-21 19:59
breaky_grl
nej du, så enkelt är det nog inte..
Hur ska du veta att du har precis en mol? Jobbigt att sitta och räkna miljarders miljarder atomer =)

tassel
beskrivas som vågor? innebär det att det kan ses som vågor eller omräknas som vågor.
Det innebär att partiklar också är vågor! Ibland, så länge ingen tittar =P

en annan ska jag tänkt på är att massa som ni alla vet kan omräknas till energi och tvärt om. vad menas med omräknas .
Att massa ÄR energi (inte så svårt att tänka sig) och att energi ÄR massa (lite svårare att föreställa sig).

genom fusion kan tex en väldig massa väte bli till en liten mängd järn och en massa energi. då har massa omvandlats till energi. men hur fungerar det på andra hållet? och kan en hel massa omvandlas till enbart energi på nått sätt?
I partikelacceleratorer, som tex blivande LHC vid CERN, där man accelererar upp joniserade partiklar som man sedan låter krocka med varandra vid väldigt höga energinivåer. Energin omvandlas delvis till nya partiklar som man sedan försöker spåra.

En partikels massa kan lätt omvandlas till energi om man låter den kollidera med dess antipartikel.. detta gjordes tidigare bland annat vid LEP vid CERN.

2004-08-21 20:07
johanman
thx =)

2004-08-21 20:34
Shoolen
Den ena är faktumet att det fungerar med konstgjort ljus, det behöver alltså inte vara äkta solljus
Ljus är ljus, det är ingen skillnad på solljus och "konstgjort ljus" så länge det har likadan sammansättning.

Den andra är att det nu måste ses bevisat att fotonerna "innehåller" något mer som vi ännu inte upptäckt!
Nej, det måste det verkligen inte..
Fotonen är enligt våra rådande fysikaliska teorier en elementarpartikel, med andra ord består den inte av några mindre beståndsdelar.

2004-08-21 20:39
johanman

du har rätt om att det inte bevisar att det innehåller mindre prylar. men protonen kallas väl också för elementarpartikel och den innehåller mindre prylar right?

2004-08-21 20:57
tassel
Protonen är ingen elementarpartikel eftersom den är uppbyggd av tre kvarkar (dvs är en baryon). Det finns partiklar som är uppbyggda av två kvarkar (mesoner) och dessa utgör tillsammans med baryonerna gruppen hadroner .

Elektroner, muoner och neutrinos är exempel på leptoner . Kvarkar och leptoner är elementarpartiklar och består alltså inte av någon mindre beståndsdel.

Ovanstående gäller alltså så länge man inte lyckas "bevisa" att strängteori fungerar, där även kvarkar och leptoner består av små vibrerande strängar..

2004-08-21 21:11
johanman

okay så sålänge man inte visste att det fanns mindre prylar i protonen så var det en elementarpartikel?

2004-08-21 21:30
johanman P20
Nu ska du vara tyst och låtsas att jag har rätt ;)

Jag kom på det nu faktiskt. Jag får nog hålla med om att din teknik är mer sann, men ack så svår :)

2004-08-21 21:40
fyfan vad galen jag blir på skolan.. hur fan kan de lära ut fel?!

har lärt mig att protoner är elementarpartiklar och massa annat crap som inte stämmer. en annan flummig sak som borde ändras är att man inte bara ska säga massa utan vad det är för massa, tex vilomassa.

2004-08-21 21:44
tassel
www.susning.nu
Där kan du läsa litegrann om det mesta i alla fall. (Du kanske redan vet, men du frågar en del saker som står där i alla fall).

2004-08-21 21:50
breaky_grl

jag känner till den sidan men vill inte lita på den eftersom vilket mongo som helst kan skriva där.. finns såklart andra sidor men svårt att veta vilka man ska tro på. inget av det jag frågat(undantag av hur man väger upp elektroner/protoner) har jag annars inte bara hittat genom att söka på nätet. OCH även om jag hittat det där vet jag inte om jag vill tro på det. Har tex både läst på nätet och lärt mig i skolan att massa kan omräknas till energi och tvärtom. Men det var bara omräknas och det skulle inte svara för om det gick i praktiken.

2004-08-21 21:52
tassel
Just tryin to help.

2004-08-21 23:16
tassel
har lärt mig att protoner är elementarpartiklar och massa annat crap som inte stämmer.
Vad gäller definitionen av elementarpartikel så kanske jag har haft lite fel, det verkar som om protonen ÄR en elementarpartikel trots att den är uppbyggd av mindre delar.

Definitionen av en elementarpartikel verkar alltså vara en partikel som inte är uppbyggd av andra partiklar som kan existera fritt.

Skolan - johanman: 1-0

=(
Admin

2004-08-23 12:12
Okej johanman , jag är inte speciellt insatt i sådant här, men en sak som slår mig angående dubbelspaltexprimentet är att det måste utföras i ett totalt tomrum för att inte exprimentet ska påverkas av olika faktorer. Man kan ju till exempel inte sondera då sonden skulle påverka hur alla partiklar och vågor och tjofadderittan och lambo kommer att färdas och interfera med varandra. Men går det att skapa ett expriment i tomrum? Finns det ens tomrum? Jag kanske tänker fel, då får du säga till.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2004-08-23 23:01
JP
...är att det måste utföras i ett totalt tomrum för att inte exprimentet ska påverkas av olika faktorer.
För fotoner, som tillhör familjen bosoner, krävs inget vakuum eftersom fotonen inte påverkas av andra partiklar (frånsett de gravitationella effekterna som dock kan försummas).

För neutroner och liknande "vanliga materiepartiklar" är jag lite osäker vad som gäller, men jag tror inte att det är något större problem att det snurrar runt lite partiklar

Absolut tomrum existerar inte på nån större nivå, vakuumfluktuationer skapar/annihilerar hela tiden partikel-/antipartikelpar.